در پی کشته شدن 300 نفر در حمله جنگنده‌های هندی به مواضعی در پاکستان تنش میان اسلام آباد و دهلی نو بالا گرفت

بخش اخبار جهان: هواپیماهای جنگی هند روز گذشته با ورود به حریم پاکستان اقدام به حمله هوایی به منطقه‌ای در نزدیکی بالاکوت در خاک پاکستان کردند که در پی آن 300 نفر جان خودرا از دست دادند، حملاتی که با واکنش اسلام آباد روبرو شد و به نظر می‌رسد تنش‌های موجود میان این دو کشور همسایه دارای تسلیحات هسته‌ای که سه جنگ را علیه یکدیگر تجربه کرده‌اند، به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.
بالاکوت در حدود 50 کیلومتری خط کنترل کشمیر واقع شده است. خط کنترل کشمیر به صورت دوفاکتو مرز میان پاکستان و هند در این منطقه مورد نزاع را تعیین می‌کند؛ منطقه‌ای که از زمان پایان حکومت استعماری انگلیس بر این منطقه رخ دادن سه جنگ میان هند و پاکستان را موجب شده است.
در پی تنش ایجاد شده میان این دو کشور به دنبال این حمله، بازار سهام هند و بهای روپیه با کاهش روبه‌رو شده‌اند.
شبکه‌های تلویزیونی هند به نقل از منابع دولتی که از آنان نام برده نشده، اظهار کرده‌اند، چندین هدف طی این حمله هوایی نابود شده‌اند.


به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، منابع هندی گفته‌اند این یک حمله بزرگ بوده که در آن از بمب‌های 450 کیلویی استفاده شده است و شمار شبه‌نظامیان کشته شده در آن می‌تواند تا 300 نفر باشد.
این حمله پس از آن صورت گرفته است که انفجاری انتحاری در 25 بهمن که در منطقه مورد منازعه کشمیر صورت گرفت، شکاف میان این دو کشور را افزایش داد. مسئولیت این حمله انتحاری را گروهی که در پاکستان مستقر است، بر عهده گرفته است. این انفجار کشته شدن دست‌کم 40 نیروی پلیس هند را به دنبال داشت. دهلی‌نو، اسلام‌آباد را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.
هند حمله هوایی در کشمیر پاکستان را "کاملا ضروری" دانست
در این میان وزارت خارجه هند روز گذشته اعلام کرد، حمله هوایی به کمپ گروه خودخوانده "جیش محمد" در اراضی تحت کنترل پاکستان در کشمیر مورد مناقشه ضرورت داشته است چرا که اسلام‌آباد از اتخاذ تدابیری برای حذف پناهگاه‌ تروریست‌ها باز مانده است.
در بیانیه وزارت خارجه هند آمده است: هند بارها از پاکستان خواسته بود تا اقدامی علیه این گروه انجام دهد تا از آموزش و مسلح شدن این افراطی‌ها درون پاکستان جلوگیری به عمل آید. پاکستان اما هیچ اقدام موثری برای حذف تروریسم از خاک خود انجام نداده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: اطلاعات معتبر نشان می‌دهد گروه خودخوانده جیش محمد در تلاش برای اجرای یک حمله انتحاری و تروریستی دیگر در بخش‌های مختلف این کشور بوده است و افراطی‌ها برای تحقق این هدف آموزش دیده بودند. در مواجه با یک خطر قریب‌الوقوع، اجرای یک حمله پیش‌دستانه کاملا ضرورت داشت.
اسلام‌آباد: پاکستان به خوبی می‌داند چگونه از خود دفاع کند
ازسوی دیگر و در پی حمله هوایی هند به مناطقی در پاکستان، وزیر امور خارجه اسلام‌آباد اعلام کرد: نیروهای مسلح پاکستان و شهروندان این کشور به خوبی قادر هستند که از گوشه و کنار کشور خود دفاع کنند.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: نیروهای مسلح و شهروندان پاکستان درحالت آماده باش به سر می‌برند و قابلیت دفاع از گوشه و کنار کشور را دارند.
وی ادامه داد: این اقدام خصمانه صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است. رهبری هند در تلاش است با این اقدامات به منافع سیاسی مدنظر خود دست یابد.
قریشی اضافه کرد: پاکستان درحالت آماده باش است و این کشور به خوبی می‌داند که چگونه از خود دفاع کند. ما این مسئولیت را داریم که از ملت پاکستان با هوشیاری، مسئولیت پذیری و صبورانه محافظت کنیم.
وزیر امور خارجه پاکستان، اعلام کرد: جزئیات حادثه اخیر به طور لحظه‌ای به عمران خان، نخست‌وزیر منتقل شده است.
او افزود: من نشست اضطراری مشورتی در دفتر امور خارجه برگزار کردم.
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در پی حادثه اخیر در امتداد خط کنترل، نشست اضطراری مشورتی برگزار کرد.
در این نشست اضطراری وزرای خارجه پیشین و دیپلمات‌های ارشد پاکستان برای گفت‌و‌گو درباره حمله جنگنده‌های هند حضور داشتند.
ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش در پیامی در توییتر تصاویری را منتشر کرد که در آن جنگنده‌های هندی با نقض حریم خط کنترل وارد حریم هوایی پاکستان شدند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد اخبار کوتاه اقتصادی سخنگوی وزارت خارجه: استعفای ظریف مورد پذیرش قرار نگرفته است چرادولت دغدغه‌ «رسانه‌های مکتوب» ندارد؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام: ملت ایران قوی‌تر از 40 سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده‌‌اند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام: ملت ایران قوی‌تر از 40 سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده‌‌اند مادورو: آمریکا برای توجیه جنگ، بحران‌سازی می‌کند در پی کشته شدن 300 نفر در حمله جنگنده‌های هندی به مواضعی در پاکستان تنش میان اسلام آباد و دهلی نو بالا گرفت انتقاد اروپا از برخورد خشونت‌بار فرانسه با معترضان رئیس جمهور در پیامی به مراسم اهدای جایزه ملی نشان (برند) برتر سال 1397: ارج نهادن به مقوله نشان تجاری، اقدامی بسیار شایسته و کارآمد برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور است جهانگیری دو معاون جدید خود را منصوب کرد تقی زاده: 82 درصد بازنشستگان کشوری مشمول همسان سازی حقوق شدند این قهرمان ملی را حفظ کنید