ژوبین صفاری تضاد منافع، سد بزرگ اصلاح اقتصادی

اقتصاد امروز کشور در شرایط نابسامانی قرار دارد و فارغ از پرداختن به دلایل وسیع آن، باید گفت که اساساً در ایران تصمیم‌گیرِ اصلی مجموعه‌ای از حاکمیت است که دولت یکی از ارکان آن را تشکیل می‌دهد. با این همه، مشکلات اقتصادی کشور تابع متغیرهایی است که اصلاح آن به به یک عامل مهم و اساسی گره خورده است و آن، تضاد منافعی است که اجازه تغییر شرایط فعلی را نمی‌دهد.
حسن روحانی رئیس‏جمهوری کشورمان روز گذشته در سخنانی به این موضوع اشاره کرده و گفته بود «می‌دانم که در واگذاری‌های شستا، برخی کارشکنی می‌کنند با این وجود تاکید صددرصدی من و مقام معظم رهبری بر واگذاری شستا است.» به نظر می‌رسد دولت طی بیش از 5 سال گذشته حتی نتوانسته زیرمجموعه‏های خود را به بخش خصوصی واگذار کند در حالی که بارها در خصوص آن صحبت کرده بود. حال با این شرایط انتظاری نیست که دولت بتواند نهادهای خارج از چتر مدیریتی خود را ترغیب به کنار گذاشتن کار اقتصادی کند. ناگفته پیداست شرایط اقتصادی کشور با همین روند در جاده‌ای مه‏آلود به پایانی بحران‏زده خواهد رسید که سقوط آن معلول یک عامل مهم یعنی چندپاره‏بودن در سکان‌داری این فرمان است. این مشکل دارای نمودهایی است که هرروز در سپهر سیاسی کشور بیشتر عیان می‌شود و تنها برای شرایط اجتماعی، هزینه ایجاد می‌کند.
چنانچه یکی از ارکان مهم تغییر در شرایط اقتصادی حرکت به سمت شفافیت است و رکن مهم این شفافیت توسعه شبکه‏های اطلاع‏رسانی است. در این بین، به جای کمک کردن به بسترسازی فضای سالم رسانه‌ای، از وزیر ارتباطات برای حرکت در این مسیر انتقاد و حتی شکایت می‌شود. طبیعی است که یکپارچه نبودن تصمیم‌سازان و تضاد در هدف‏گذاری نمی‏تواند چشم‏انداز مثبتی برای شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور ترسیم کند. حسن روحانی روز گذشته گفته بود کسی جرئت نمی‏کند بر خصولتی‌ها نظارت کند و این در حالی است که بخشی از مشکل اقتصاد، مربوط به انحصاری است که همین خصولتی‌ها در فضای کشور ایجاد کرده‌اند. صراحتاً باید گفت تا زمانی که دست از تضاد در منافع و اهداف برداشته نشود فرمان اقتصاد به تعادل نخواهد رسید. اقتصاد ایران به شدت بیمار است و آژیر خطر در بخش‌هایی از آن به صدا در آمده است. اصلاح این وضعیت نیازمند ازخودگذشتگی سیاسی در همه نهادهای قدرت است. عبور از فساد سیستماتیک دست‌انداز بزرگی به نام تعارض در منافعی دارد که در نهایت امر ذی‏نفعان را نیز در این گرداب گرفتار خواهد کرد. در نهایت اما انتظار این است که دولت در شرایط فعلی به عنوان یکی از ارکان اثرگذار در شرایط نابسامان فعلی دست به انقلاب در موضوع شفافیت و اصلاح ساختار خود بزند. رئیس‏جمهور وعده داد که سال دیگر شرکت‏های شستا و صندوق بازنشستگی را واگذار خواهد کرد. هرچند نوع واگذاری‌ها خود دارای اهمیت است اما اگر این اصلاح دیرهنگام در سال جدید با شفافیتِ هر چه تمام صورت گیرد؛ می‌توان امیدوار بود تا اعتماد ازدست‏رفته مردم بازگشته و مطالبات مردم در یک چارچوب منطقی از سایر نهادهای اثرگذار در حاکمیت نیز، آنها را وادار به اصلاح کند.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با پیتر فارِلّی، کارگردان فیلم «کتاب سبز» که برنده اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۹ شد ژوبین صفاری تضاد منافع، سد بزرگ اصلاح اقتصادی اولین نشست خبری پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت برگزار شد شعر و شهردار و منابع ته کشیده امکان برداشت ارز از خودپردازها فراهم شد خودپردازها در لباس صرافی‌ «ابتکار» جایگزینی ریما بنت بندر به جای خالد بن سلمان در سفارت عربستان در آمریکا را بررسی می‌کند «ابتکار» از لایحه جایگزین طرح اصلاح قانون انتخابات گزارش می‌دهد لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن «ابتکار» از تاثیر روانی خشکسالی بر مردم ایران گزارش می‌دهد غم ِ«آب» رهبر انقلاب اسلامی: مسئولان بی‌حوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند روحانی در دفاع از وزیر ارتباطات: هر چه می‌خواهند شکایت کنند معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: انتخاب روز ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن یکی از افتخارات ایران است احمدی‌نژاد: دایره و گستره برخوردها بیشتر شده است