هرگز خودم را با کی‌روش مقایسه نکردم

حسین جمشیدی| سکانس پایانی نمایش تیم‌ملی بسکتبال ایران در انتخابی جام‌جهانی با اتفاقات خوشی همراه بود تا جشن صعود در سالن آزادی تهران برپا شود. مهران شاهین‌طبع که تقریبا یک ‌سال قبل هدایت تیم‌ملی را در شرایطی نه چندان جالب بر عهده گرفته بود‌، در این مدت فشار زیادی را به خاطر انتقادات و حواشی فراوان تحمل کرد و حالا با اعلام رئیس فدراسیون بسکتبال همین مربی باید تیم‌ملی را آماده حضور در جام‌جهانی 2019 کند. به همین بهانه دقایقی با سرمربی تیم‌ملی بسکتبال همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» را با مهران شاهین‌طبع می‌خوانید.  
تقریبا در نخستین سالگرد حضورتان روی نیمکت تیم‌ملی جشن صعود به جام‌جهانی را با شکست استرالیا گرفتید. درباره اتفاقاتی که در این یک‌ سال رخ داده، به صورت خلاصه توضیح می‌دهید؟
وقتی‌ سال قبل در این مقطع کارمان را آغاز کردیم، می‌دانستیم بازی‌های انتخابی جام‌جهانی را در مقاطع مختلف در پیش داریم و بازی‌های آسیایی هم در مسیر ما قرار داشت. این نوع برگزاری بازی‌های انتخابی برای تیم‌های آسیایی تجربه جدیدی بود؛ چون باید ماه‌های زیادی برای رسیدن به جام‌جهانی که بهترین فرصت برای کسب سهمیه المپیک هم است، کار می‌کردیم. با اضافه‌شدن استرالیا و نیوزلند سطح مسابقات در آسیا به مراتب بالاتر رفت و برای ما هم بیشتر جمع‌کردن امتیازات در همان مرحله اول مهم بود. وقتی من آمدم، امتیاز بازی با عراق را از دست داده بودیم اما با زحماتی که فدراسیون و بازیکنان کشیدند، توانستیم 8 برد برای خودمان ذخیره کنیم و به جام‌جهانی برویم.
در این یک‌ سال شاید 2 شکست برابر ژاپن نمره منفی در کارنامه شما بود؛ تیمی که ایران تا چند‌ سال قبل راحت آن را شکست می‌داد؟


ژاپنی‌ها در چند ‌سال اخیر لیگ‌شان را حرفه‌ای کردند و بازیکنان خارجی را به تیم‌ملی بردند. آنها پیشرفت زیادی داشتند و دیدید که همان یک بازیکن آمریکایی‌شان چه کمکی به آنها در بازی اخیر با ایران کرد. ژاپن در همه رشته‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده و خودش را برای المپیک 2020 آماده می‌کند. در فوتبال هم که مشاهده کردید، چگونه ما را شکست دادند.
صحبت از بازیکن خارجی شد. شما اخیرا مایک رستم‌پور را به‌ عنوان یک بازیکن دورگه به تیم‌ملی اضافه کردید. آیا در برنامه دارید که مثل خیلی از کشورهای دیگر از بازیکن خارجی هم استفاده کنید؟
از نظر من این کار برای ما هم منعی ندارد. در بسکتبال اضافه‌شدن بازیکنان خارجی با توجه به قوانینی که فیبا تعیین کرده، یک موضوع حل‌شده است. بازیکن خارجی با کیفیت بالا می‌تواند به بسکتبال ما کمک کند؛ اما برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم. همچنین برای بحث‌های مالی هم نیاز به اسپانسر داریم که بسکتبال را کمک کند.
چند مورد ازجمله استفاده از بازیکنان دورگه، انتقاد از مسئولان و خط‌زدن ستاره‌ها به خاطر رعایت نظم در تیم‌ملی باعث شده است که برخی رفتارها و تصمیمات شما را با کی‌روش مقایسه کنند. شما برای سیستم کاری خود از مربی دیگری الگو گرفتید؟
سن و‌ سال من طوری است که کسی نمی‌پذیرد بخواهم تغییر در اخلاقم داشته باشم. من سعی نکردم شبیه فرد دیگری باشم و با همان اعتقادات سابقم کار می‌کنم. شاید به خاطر این‌که مسئولیت سنگینی روی دوشم است، گاهی اوقات صحبت‌های تندی هم کرده باشم. با این حال هیچ وقت حتی خودم را با کسی مقایسه نمی‌کنم.
در سال‌های اخیر مربیان تیم‌های ملی فوتبال، هندبال و والیبال خارجی بودند و شاید صعود بسکتبال به جام‌جهانی با یک مربی ایرانی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؟
امیدوارم هر کسی در تیم‌های ملی مختلف کار می‌کند، بدون توجه به نامش از سوی مسئولان و مردم با یک چشم دیده شود. به نظرم داخلی یا خارجی‌بودن یک مربی تفاوتی ندارد؛ شاید شرایطی که بسکتبال ایران از نظر کمی و کیفی دارد، خیلی از مربیان خارجی را برای کارکردن راضی نکند.
اما قطعا حقوق شما خیلی کمتر از مربیان خارجی است. امسال هم که در بخش باشگاهی کار نکردید و فکر می‌کنم از نظر مالی ضرر کرده باشید؟
همه می‌دانند وضع مالی برای مربیان ایرانی در تیم‌های ملی چگونه است. در بسکتبال هم منبع درآمد اصلی بازیکنان و مربیان باشگاه‌ها هستند؛ اما برای یک مربی باشگاهی سخت است که همزمان درگیر تیم‌ملی شود. با برنامه‌ریزی فعلی فیبا کار ما شبانه‌روزی شده است و دیگر مثل قبل نیست. من هم به مسائل مالی فکر کردم؛ اما ترجیح می‌دهم به جای گله‌کردن کار را جلو ببرم.
بعد از بازی استرالیا گفتید باید گذشت داشته باشیم. حالا سوال اینجاست که شما درباره بازیکنانی مثل حامد حدادی و ارسلان کاظمی که از تیم‌ملی کنار گذاشته شدند، گذشت دارید؟
حرف من درباره گذشت‌کردن در مورد مسائل شخصی بود؛ این مسائل جزو اصول ماست و جزو مسائل شخصی نیست. فعلا نمی‌توانم درباره بازیکن خاصی حرف بزنم و زمان همه چیز را نشان می‌دهد.
 برای حضور پرقدرت در جام‌جهانی چه خواسته‌هایی دارید؟
هنوز که صحبت جدی درباره جام‌جهانی با فدراسیون نداشتیم. با این حال مثل‌ سال قبل نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق داریم. مطمئنا فدراسیون تمام توانش را به کار می‌گیرد و کمیته المپیک و وزارت ورزش هم در این راه باید با فدراسیون همکاری کنند.