تصویب طرح اراضی آبشار و بازگشایی بولوار نماز

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و بحث و جدل هایی بین مدیران شهری و ارتش، شورای عالی معماری و شهرسازی روز گذشته، طرح اراضی آبشار و پادگان لشکر 77 را به صورت همزمان تصویب و در پایان وزیر راه و شهرسازی نیز دستور بازگشایی بولوار نماز را صادر کرد.
به گزارش «خراسان رضوی»، 4 اسفندماه رئیس شورای شهر مشهد در گفت و گویی با «خراسان رضوی»، از تعیین تکلیف طرح اراضی آبشار و پادگان ارتش و همچنین بازگشایی بولوار نماز در جلسه این هفته شورای عالی معماری و شهرسازی کشور خبر داده و اعلام کرده بود قرار بر این است بعد از جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، تصمیماتی گرفته و مشکل بولوار نماز حل شود.
طرح آبشار و پادگان تصویب شد، حالا نوبت بازگشایی «نماز» است
جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی روز گذشته برگزار شد و آن طور که محمدهادی مهدی نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد به عنوان عضو حاضر در این جلسه، به «خراسان رضوی» می گوید، طرح اراضی آبشار و پادگان به صورت همزمان در این جلسه مصوب شد و در پایان نیز وزیر راه و شهرسازی دستور بازگشایی بولوار نماز را صادر کرد.


 مهدی نیا در توضیح جزئیات این جلسه تصریح می کند: در مصوبه قبلی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، تاکید بر این بود که طرح آبشار و پادگان لشکر 77 همزمان برای تصویب به شورای عالی بیاید که این اقدام روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام و طرح اراضی آبشار و پادگان لشکر به صورت همزمان بررسی و  تصویب شد.
وی در پاسخ به این سوال که با تصویب این طرح ها، آیا شاهد بازگشایی بولوار نماز خواهیم بود؟ می گوید: بله، در پایان جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، آقای وزیر دستور دادند که ارتش برای بازگشایی بولوار نماز همین امروز (دوشنبه) اقدام کند.رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد همچنین در پاسخ به این که آیا مدیریت شهری برای حل این معضل امتیازی داده یا از موارد اختلافی خود کوتاه آمده است؟ اظهار می کند: به هیچ عنوان؛ مدیریت شهری هر آن چه انجام داده در چارچوب قوانین و مقررات بوده است.
فضای سبزی که راهگذر شمالی مشهد را به جنوب وصل می کند
در ادامه از مهدی نیا درخصوص جزئیات طرح تصویب شده درباره پادگان لشکر 77 سوال می کنیم که پاسخ می دهد: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ می دهد، این است که 40 درصدی که در این اراضی سهم شهر بوده در قالب کاربری های خدماتی و مهم ترین آن یعنی کاربری فضای سبز شکل می گیرد.
 وی می افزاید: فضای سبز به صورت یکپارچه راهگذر شمالی و جنوبی شهر مشهد را به هم متصل می کند ، یعنی یک پارک بزرگ از باغ الندشت تا انتهای ارتفاعات شکل خواهد گرفت که هم به کاهش آلودگی هوا کمک می کند و هم به افزایش سرزندگی محیط شهری و توسعه سرانه کاربری های خدماتی در مرکز شهر.
وی درخصوص طرح مصوب درباره اراضی آبشار نیز می گوید: تعدیل هایی در طرح اراضی آبشار 2 ایجاد شد، بعضی از ساختمان های بلند حذف و تعدیل شد ولی چارچوب همان است.مهدی نیا تصریح می کند: امیدوارم این موضوع و بازگشایی بولوار نماز که طی امروز و فردا (دوشنبه یا سه شنبه) انجام می شود، در ایام تولد حضرت زهرا (س) عیدی خوبی به همشهریان خوب مشهد باشد.
بازهم «نماز» باز نشد
با وجود این که بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد، وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور دستور بازگشایی بولوار نماز را در همان روز یعنی دوشنبه، داده است و همچنین پیش از این مسئولان ارتش، بازگشایی بولوار نماز را منوط به تصویب طرح اراضی آبشار و پادگان در شورای عالی معماری و شهرسازی کرده بودند اما تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت 18 روز دوشنبه)، اقدامی برای بازگشایی بولوار نماز انجام نشده و این مسیر همچنان به روی مردم بسته مانده است.
 
پیشینه
بولوار نماز اوایل شهریور ماه امسال آماده افتتاح و بهره برداری بود که به یک باره ارتش با قرار دادن چند بلوکه سیمانی، مانع از بهره برداری پروژه و این اقدام باعث اختلاف بین شهرداری و ارتش شد. این اختلافات تا جایی پیش رفت که تبدیل به کلاف سردرگمی برای شهروندان شد ، برای حل این موضوع قرار شد اختلافات در کمیسیون ماده 5 مطرح  و موضوع  برای حل به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود. در این زمینه کمیسیون ماده 5 در تاریخ 29/7/97 با حضور نمایندگان ارتش با هدف اخذ مصوبات، تشکیل جلسه داد تا ارتش در بازه زمانی 10 روزه بتواند طرح نهایی پیشنهادی خود را به کمیسیون ماده 5 ارائه کند و شورای عالی شهرسازی در این باره تصمیم بگیرد . ستاد تدبیر استان نیز در این زمینه جلسه ای تشکیل و دبیر این ستاد از برطرف شدن اختلاف نظرهای موجود بین ارتش و شهرداری برای بازگشایی بولوار نماز خبر داد و اظهار کرد با توافقات انجام شده، بولوار نماز به‌سرعت بازگشایی می‌شود. بلافاصله بعد از این جلسه برای افتتاح و بازگشایی بولوار نماز از سوی شهرداری به رسانه ها دعوت نامه ارسال شد که ساعاتی بعد، روابط عمومی شهرداری اعلام کرد مراسم افتتاحیه لغو و به زمان دیگری موکول شده است. بعد از این اتفاقات در 20 دی ماه، محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد از رسانه ها و مردم خواست کمی صبوری کنند و اعلام کرد که فقط 18 روز صبر کنند تا بولوار نماز در هشتم بهمن ماه بازگشایی شود؛ هشتم بهمن ماه هم رسید ولی از بازگشایی بولوار نماز خبری نشد و همچنان بلوکه های سیمانی سد راه این بولوار بود. در نهایت نیز آخر بهمن ماه به عنوان وعده ای دیگر برای بازگشایی بولوار نماز مطرح و این وعده هم به سرنوشت وعده های پیشین دچار شد.