سه طرح فناوری فضایی ایران رونمایی شد پرتاب سه ماهواره ایرانی ناهید، ظفر و پارس در سال آینده

آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC)، رادیو تلسکوپ و سامانه «شبیه‌ساز نرم‌افزاری ماهواره» SRI با حضور «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه فضایی ایران افتتاح شد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و رونمایی از دستاوردهای جدید گفت: ماموریت اصلی پژوهشگاه فضایی تحقیقات و آزمایشگاه تخصصی یکی از ملزومات اصلی ایفای این نقش به شمار می‌رود و آزمایشگاه الکترومغناطیسی (EMC) گام بزرگی در رفع نیازهای کشور است.
حسین صمیمی افزود: این پروژه علاوه بر قابلیت‌های فنی، جذابیت ویژه‌ای دارد زیرا ما در ایام تحریم این پروژه را به پایان رساندیم و با تدابیر وزیر ارتباطات و پیگیری‌های همکاران در پژوهشگاه فضایی ایران توانستیم پروژه را با موفقیت به پایان برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر سامانه رادیو تلسکوپ که یک ابزار مهم و معتبر در عرصه نجوم رادیویی است، پروژه دیگر سامانه «شبیه‌ساز نرم‌افزاری ماهواره» SRI رونمایی شد که این سامانه ابزار کارآمدی در بحث طراحی ماهواره است و بازیگران بخش فضایی کشور از آن استفاده خواهند کرد.


* پرتاب سه ماهواره ناهید، ظفر و پارس در سال آینده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در لایه ماهواره شاید در ظاهر، ماهواره دوستی و پیام در مدار قرار نگرفت اما این هم جزیی از تجربه ما در توسعه دانش فضایی است.
محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اهمیت برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه، گفت: خرداد ماه سال آینده ماهواره ناهید 1 در مدار 250 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و امیدواریم در برنامه پرتاب باشد، فرآیند تحویل این ماهواره به وزارت دفاع درحال انجام است.
وی افزود: در سال 98، ماهواره ظفر علم و صنعت که یک ماهواره سنجشی و تصویربرداری است نیز در مدار 500 کیلومتری قرار می‌گیرد، ماهواره پارس1 هم ساخته خواهد شد و امیدواریم در بهمن ماه تحویل شود و آماده قرار گرفتن در مدار باشد.
وی گفت: تجربیات گذشته توشه راه آینده ماست و از آن استفاده می‌کنیم و برنامه آینده ما، شتاب بخشیدن به ساخت ماهواره است.
او با تاکید براینکه مدیریت بسیاری از حوزه‌ها بدون دانش فضایی امکان‌پذیر نیست، بیان داشت: وزارت دفاع در بخش ماهواره‌بَر تلاش‌های بسیار زیادی داشته و طبیعی است که در شرایط تحریم و روی پای خود ایستادن، انتظار نداریم با امتحان‌های اول و دوم موفق باشیم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: قطعا همواره یکی از افتخارات این است که ماهواره با ماهواره‌بَر داخلی بر مدار قرار بگیرد، ما تجربه ساخت ماهواره و قرار دادن آن در مدار در چارچوب بین‌المللی را در اختیار داریم و در این زمینه به موفقیت هم رسیده‌ایم اما این دلیل نمی‌شود نخواهیم روی پای خود بایستیم. او گفت: برنامه‌ها و ماموریت‌های جدید برای تیم‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف تعریف خواهد شد چرا که حفظ سرمایه انسانی برای ما بسیار مهم است و به همین جهت ماموریت‌های جدید به آنها تخصیص خواهد یافت.
وی گفت: انتظار دارم همانطور که مجموعه ستاد وزارتخانه، مجلس و دولت حمایت کاملی از مجموعه فضایی کشور دارند، محققان و دانشمندان نیز هر چه در توان دارند برای این صنعت بکوشند.
وی با برشمردن پیشرفت‌های چشمگیر صنعت فضایی ایران اعلام کرد: اولین مرکز توسعه کسب و کار مبتنی بر صنعت فضایی کشور به‌زودی در مازندران به بهره‌برداری خواهد رسید.
آذری جهرمی گفت: این سامانه با سرمایه 25 میلیارد تومانی راه‌اندازی شد و اکنون به پیشرفت بسیار زیادی رسیده است.
وی گفت: آن چه تاکنون برای تست ماهواره‌ها وجود داشته، در مجموعه صاایران مورد استفاده قرار می‌گرفت که قابلیت انجام 6 تست را داشت اما این آزمایشگاه جدید قابلیت انجام 15 نوع تست در فضایی تمیز بدون نیاز به حمل و نقل ماهواره است.
وی با بیان اینکه افتتاح این مجموعه به تکمیل زنجیره صنعت فضایی کمک می‌کند، افزود: البته امروز سازمان فضایی و پژوهشگاه، هدیه‌ای برای منجمان دارند که آن هم رادیو تلسکوپ است که انشالله با سرمایه‌گذاری مجموعه عباس‌آباد روی این دستاورد قطعا به نتیجه خواهد رسید.

او افزود: آنچه اهمیت دارد این است که در تکمیل زنجیره فضایی کشور، گام‌هایی برداشته شده و نیاز است که این گام‌ها به شکل استوار پیش برود.گزارش‌های دریافتی به کمک صنعت فضایی و اطلاعات ماهواره‌ها از سطح زمین نشان داد که ما از نظر فنی، به مرحله کاربردی کردن صنعت فضایی رسیده‌ایم.
وی گفت: می‌خواهم خبر خوبی با شما در میان بگذارم و اینکه اولین مرکز توسعه کسب و کار مبتنی بر صنعت فضایی به‌زودی در مازندران به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی درخصوص تفاهم‌نامه‌های وزارت ارتباطات با دیگر مجموعه‌ها گفت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امضا کرده‌ایم و براساس آن طرح آمایش سرزمینی در چهار استان آغاز شده است، انعقاد تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت نیرو برای مدیریت آب در دستور کار قرار گرفته و چهارشنبه جلسه‌ای برای به سرانجام رسیدن و امضای آن برگزار می‌شود.
آذری جهرمی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای پایش سطوح زیر کشت، نیازمندی‌هایی دارد که به کمک صنعت فضاپایه درحال انجام است و با کمک این وزارتخانه باید به سمتی برویم که این سامانه را در سراسر کشور پیاده کنیم و در اختیارشان قرار بدهیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این سه مجموعه، با سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم که جنگل ملی گلستان حاصل اولین کار اجرایی ماست.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور دکتر روحانی انجام شد؛ رونمایی از سامانه‌های مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهوری سوریه: حمایت از سوریه را حمایت از مقاومت می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است قانونگذار ارشد دموکرات: ترامپ بزرگترین تهدید علیه دموکراسی آمریکا است وندی شرمن: خروج آمریکا از برجام نادرست بود «امیر جنگ‌های داعش» در چنگ نیروهای عراقی کشف 50 سر زنان ایزدی در پایگاه داعش رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: همکاری و حمایت حداکثری دستگاه‌ها از فعالان پارک‌های علم و فناوری ضروری است ریشه این تهدید را بسوزانید سه طرح فناوری فضایی ایران رونمایی شد پرتاب سه ماهواره ایرانی ناهید، ظفر و پارس در سال آینده دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است دکتر ظریف در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است - عواقب عدم عضویت در FATF به مراتب جدی‌تر است