هیچ کس جرأت نظارت بر خصولتی‌ها را ندارد

آرمان: رئیس‌جمهوری گفت: شفافیت از عواملی است که جلوی فساد را می‌گیرد، اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم یکی از راه‌های آن، شفافیت و نظارت عمومی مردم است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اظهار کرد: مفهوم امر به معروف و نهی از منکر، نظارت عمومی و همگانی است؛ ما اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم یکی از راه‌های آن، شفافیت و نظارت عمومی مردم است. روحانی یادآور شد: «لایحه شفافیت» در دولت برای تقدیم به مجلس در مراحل نهایی است و لایحه تزاحم منافع نیز لایحه دیگری است که در دولت در حال بررسی است. وی همچنین درباره پیشنهاد استفاده از تمام نیروهای شایسته ایرانی خاطرنشان کرد: از هر ایرانی شایسته چه مسیحی چه شیعه و چه سنی باید استفاده شود. اگر می‌خواهید این افراد کار نکنند نباید از آنها مالیات بگیریم و بگوییم که پای صندوق رأی بیایند. باید ازهر کس که شایسته است استفاده شود. رئیس‌جمهوری در سخنان خود بر جوان‌گرایی تاکید کرد و افزود: ما اکنون دیگر جوان نیستیم و جوان قدیم هستیم. جوان دارای انرژی و فعال است، اول انقلاب من 30سال داشتم در زمان جنگ به راحتی 72ساعت نمی‌خوابیدیم اما در حال حاضر آن توان را نداریم چون سن ما افزایش یافته و مشکلات فراوان شده است و نشاط و قدرت تصمیم‌گیری کاهش می‌یابد.
موفقیت کالای ایرانی
رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود، اعتمادآفرینی در روابط میان کارگر و کارآفرین را از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارت تعاون عنوان کرد و گفت: کیفیت و قیمت مناسب کالای ایرانی را در رقابت با کالای خارجی موفق می‌کند. روحانی با تاکید بر اهمیت ایجاد نشاط در محیط کار ادامه داد: هرچه کار شایسته‌تر باشد، نشاط بیشتری برای وجدان افراد است و نشاط به همه جامعه می‌دهد، یک کارگر و مهندسی که در یک کارخانه، دقیق و خوب کار می‌کند به تنهایی نشاط پیدا نمی‌کند، هرکس که آن جنس را می‌خرد و استفاده می‌کند، برای کسانی که این کار دقیق و خوب را آفریدند و در اختیار آنها گذاشته‌اند، دعا می‌کند. وقت مردم نباید تلف شود، کسی که می‌خواهد جنسی بخرد نباید یک ساعت معطل شود و به راحتی باید به یک فروشگاه برود، نگاه کند و محصول و برند مورد نظر خود را پیدا کند و استفاده کند. رئیس‌جمهوری گفت: علما می‌گویند «عالمی، عادل است که خانواده او پشت سرش نماز بخوانند»، یعنی او عادل واقعی است. زیرا آنها از زندگی خصوصی وی خبر دارند؛ کسی کار خوب انجام می‌دهد که خود برود و محصول کارخانه خودش را بخرد اگر یک کارگر، مهندس یا صاحب کارخانه‌ای از محصول کارخانه برای خانواده خود استفاده نمی‌کند، معلوم است که ایراد و اشکالی دارد. وی بهترین آمار را آمار شاغلین عنوان کرد و گفت: کل شاغلین کشور در اول دولت ما حدود ۲۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده الان رقم اشتغال ما حدود ۲۴ میلیون نفر است. یعنی در طول این پنج سال سه میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص داشتیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار شغل کافی نیست، تصریح کرد: باید آمار اشتغال ما به نزدیک یک میلیون برسد تا اثرگذار باشد و برای این کار همه باید تلاش کنیم. روحانی با اشاره به زندگی سخت روزمره مردم، یادآور شد: این مشکلات به این دلیل است چون شرایط عادی نیست و در تحریم هستیم اما کارهای بزرگی انجام شده است. مردم در سختی و مشکلات هستند مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت می‌گیرند. از وزیر و معاونان این وزارتخانه‌ها و مابقی می‌خواهم برای آنهایی که حقوق ثابت دارند فکری بکنند. آنهایی که درآمد متغییر دارند به نوعی زندگی خود را اداره می‌کنند ولی افرادی که حقوق ثابت دارند، کار برای آنها مشکل می‌شود.
آمار و ارقام کمک‌های دولتی


رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مردم باید بدانند که دولت در حد توان خود به عنوان خادمان مردم تلاش می‌کند تا معضلات زندگی آنها را کم کند. مشکلات وجود دارد و ما باید این مشکلات را کم کنیم. وی در ادامه از تحت پوشش قرار گرفتن 900 هزار نفر تا تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام بسیار ارزشمندی است که مردم باید آن را بدانند، با توجه به اینکه مشکلات در جامعه زیاد است مردم باید این آمار را بدانند تا جامعه امیدوار شود. البته این به معنای این نیست که در پی حل مشکلات مردم نباشیم، اما مردم باید در جریان کارها و خدماتی که در حال انجام است، قرار بگیرند. روحانی ادامه داد: مدیریت اقتصادی به عهده وزارت کار نیست. سهامداری اشکالی ندارد، ولی نباید این وزارتخانه کار اقتصادی انجام دهد. سال آینده سال واگذاری شرکت‌های مربوط به شستاست. بعضی‌ها البته کارشکنی می‌کنند، ولی برای این واگذاری باید محکم ایستاد. واگذاری این شرکت‌ها هم مورد تاکید رهبری است و هم مورد تاکید من. رهبری اشاره کرده‌اند که دولت باید دست از اقتصاد بردارد، البته خصولتی‌ها بدتر از دولت در اقتصاد حضور دارند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. ما که در دولت از این شرکت‌ها بی‌خبریم، مردم هم بی‌خبرند و فقط خدا از آنها خبر دارد. بدترین اقتصاد اقتصاد خصولتی است، مخصوصا وقتی افرادی در این شرکت‌ها باشند که در نهادهای نظارتی حضور دارند یا ضابط قضائی هستند. رهبری بارها تاکید کرده‌اند نیروهای مسلح باید دست از اقتصاد بردارند. شستا هم که بین خصولتی و دولتی است. این را واقعا باید جمع کرد. حتی شرکت‌های ضررده باید مجانی واگذار شود. به وزیر کار گفته‌ام تا پایان دولت نباید شستا وجود داشته باشد، البته سهامداری اشکالی ندارد.