امکان ترخیص ۸۰ درصد گوشت‌های دپو شده وجود داشت

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته بحث دپوی 700 کانتینر گوشت در کانتینرهای یخچال‌دار بنادر جنوبی از سوی رسانه‌ها با بازخورد قابل توجهی روبه‌رو شد. بعد از مطرح شدن بحث دپوی 17 هزار تن گوشت قرمز، دادستان بندرعباس با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه به موضوع ورود کرد و بحث تعمدی بودن دپوی گوشت را نیز تأیید کرد.
برخی از این کانتینرها با ورود به موقع دستگاه قضایی محموله‌های خود را به گمرک اظهار و بار آنها ترخیص شد همچنین مشکل تعداد قابل‌توجهی از کانتینرهای مذکور که به شرکت پشتیبانی امور دام تعلق داشت با ورود برخی وزرا در حال برطرف شدن است و به‌زودی شاهد ترخیص محموله این کانتینرها نیز خواهیم بود.
در حال‌ حاضر یکی از دلایل مهم واردکنندگان، مشکلات ارزی و بانکی در خصوص عدم ترخیص محموله‌های گوشت از گمرک می‌باشد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، اصولاً بحث ارزی در این فقره خیلی قابل اعتنا نبوده، کما اینکه یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی نیز وجود مشکلات ارزی در خصوص اسناد وارداتی محموله‌های گوشت قرمز را رد کرده است.
جدای از این بحث، که لازم است بانک مرکزی به‌صراحت در خصوص آن اظهار نظر کند، به‌نظر می‌رسد واردکنندگان نیز تا حدودی در این خصوص سرعت لازم را در دستور کار خود قرار نداده‌اند.


به‌عنوان مثال اخیراً دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای ترخیص کالاهای اساسی در نظر گرفته است که این دست واردکنندگان به‌راحتی می‌توانستند از آن استفاده کنند. یکی از این تسهیلات، ترخیص 80 درصد محموله در گمرک مانده است که مشخص نیست چرا واردکنندگان برای حل‌وفصل مشکلات خود به مراجع ذی‌صلاح مراجعه نکرده و محموله‌های آنها در گمرک دپو شده است.
یکی از سؤالاتی نیز که اداره بندر باید به آن پاسخ دهد بحث متروکه کردن کالاهای واردشده است. گفتنی است، بعد از رسانه‌ای شدن موضوع، تعدادی از کانتینرهای گوشت دپوشده متروکه شده است.
توقف محموله گوشت به دلیل مشکل انتقال پول
در همین زمینه، علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه زنده پایش موضوع مجوزفروشی واردات گوشت را نیز تکذیب کرد و با اشاره به اقدامات بدخواهان برای عدم دسترسی ایران به منابع ارزی خود اظهار داشت: مقداری گوشت در بنادر کشور موجود است اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را ترخیص کنیم.
وی ادامه داد: این گوشت‌ها با اعتماد طرف خارجی به طرف ایرانی به کشور وارد شده و بانک مرکزی نیر اغلب این محموله‌ها را تخصیص ارز داده اما پول به حساب فروشنده منتقل نشده تا فروشنده اسناد را به خریدار داخلی برساند و طرف ایرانی بتواند محموله‌ها را ترخیص کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بدون داشتن اسناد، امکان ترخیص وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوال مجری درباره قیمت گوشت گوسفند گرم وارداتی، گفت: گوشت گوسفند وارداتی برای مصرف‌کننده به قیمت هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی فروشگاه‌های منتخب عرضه می‌شود.