کمپین حمایت از وزیر جوان

طی ماه‌های گذشته عادت داشتیم که معمولا خبرهای مثبتی حول محور وزیر جوان دولت بشنویم، از فعالیت‌های اجتماعی‌اش گرفته تا ارتباط نزدیک با مردم در شبکه‌های اجتماعی، اما حالا اتفاق جدید و عجیبی افتاده است، مجموعه دادستانی کشور او را تهدید به انفصال از خدمت کرده‌اند، آن هم به دلیل این‌که چنان که باید و شاید در زمینه فیلترینگ مخصوصا فیلتر اینستاگرام به فشارها تن نمی‌دهد. در آخرین ساعت‌های اداری روز شنبه دادستان کل کشور با این مقدمه‌چینی که بترسیم از روزی که خداوند ما را به محاکمه بکشد، گفت: «یکی از اعتراضات و حرف‌ها و گله‌های ما به مسئولان فرهنگی و به کسانی که امروز سردمدار مدیریت فضای مجازی هستند، همین است که چرا باید در جامعه اسلامی ما این‌قدر رها باشد که شاهد این همه جرم و گناه در جامعه باشیم.» منتظری گفت: «چه کسی مسئول این رشد است؟ چه کسی مسئول این جرایمی است که خانواده‌ها و جامعه و جوانان ما را تحلیل می‌کند. به صراحت می‌گویم مسئولانی که مدیریت فضای مجازی را در اختیار دارند و آنهایی که در اجرای دستور صریح و موکد رهبری مقابله کرده و می‌کنند، باید حواس‌شان باشد.» او ادامه داد: «مسئولان انتظامی می‌دانند که چه فضای ننگ‌آوری در جامعه ایجاد شده است. سری به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای بزنید؛ چه کسی مسئول است؟ خطاب من به «شخص وزیر ارتباطات» است که یک روزی باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد که برای پاکسازی فضای مجازی همکاری نکرده و نمی‌کند و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی را زیر پا می‌گذارد. ما هم می‌گوییم وقتی اراده نباشد، به نوعی
 فرار می‌کنند.»
باز شدن پای اهالی اهواز به ماجرا
انگار که حرف‌های دادستان کل کشور کافی نبود، چون کمی بعد از او معاون امور مجازی‌اش هم به رسانه‌ها خبر از دادگاهی‌شدن قریب‌الوقوع وزیر ارتباطات داد. جواد جاویدنیا گفت: «حدود ۲هزار نفر از مردم اهواز و مدعی‌العموم از وزیر ارتباطات طرح شکایت کرده‌اند که احتمال می‌رود بعد از بررسی پرونده، حکم انفصال از خدمات دولتی برای وزیر صادر شود.» او ادامه داد: «تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضائی به وزیر ارتباطات داده ‌شده بود. علیرغم این‌که اجرای قانون، دستورات قضائی و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی بر هر مسئولی واجب و لازم است، اما متاسفانه آقای وزیر به هیچ‌کدام از این تذکرات تمکین نکرده است.»


وزیر جوان نمی‌ترسد
بعد از این‌که دادستان کل کشور و معاون فضای مجازی او خبر از شکایت علیه وزیر ارتباطات دادند، چهره‌های مختلفی در دفاع از او وارد عمل شدند و اظهارنظرهای مختلفی از گوشه و کنار فضای سیاسی و اجتماعی ایران شنیده شد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، رئیس‌جمهوری در قامت محکم‌ترین مدافع وزیر ظاهر شد. او ابتدا به سر پرشور جوان‌ها و تفاوت آنها با مسئولان سن‌و‌سال‌دار اشاره کرد و بعد به صراحت گفت: «جوان اصلا دادگاه و دستگاه نظارتی را قبول ندارد، می‌رود کار خود را انجام می‌دهد و به جلو می‌رود. قوه قضائیه به وزیر جوان کابینه ما می‌گوید از او شکایت می‌کنم، اما این وزیر اصلا نمی‌ترسد و کار خود را با قدرت انجام می‌دهد. یک نفر هم از قوه قضائیه می‌گوید که از این وزیر جوان شکایت می‌کند، خب شکایت کنید. یک وزیری که به نفع مردم کار می‌کند و به دستورهای بی‌ربط اعتنا نمی‌کند، وزیر می‌شود. وزیری که دایما بخواهد حساب‌وکتاب کند در آینده چه می‌شود، سه‌سال دیگر که این دولت تمام می‌شود، من را به کجا می‌برند، نمی‌شود، جایی ندارند که ببرند، یک جایی هست که با هم ...»
