گزارش اداره یک شهر

رسم ارائه گزارش صد روزه عملکرد که از دوره نخست ریاست‌جمهوری حسن روحانی آغاز شد، در دوران شهرداری اصلاح‌طلبان نیز ادامه یافت و پس از آنکه محمد علی نجفی و محمدعلی افشانی شهرداران سابق تهران گزارش‌های صد روزه عملکردی ارائه دادند، این بار نوبت به پیروز حناچی رسید تا پس از سه ماه و اندی از حضور در شهرداری، گزارش عملکرد صد روزه ارائه دهد. گزارشی که دیروز در این باره ارائه شد، نکات مهم و برجسته‌ای را از عملکرد شهردار عملگرای تهران همراه داشت. پیروز حناچی در این گزارش خبرهای خوشی را برای پایتخت‌نشینان داشت که از مهم‌ترین آن‌ها بهره‌برداری از خط 6 مترو تهران طی هفته‌های آتی بود. وی با بیان اینکه به‌زودی خط ۶ و هفت مترو افتتاح می‌شود، گفت: خط ۶ از لحاظ مهندسی از ویژگی خاص برخوردار است ، در خط ۶ می‌توانیم از قابلیت قطار بدون راننده استفاده کنیم. به گفته شهردار تهران همچنین خط ۷ مترو از مهدیه تا میدان صنعت نیز بزودی افتتاح می‌شود. حناچی درباره تامین واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو گفت: ۷۰ واگن در حال ترخیص از کمرگ است که تاکنون ۸۵ درصد کار آن انجام شده است، مابقی واگن‌ها نیز به دلیل بدهی به مرور زمان ترخیص می‌شود و به نظر می‌رسد هر ۲۲ روز یک قطار تحویل و بهره‌برداری می‌شود.
خبرهای خوب ترافیکی
شهردار تهران با بیان اینکه برای خط هفت نیز ۳۷۶ واگن را از طریق فایناس پیگیری می‌کنیم، گفت: همچنین بهره‌برداری از ۱۳.۵ کیلومتر خط هفت که تعطیل شده بود بزودی افتتاح می‌شود و در سال ۹۸ نیز افتتاح‌های بیشتری خواهیم داشت. به گفته حناچی، ۲۲ کیلومتر خط ۶ مترو با پنج ایستگاه بزودی افتتاح می‌شود البته برای سال ۹۸ باید طول مورد افتتاح خط ۶ را به ۱۱۱ کیلومتر برسانیم. شهردار تهران در ادامه با بیان این که تلاش‌مان در راستای کاهش یک دقیقه سرفاصله قطارها با ورود ناوگان جدید و اتمام پایانه‌های مترو است، گفت: می‌دانید که برخی از خطوط مترو پایانه ندارند و مجبوریم قطارها در شب در تونل نگهداری نمایم و به همین دلیل سرویس و تعمیر آن‌ها به سختی انجام می‌شود.شهردار تهران در ادامه با اعلام اینکه تفاهم‌نامه خرید یک‌هزار اتوبوس و 500 اتوبوس دیزلی منعقد شده است، گفت: سعی داریم با جذب تسهیلات مالی نسبت به نوسازی اتوبوس اقدام و همچنین ۷۰۰ فیلتر جاذب دوده به ‌خصوص برای اتوبوس‌های گازويیلی نصب کنیم . نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده را در دستور کار داریم. حناچی با اشاره به اثرات زیاد اجرای طرح ترافیک جدید و طرح کاهش گفت: امسال وضعیت بهتری را در حوزه آلودگی هوا داشتیم به گونه‌ای که سهم روز پاک از ۳ به ۱۳ روز رسید و آمار روزهای ناسالم از ۶۶ به ۲۹ روز رسید و تهران در سال جاری هیچ روز ناسالم نداشت. هر چند که امسال نزولات جوی نیز افزایش یافته اما نمی‌توانیم این حجم اثرات مثبت در کاهش آلودگی هوای تهران را تنها مربوط به نزولات جوی بدانیم و در مقایسه دقیق‌تر می‌بینیم که ساعات پیک ترافیک نیز نسبت به روزهای مشابه سال قبل کاهش داشته است و به نظر می‌رسد تلاش همکاران‌مان در معاونت حمل ونقل و پلیس راهور و همچنین مجموعه اقداماتی که در حوزه معاینه فنی انجام شده بی‌تاثیر نبوده و باید این مسیر ادامه یابد. شهردار تهران در ادامه از افتتاح سه مرکز معاینه فنی در ماه‌های آتی خبر داد. حناچی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های معاونت شهرسازی نیز با بیان این که تکمیل و بازنگری طرح‌ها، بازنگری در زیرپهنه جی، تدوین و تصویب کلیات طرح منطقه ۲۲، تهیه برنامه زیرپهنه حفاظت ویژه با رویکرد توسعه پایدار برای مناطق یک الی ۲۲، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده، تهیه و ابلاغ برنامه استفاده از مصالح استاندارد از دیگر برنامه‌های معاونت شهرسازی است.
