مادورو: آمریکا برای توجیه جنگ، بحران‌سازی می‌کند

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در اولین مصاحبه با یک رسانه آمریکایی طی سال‌های گذشته، ایالات متحده را به تلاش برای "بحران‌سازی" با هدف آغاز جنگ در آمریکای جنوبی متهم کرد.
به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: هر چیزی که دولت ایالات متحده انجام داده است، محکوم به شکست بوده است… آنها برای ایجاد بحرانی ساختگی تلاش می‌کنند تا تشدید سیاسی و مداخله نظامی در ونزوئلا را توجیه کنند تا جنگ را به آمریکای جنوبی بیاورد.
مادورو همچنین با محکوم کردن نشست اخیر گروه لیما در بوگوتا آن را "بخشی از آن سیاست برای تشکیل دولت موازی در ونزوئلا" دانست و تاکید کرد: آمریکا نفت ونزوئلا را می‌خواهد و حاضر است برای آن نفت وارد جنگ شود.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین به ای‌بی‌سی نیوز گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید سیاست خودش در قبال ونزوئلا را اصلاح کند. مادورو افزود: ونزوئلا حق این را دارد که در صلح باشد. ونزوئلا نهادهای قانونی دارد. من، به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای گفت‌وگوی مستقیم با دولت شما و شما، همانند دو آمریکایی، آماده‌ام. ما از آمریکای جنوبی هستیم و شما از آمریکای شمالی. به دنبال راهکارهای قرن بیست و یکم باشید نه راهکارهای جنگ سرد. جنگ سرد باید در گذشته باقی بماند.


مادورو ماه گذشته پس از آنکه خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خودش را به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده معرفی کرد، واشنگتن را به تلاش برای سازماندهی کودتا در کاراکاس متهم کرد. روسیه، چین، کوبا، بولیوی و شماری از دیگر کشورها بر حمایت از مادورو به عنوان تنها رئیس‌جمهوری مشروع این کشور تاکید کردند اما آمریکا و برخی از متحدانش گوآیدو را به رسمیت شناختند.
توافق مایک پنس و گوآیدو برای تنگ‌تر کردن عرصه بر مادورو
در این میان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در نشست متحدان منطقه‌ای در کلمبیا با استراتژی‌ای موافقت کردند که حلقه را بر نیکولاس مادورو تنگ‌تر کنند.
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست گروه لیما تحریم‌های بیشتری را علیه ونزوئلا اعلام کرد و از اختصاص 56 میلیون دلار برای کشورهای همسایه ونزوئلا که با موج مهاجران روبرو هستند، خبر داد.
پنس دوشنبه تاکید کرد: ما به گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی امید داریم اما رئیس‌جمهوری ترامپ شفاف اعلام کرده است تمامی گزینه‌ها روی میز است. آمریکا به صورت 100 درصد از گوآیدو حمایت می‌کند.
گروه لیما، متشکل از کشورهای آمریکای لاتین و کانادا در نشست بوگوتا تاکید کردند از دادگاه بین‌المللی کیفری می‌خواند تا "خشونت رژیم مجرم مادورو علیه مردم غیرنظامی و نفی دسترسی کمک بین‌المللی را به عنوان جنایت علیه بشریت" اعلام کند.
درحالی که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا هشدار داد "افراط مادورو تهدیدی علیه کل آمریکاست" ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری کلمبیا خواستار فشار "قدرتمندتر و موثرتر" بر رهبر سوسیالیست ونزوئلا شد. با این حال گروه لیما با ایده استفاده از زور برای دستیابی به یک انتقال دموکراتیک مخالفت کرد.
این گروه 14 عضوی در نهایت نتوانست رویکردی مشترک برای بحران ونزوئلا در نظر بگیرد و مکزیک، کاستاریکا، گویان و سنت لوسیا در آن شرکت نداشتند.
هشدار اسپانیا درباره مداخله نظامی در ونزوئلا
وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید کرد که از هیچ‌گونه مداخله نظامی در ونزوئلا حمایت نمی‌کند.
خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا پیش‌تر از کشورهای حامی خود خواست همه گزینه‌ها در مورد برکناری نیکولاس مادورو از قدرت را مد نظر قرار دهند. روز دوشنبه گوآیدو با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کلمبیا دیدار کرد.
با این حال اسپانیا که خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت شناخته، با مداخله نظامی مخالفت کرده است.
جوزف بورل، وزیر خارجه اسپانیا به خبرگزاری افه گفت: ما آشکارا هشدار داده‌ایم که از هیچ‌گونه مداخله نظامی خارجی حمایت نمی‌کنیم و بلکه آن را به شدت محکوم خواهیم کرد. امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.
وزیر خارجه اسپانیا با تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی ملی در ونزوئلا، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور شد.
پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرده بود که همه گزینه‌ها در مورد ونزوئلا روی میز است.
روسیه: آمریکا اجازه مذاکره درباره ونزوئلا را نمی‌دهد
ازسوی دیگر نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت کشور روسیه در مصاحبه‌ای گفت: آمریکا به روسیه پیشنهاد مذاکراتی جداگانه با موضوع ونزوئلا را داد و مسکو نیز با آن موافقت کرد اما واشنگتن با بهانه‌های واهی تا کنون اجازه به برگزاری این مذاکرات نداده است.
پاتروشف در مصاحبه‌ای با یک نشریه روسی تصریح کرد: آمریکا به ما پیشنهاد داد که رایزنی‌های جداگانه‌ای درباره مسائل ونزوئلا داشته باشیم. ما آن را قبول کردیم. با این حال آنها شروع به آوردن بهانه‌های غیر قابل قبول به هدف جلوگیری از برگزاری این رایزنی‌ها کرده و هر بار موعد توافق شده را به عقب می‌اندازند.
این صحبت‌های پاتروشف درحالی مطرح شد که ونزوئلا همچنان درگیر بحران سیاسی بوده و این بحران در روزهای اخیر از بابت مناقشه بر سر وارد کردن کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی به خاک ونزوئلا تشدید شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر ارزی کشور در بهترین شرایط قرار دارد اخبار کوتاه اقتصادی سخنگوی وزارت خارجه: استعفای ظریف مورد پذیرش قرار نگرفته است چرادولت دغدغه‌ «رسانه‌های مکتوب» ندارد؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام: ملت ایران قوی‌تر از 40 سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده‌‌اند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام: ملت ایران قوی‌تر از 40 سال قبل و دشمنان آن ضعیف‌تر شده‌‌اند مادورو: آمریکا برای توجیه جنگ، بحران‌سازی می‌کند در پی کشته شدن 300 نفر در حمله جنگنده‌های هندی به مواضعی در پاکستان تنش میان اسلام آباد و دهلی نو بالا گرفت انتقاد اروپا از برخورد خشونت‌بار فرانسه با معترضان رئیس جمهور در پیامی به مراسم اهدای جایزه ملی نشان (برند) برتر سال 1397: ارج نهادن به مقوله نشان تجاری، اقدامی بسیار شایسته و کارآمد برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور است جهانگیری دو معاون جدید خود را منصوب کرد تقی زاده: 82 درصد بازنشستگان کشوری مشمول همسان سازی حقوق شدند این قهرمان ملی را حفظ کنید