آن‌چه مردم خواسته‌اند
سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس هم واکنش تندی به تهدید وزیر ارتباطات نشان داد و گفت: «خواست مردم دقیقا همان کاری است که آقای جهرمی تاکنون انجام داده‌اند. ایشان تا به امروز به خواست مردم عمل کرده‌اند و از این به بعد هم باید در این جهت حرکت کنند. دلیل شکایت از وزیر ارتباطات عدم‌درک صحیح از خواست مردم است. برای آنان آقای وزیر زیاد اهمیت ندارد. آنها فکر می‌کنند با این روش می‌‌توان مملکت را اداره و کنترل کرد، درحالی‌که کاملا برعکس است.»او ادامه داد: «شکایت دادستانی از وزیر ارتباطات دعوای دادستان و وزیر نیست، بلکه دعوا و تلاقی دو نوع اندیشه برای اداره کشور است. در این میان دولت باید به خواست ملت عمل کند. آقای وزیر و رئیس‌جمهوری هم تاکنون این‌گونه عمل کرده‌‌اند.»
فضای مجازی علیه شکایت
از مسئولان ریز و درشت که بگذریم، چهره‌های سیاسی و فرهنگی فعال در شبکه‌های مجازی هم در مورد این اتفاق بی‌تفاوت نبودند و بحث‌های طولانی هم در بین کاربران عادی درگرفت. محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در مورد این ماجرا در توییتر نوشت: «پیشنهاد می‌کنم تا قتل‌ هابیل به دست قابیل، منحرف‌شدن پسر نوح، دریده‌شدن پیراهن یوسف و به چاه انداختن او و... به گردن فضای مجازی و آذری جهرمی  نیفتاده، وزیر ارتباطات یک قفل گنده به اینترنت بزند و کلیدش را هم بفرستد برای  دادستان کل، اینجوری عاشق آذری‌جهرمی خواهیم شد، ما اصولگراها.»  توییت عباس عبدی هم از طرف تعداد زیادی از کاربران مورد توجه قرار گرفت، او نوشت: «در خبرها آمده که به دلیل ایجادنکردن بستر امن برای فضای مجازی از وزیر ارتباطات شکایت کرده‌اند. به نظرم این‌گونه پیش ‌برویم، درنهایت مجبوریم از مخترع اینترنت و همه شرکت‌های سخت‌افزاری شکایت کنیم. مشکل نرم‌افزاری است. گیرنده‌‌ها خراب است. فرستنده ایراد ندارد.»
فرصت نداریم
واکنش خود وزیر ارتباطات به این ماجرا هم جالب بود، او در حاشیه یکی از برنامه‌هایی که در آن حضور داشت، گفت: «از ۶صبح تا ۱۱ شب مشغول کاریم تا در این شرایط دشوار اقتصادی، گرهی از مشکل مردم باز کنیم، به‌خصوص بحث توسعه زیرساخت‌های اشتغال در بخش فناوری اطلاعات، بنابراین وقتی برای پرداختن به این حواشی نمانده و توجه به این حواشی به سود مردم نخواهد بود. پرداختن به حاشیه‌ها باعث می‌شود از ماموریت خود دور بمانیم و شخصا نمی‌خواهم وارد این مسائل حاشیه‌ای شوم.»