خرید هواپیمای دست دوم با دور زدن تحریم ها


گروه راه و مسکن: دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي آخرين وضعيت قرارداد با شرکت‌هاي هواپيماسازي دنيا را اعلام کرد و گفت: عملاً امکان خريداري هواپيماي نو توسط شرکت‌هاي هواپيمايي وجود ندارد و با دور زدن تحريم‌ها، درصدد هستيم هواپيماي دست دوم خريداري و به داخل منتقل کنيم.

مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره گفته وزير راه و شهرسازي مبني بر " توسعه ناوگان هوايي کشور و خريد هواپيما"، و همچنين اينکه گويا قرار است تعدادي هواپيما از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي به ناوگان حمل و نقل هوايي کشور اضافه شوند و مجوز واردات از سوي سازمان هواپيمايي کشوري صادر شده است، بيان کرد: اين اتفاق در گذشته نيز انجام شده و موضوع جديدي نيست. شرکت‌هاي هواپيمايي با توجه به توان مالي خود جهت توسعه ناوگان هوايي اقدام به خريد هواپيما مي‌کنند و پس از بازرسي و تأييد سازمان هواپيمايي کشوري زمينه انتقال به داخل کشور فراهم مي‌شود.

وي در پاسخ به اينکه هواپيماهاي مربوطه نو هستند يا دست دوم؟ گفت: در گذشته امکان واردات هواپيماي نو وجود داشت اما در حال حاضر شرايط بسيار سخت شده است و امکان واردات هواپيماي نو وجود ندارد. عملاً اگر قرار بر اين باشد که هواپيماي جديدي به کشور وارد کنيم، دست دوم خواهد بود. دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در ادامه با بيان اينکه قرارداد با ايرباس معلق، قرار داد با بوئينگ لغو و قرارداد با ATR نيز بلاتکليف است، اظهار کرد: شرايط نسبت به قبل پيچيده و سخت‌تر شده است و هر شرکت بسته به توان مالي و برنامه توسعه ناوگان خود در راستاي واردات هواپيما اقدام خواهد کرد.

اسعدي ساماني ادامه داد: تلاش‌ها براي وارد کردن هواپيما به کشور ادامه دارد و عليرغم اينکه آمريکايي‌ها مسيرهاي مختلف را براي فروش هواپيما به ايران مسدود مي‌کنند، ناچار به توسعه ناوگان هوايي خود هستيم و از راهکارهاي مناسب براي دور زدن تحريم‌ها استفاده خواهيم کرد. همانگونه که از گذشته تا کنون علي‌رغم تحريم آمريکايي‌ها موفق به انتقال هواپيما به کشور شده‌ايم و به طور حتم در برهه زماني کنوني نيز تعداد هواپيماهاي ناوگان هوايي را ايران را افزايش خواهيم داد.

  • فرود اولين فروند از ايرباس‌هاي A۳۱۹ ايران‌اير در فرودگاه امام خميني (ره)

در خبري ديگر، ايرباس319 اولين فروند از ايرباس‌هاي A۳۱۹ ايران‌اير با فرود در فرودگاه امام خميني (ره) به ناوگان اين شرکت هواپيمايي ملحق شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، روز گذشته اولين فروند از ۳ فروند ايرباس A۳۱۹ هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران «هما» در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) فرود آمد و به ناوگان اين شرکت هواپيمايي ملحق شد.

بنا به گفته فرزانه شرفبافي، مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران «هما»، اين شرکت سه فروند هواپيماي دست دوم، از نوع ايرباس A۳۱۹ از شرکت‌هاي خارجي خريداري کرده و توانسته ۳۸۰ صندلي به صندلي‌هاي پروازي ايران‌اير اضافه کند.

اين هواپيماها که توليد سال ۲۰۰۲ ميلادي هستند، پس از بازرسي‌هاي اوليه توسط تيم مهندسي و تعميرات هما و تاييد صلاحيت، خريداري شده‌اند. بعداز خريد هواپيماها نيز تيم‌هاي مهندسي و تعميرات هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اقدام به عمليات re-prereserve براي بازگشت اين هواپيماها به خطوط پروازي کرده که اين فرآيند براي هر هواپيما ۵ تا ۶ روز به طول انجاميده است.