تبعات یک مصوبه


اما یکی از موضوعاتی که دیروز در نشست خبری شهردار تهران به آن اشاره شد، موضوع مصوبه برج‌باغ و اثرات آن از دوره گذشته مدیریت شهری بود. حناچی در این‌باره گفت: این مجوز چیز پسندیده‌ای نبود. من سال 82 نیز نامه‌ای نوشتم در مورد برج‌باغ‌ها ، موضوعی بود که در طرح تفصیلی و جامع نیز بر روی آن تاکید شده بود، اما بی‌تردید برای انجام اقدامات آینده و نتایج آن به زمان نیاز است. مجبور هستیم که روشی را پیش بگیریم که علاوه بر روش‌های عمومی از تخریب باغات جلوگیری به عمل آید و پاسخگو نیز باشیم. شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری جهت‌گیری عمومی‌شان جلوگیری از تخریب باغات است و این کار در دستور کار قرار گرفته است. بی‌تردید تلاش خواهیم کرد تا باغات باقی‌مانده را از محل اخذ جریمه قطع درخت که از شهروندان اخذ می‌شود، خریداری کنیم تا به این ترتیب بتوانیم این باغات را حفظ کنیم. دو باغ «وثوق الدوله» و باغی در منطقه دو نیز از همین محل خریداری شد و در مناطقی که با محدودیت‌های فضای سبز مواجه هستیم، قطعا از طریق تملک این باغات تلاش خواهیم کرد تا کمبودها را جبران کنیم. شهردار تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص انتشار نامه‌ حق‌شناس یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گفت‌: اعضای شورای اسلامی شهر تهران مجاز هستند سوال کنند، نظارت داشته باشند و حتی اعتراض خود را نیز اعلام کنند. نامه منتشر شده جدید نیست و یک ماه پیش منتشر شده است، در خصوص پاسخ به این نامه به ادبیات رجوع می‌کنم و به قول حافظ «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافری است رنجیدن». حناچی در ادامه‌ در خصوص تفکرات و شعارهایش پیش از شهردار شدن و امروز، گفت‌: «حناچی» این طرف میز با آن طرف میز هیچ تفاوتی نداشته و اقداماتی که تا امروز نیز انجام شده است، همین را نشان می‌دهد. در حوزه اجرا البته ملاحظاتی وجود دارد که در اداره امور شهر تهران باید آن‌ها را مدنظر قرار داد و به حواشی توجهی نکرد.
