انتقاد تند روحانی از مخالفان FATF

رئیس جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی به شدت از احتمال رد لوایح FATF انتقاد کرد و  گفت:   در صورت نپیوستن به گروه اقدام مالی، روابط مالی کشور با دنیا دچار مشکل می شود.  به گزارش ایرنا،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که روز گذشته در جمع مدیران بانک مرکزی سخنرانی می کرد، تصریح کرد: «نمی شود کشور را به دست 10-20 نفر داد و هر تصمیمی که گرفتند، بگوییم تابعیم. صاحب این کشور ملت بزرگ است حتما ملت و بانک مرکزی و بانک های ما حرف خواهند زد.» رئیس جمهور افزود: «اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در دنیا با مشکل ایجاد می شود، ذره ای برای دنیا عقل و تدبیر را هم بپذیریم. تمام کشورهای دنیا در یک نظام و گروهی شرکت کرده اند یعنی هیچ کدام عقل و تدبیر نداشته اند؟» روحانی بیان کرد: نمی‌آیند واقعیت‌ها را به مردم بگویند. تا یک مشکل پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت. بفرمایید جواب دهید! مدیریت دولت بوده این مشکل را به وجود آورده یا شما بودید این مشکل را به وجود آوردید؟!
رئیس دولت دوازدهم با تأکید بر این که بدون ارتباط مالی و بانکی با جهان نمی توان نفت فروخت، ادامه داد: این کار را باید سیستم بانکی انجام دهد. با چمدان که نمی توانیم تجارت کنیم. قطعه ای را می توان با چمدان آورد اما نمی توان ده ها
میلیون تن نهاده های دامی را با پول چمدانی وارد کرد. وی تاکید کرد: «اگر فردا برای کشور مشکلی ایجاد شد اگر نتوانستیم روابط تجاری با دنیا را به خوبی انجام دهیم و در بازار و قیمت ها مشکلی پیش آمد یا دو، سه هفته در نقل و انتقال ذره ای مشکل پیدا کردیم یا ماجرای گوشت پیش آمد...چرا امروز و فردا می کنید؟ تصمیم گیر در این کشور یا دولت است یا مجلس است یا رهبری است. رهبری چند بار به من گفتند با این لوایح چهارگانه من مخالفتی ندارند، این که رهبری است، دولت هم لایحه داده، مجلس هم تصویب کرده است. پس چه کسی مخالف است؟ می خواهید چه کار کنیم؟» روحانی ادامه داد: یک تحریم آمریکا درست کرده و یک تحریم هم سلیقه ما می‌خواهد درست کند. نمی شود هم آمریکا تحریم کند و هم سلیقه عده ای ما را تحریم کنند. این به نفع کشور و مردم نیست.
 
 
در مجمع عمومی بانک مرکزی
رئیس جمهور: چند بانک نیروهای مسلح به زودی ادغام می شود
همتی: ذخایر ارزی کشور به سرعت افزایش یافته است



رئیس جمهور در مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی از ادغام چند بانک نیروهای مسلح به زودی خبر داد. رئیس کل بانک مرکزی نیز ذخایر اسکناس ارز کشور را بسیار مطلوب ذکر کرد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی، ذخایر اسکناس (ارز) کشور را بسیار مطلوب ارزیابی و تأکید کرد: ذخایر (ارز) کشور به سرعت بالا رفته و ذخیره‌های ارزی خارج از کشور نیز برای واردات مطلوب است. عبدالناصر همتی در خصوص کنترل بازار ارز افزود: در هفت ماهی که به بانک مرکزی آمده‌ام تحت شدیدترین تحریم‌ها به ویژه در مرداد و آبان ماه قرار گرفتیم که با تدابیر اتخاذ شده نرخ ارز ظرف این هفت ماه در مجموع ۱۲ درصد افزایش داشته در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که پول ملی ایران را نابود خواهد کرد. همتی تاکید کرد: بازار پول مهم‌ترین هدف دشمن بوده که هم‌اکنون مدیریت مناسبی در آن صورت گرفته است به نحوی که روند نقدینگی هم‌اکنون با ماه‌های قبل تفاوت نکرده و نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته است و این روند ادامه دارد.
به گزارش فارس، حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز در این نشست، با اشاره به موقعیت های خوب به دست آمده به رغم سختی ها و مشکلات کنونی، گفت: قاعدتاً در شرایط امروز تحریم، ما نباید تراز تجاری مطلوبی می‌داشتیم، اما آمارها نشان می‌دهد که 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 38.5 میلیارد واردات داشته‌ایم که تراز مثبت 1.5 میلیارد دلای را نشان می‌دهد. روحانی با بیان این که رشد نقدینگی را از منظر پایه پولی کنترل کرده ایم، اظهار کرد: قبل از فعالیت دولت یازدهم، رشد نقدینگی به طور متوسط 27.4 درصد بوده، با این حال از ابتدای دولت یازدهم تا امروز این رقم به 23.8 درصد کاهش یافته است. روحانی آمارهای مثبت و کاهشی در خصوص مطالبات پول توسط بانک ها از بانک مرکزی را یادآور شد و گفت: در این میان، وضع بانک های دولتی از این نظر بهتر از بانک های خصوصی بوده است. وی از ادغام چند بانک نیروهای مسلح به زودی خبر داد و گفت: امیدواریم این کارها تا پایان امسال انجام شود. روحانی وظیفه اصلی بانک مرکزی را مهار تورم و ایجاد شرایط مناسب برای رشد اقتصادی دانست و گفت: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که سال 95 و 96، تورم بعد از 26 سال تک رقمی شد و امسال نیز با توجه به مشکلات به وجود آمده تورم به حدود 23 درصد رسیده است، بنابراین امسال امتیاز تک رقمی را از دست داده‌ایم، اما سال آینده، سال مهار تورم و کاهش آن است.