بازتاب سفر بشار اسد به ایران در رسانه‌های غربی-عربی

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  سفر غیرمنتظره بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به تهران و دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که روز دو شنبه انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و هر یک از این رسانه‌ها، گوشه‌هایی از این دیدار را پوشش دادند. عبدالباری عطوان، رئیس هیئت تحریریه پایگاه اطلاع رسانی روزنامه رأی‌الیوم و عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین، بر نقش راهبردی ایران در شکست مزدوران تکفیری صهیونیستی تأکید کردند و این دیدار را نشانه عمق پیوند مستحکم محور مقاومت دانستند. شبکه العربیه وابسته به خاندان سعودی گزارش داد: «بشار اسد به تهران آمد تا از ایران به علت حمایت‌های تهران از دمشق تشکر و قدردانی کند». شبکه المنار به پوشش خبر این دیدار پرداخت و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در تهران از رئیس‌جمهور اسد استقبال کرد و رئیس‌جمهور سوریه در تهران با مقامات ایرانی درباره عمق استراتژیک دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کرد». شبکه الجزیره هم در پوشش این دیدار نوشت: «رهبر ایران در جریان دیدار با اسد گفت که حمایت ایران از سوریه حمایت از محور مقاومت در مقابله با سیاست‌های امریکا و اسرائیل است». شبکه المسیره یمن هم به نقل از رهبر معظم انقلاب گفت: «راز پیروزی سوریه و شکست امریکا و مزدوران در منطقه، پایداری رئیس‌جمهور و ملت سوریه است.»
روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: سفر بشار اسد و دیدار وی با مقامات عالی‌رتبه ایران و در رأس آن‌ها آیت‌الله خامنه‌ای پیام‌های متعددی دارد که می‌توان آن را در این جمله رهبر انقلاب خلاصه کرد «هویت مقاومت و قدرتش وابسته به ارتباط مستمر و راهبردی میان ایران و سوریه است». الاخبار همچنین درباره اهمیت این سفر نوشت: «برخی کشور‌های عربی که در تلاشند روابط خود را با سوریه به حالت اول بازگردانند، مدعی‌اند دمشق نیازمند شکستن انزوای سیاسی است و می‌خواهند با عادی کردن روابط خود با سوریه، تلاش کنند این کشور را از ایران دور کنند. اما این سفر بشار به ایران انجام شد تا تأکید شود دمشق حاضر نیست برای فعال کردن روابط سیاسی با کشور‌های عربی، امتیاز دهد به‌ویژه درباره ائتلافش با کشور‌های دوست مانند ایران.» روزنامه النهار نیز نوشت: «بشار اسد پس از هشت سال یعنی از زمان به آغاز بحران در سوریه به تهران سفر کرد و با رهبر ایران و رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. اسد در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای و روحانی بر روابط استراتژیک تاکید کرد». رسانه‌های رژیم صهیونیستی به سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران توجه ویژه نشان دادند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص، روزنامه معاریو و شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی این سفر را رویدادی استثنایی توصیف کردند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم با بیان اینکه بشار اسد برای اولین بار از زمان بحران سوریه به ایران سفر کرده است، نوشت: «بشار اسد با رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار کرد و روحانی در این دیدار گفت که تهران همچنان به فراهم کردن هر آنچه که سوریه برای تکمیل مبارزه با تروریسم نیاز دارد ادامه خواهد داد.»
بازتاب در رسانه‌های غربی
علاوه بر رسانه‌های عربی، بسیاری از رسانه‌های غربی هم سفر بشار اسد به تهران را بازتاب دادند. خبرگزاری رویترز در این‌باره نوشت: «رئیس‌جمهور سوریه روز دو شنبه برای دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران و حسن روحانی به این کشور سفر کرد تا ضمن تقدیر از ایران برای حمایت از دولت سوریه، از اتحاد این دو کشور دفاع کرده و زمینه‌های تقویت آن را فراهم کند». آسوشیتدپرس در خبری به این دیدار پرداخت و نوشت: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سفری غیرمنتظره روز دو شنبه به تهران سفر کرد و با مقا‌م‌های این کشور دیدار کرد تا از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت سوریه در جنگ هشت ساله تشکر کند.» دویچه‌وله آلمان در پایگاه خبری خود نوشت: «رهبر ایران در دیدار رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرد که ایران حمایت از سوریه را حمایت از مقاومت می‌داند». گلف‌نیوز هم در اخبار خود به دیدار بشار اسد و آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است. بر اساس این گزارش، در این دیدار رهبر انقلاب ضمن تأکید بر ادامه همکاری ایران و سوریه، پیروزی‌های این دو کشور را ضربه مهلکی برای امریکا دانستند. بشار اسد هم در این دیدار از حمایت‌های ایران تقدیر و تشکر کرد.»