مناسب سازی شهر برای معلولان
حناچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روشندلی در خصوص مناسب‌سازی فضای پایتخت برای معلولین، گفت: معلول فقط کسی نیست که عارضه جسمی داشته باشد بلکه هر کسی که در عرصه اجتماعی نتواند حاضر شود معلول محسوب می‌شود و ما وظیفه داریم همه فضاهای عمومی را مناسب‌سازی کرده و در وهله اول از ساختمان‌های پر مراجعه و عمومی مناسب‌سازی را آغاز کنیم که این مهم در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه مناسب‌سازی یک فرایند است و در همه ابعاد باید ادامه داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما این است که فضاهای عمومی در اختیار شهرداری را مناسب‌سازی کنیم و برای روشندلان و افرادی که از مشکل شنوایی رنج می‌برند نیز موضوعات مناسب‌سازی خاصی در دستور کار قرار دارد. حناچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تعلق‌ شهروندان به تهران گفت: ایجاد حفظ تعلق به مکان و جلب مشارکت شهروندان بسیار مهم است و در این زمینه تلاش زیادی شده است ولی واقعیت این است که با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عوامل درونی در شهرداری تهران در موضوع تجمعات پیمانکاران مقابل شهرداری نقش دارند، گفت: پیمانکاران مطالبات خرد و کلانی از شهرداران دارند و می‌بینیم که روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه نیز تجمعاتی مقابل شورا و شهرداری انجام می‌دهد. اما بررسی‌ها نشان داد که این اتفاق خارج از روال است؛ نه این که بدهکار نباشیم اما این اتفاق عادی نیست. وی با بیان این که با هماهنگی‌های انجام شده و پرداخت نقد و غیر نقد تلاش می‌کنیم که بدهی‌ها را تسویه کنیم، گفت: خدا رو شکر مدتی است که اعتراض‌ها کمتر شده اما برخی با انگیزه‌های همچون زیاده‌خواهی سعی در برهم زدن آرامش دارند، البته تاكيد مي‌كنم این به این معنا نیست که بدهی نداریم یا نمی‌خواهیم پرداخت کنیم اما منطقی و خارج از فشار بیرونی، بدهی‌ها را پرداخت می‌کنیم.
برخورد با فساد
موضوع مفسده‌ها در شهرداری تهران و برنامه شهرداری برای برخورد با آن از دیگر مباحث مطرح شده در نشست خبری دیروز بود. حناچی در پاسخ به سوالی در مورد روند مبارزه با فساد در شهرداری با بیان این که مبارزه با فساد ادامه دارد و هیچ تعارفی در مورد برخورد با فساد نداریم‌، گفت: ‌اما سر و صدا هم نمی‌کنیم و هر جایی که تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌کنیم اما خبری نمی‌کنیم. چرا که ما قاضی نیستیم و مساله باید توسط سیستم‌های نظارتی و قضایی بررسی شود و تمام تلاش‌مان را برای ایجاد محیطی سالم به کار می‌بندیم. حناچی در مورد مشکلات اقتصادی شهرداری و شائبه فروش شهروند و شهر آفتاب، با بیان این که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است گفت: معتقدم مشکل اقتصادی برای دولت می‌تواند تهدید باشد اما برای ما یک فرصت است چرا که حجم زیاد نقدینگی فرصتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. در مورد قرار گرفتن فروش شهر آفتاب و شهروند در لایحه‌ بودجه ۹۸ نیز باید بگویم که ممکن است در لوایح قبلی بودجه سال‌های قبل این موضوع وجود داشته باشد اما در سال ۹۸ این موضوع را نداریم. شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد خرید و فروش پست در شهرداری تهران با بیان این‌که در امور قضایی یک اصطلاح است که براساس آن فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت کند، اظهار کرد: شما که ادعا کردید باید مدارک را ارائه کنید. پس در خصوص خرید و فروش پستی که عنوان کردید اطلاعاتی که دارید و من ندارم را بدهید وگرنه حاکم قضایی برخورد می‌کند هرچند که ما از خبرنگاران شکایت نمی‌کنیم، ولی ادعای سنگینی است و مدارکی که شما دارید و من ندارم را به من بدهید. حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که یکی از معاونان شما از نزدیکان یک چهره اصول‌گرا است و انتصاب وی بی‌توجهی به شعار اصلاح‌طلبی است، ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی داشته باشیم خود من را هم ببینید، چرا که من سال‌ها قائم مقام مرحوم سیفیان بودم ضمن آنکه من چنین چیزی را به این شکلی که گفتید قبول ندارم.