افزایش سرعت امداد‌رسانی در نوروز

شهروند|  یکی از نهادهای فعال در ایام نوروز که وظیفه امدادرسانی به مسافران را بر عهده دارد، سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر است. هر ‌سال با فرارسیدن روزهای آخر اسفند، طرحی با عنوان امدادونجات جاده‌اي با استفاده از تمامي امكانات امدادي جمعيت هلال‌احمر به اجرا درمي‌آيد كه هدف اصلي اين طرح، ارایه كمك‌هاي اوليه و امدادرساني به حادثه‌ديدگان و مصدومان حوادث مختلف به ويژه سوانح رانندگي در محورهاي مواصلاتي است. طرح امداد نوروزی‌ سال 98 با هدف افزایش سرعت امدادرسانی و کاهش آسیب‌های جانی در حوادث جاده‌ای اجرا خواهد شد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» از جزییات طرح امدادونجات نوروزی امسال و تفاوت‌های این طرح نسبت به‌ سال گذشته می‌گوید.
 نوروز امسال در حوزه امدادونجات جاده‌ای چه برنامه‌ها و طرح‌هایی اجرا می‌شود؟
مهمترین اولویت و هدفی که در ‌سال 98 برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، کاهش زمان حضور در صحنه حوادث، افزایش سرعت امدادرسانی و کاهش آسیب‌های جانی ناشی از حوادث ترافیکی در محور‌های برون‌شهری در سوانح مختلف است. برای این منظور امسال 75 دستگاه خودرو نجات تیپ2 که دارای ست‌های نجات سبک و سنگین هستند به ناوگان خودرویی جمعیت هلال‌احمر اضافه شده است و در مجموع در حال حاضر 438 دستگاه از این نوع خودرو در پایگاه امدادونجات جاده‌ای جمعیت هلال‌احمر موجود است. تجهیز 31 استان کشور به سیستم بی‌سیم‌های دیجیتال DMR، ساخت و تکمیل ساختمان‌های پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای که فاقد ساختمان بودند و نوسازی ناوگان خودروهای آمبولانس و خودروهای نجات ازجمله طرح‌های امدادونجات جاده‌ای امسال این سازمان است.
 طرح نوروزی در چه بازه زمانی انجام می‌شود و چه تعداد نیرو در این طرح حضور دارند؟


امسال به‌دلیل افزایش روزهای تعطیلات نوروزی، طرح امدادونجات نوروزی از 24 اسفندماه تا 16 فروردین‌ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود. مجموع نیروی انسانی بکارگیری شده در طرح نوروزی،  بالغ بر 5500 نفر روزانه در سطح پایگاه‌های امدادونجات کشور است. همچنین 31 تیم واکنش سریع و 31 تیم توانا خواهران در سراسر کشور در این طرح مشغول ارایه خدمت به هموطنان عزیز هستند.
 نیروهای به‌کارگرفته‌شده در طرح امداد نوروزی چه تخصص‌هایی دارند؟
تمامی نجاتگرانی که در طرح امدادونجات نوروزی حضور پیدا می‌کنند، دارای تخصص‌های جست‌وجو و نجات بین شهری (جاده‌ای)، جست‌وجو و نجات کوهستان و پیش‌بیمارستانی هستند و تمامی دوره‌های تخصصی لازم را گذرانده‌اند. همچنین تمامی این نیروها یک ماه قبل از شروع کار، با شرکت در دوره‌های بازآموزی طرح نوروزی تمامی مواردی را که باید به عنوان نجاتگر پایگاه در طول اجرای طرح بر آن تسلط داشته باشند، می‌گذرانند.
 در طرح امدادونجات نوروزی ‌سال 98 چه مناطق و شهرهایی پوشش داده می‌شوند؟
در مجموع 1421 پایگاه و پست امدادی در سطح تمامی جاده‌های کشور مشغول ارایه خدمات امدادی به هموطنان در طرح امدادونجات نوروزی هستند. اکثر جاده‌های کشور دارای پایگاه‌های امدادونجات بین شهری هستند و در محورهایی که فاصله پایگاه‌ها زیاد باشد، پایگاه‌های موقت امدادی ایجاد خواهد شد. همچنین امسال مجموعا 3478 دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی در این طرح مشغول به فعالیت است. در مجموع امسال 3‌درصد افزایش در منابع به‌کارگیری‌شده داشته‌ایم.
 برنامه امسال چه تفاوتی با طرح‌های امدادی در سال‌های گذشته دارد؟
امسال سعی شده است با توجه به تجارب سال‌های قبل با برنامه‌ریزی دقیق‌تری نسبت به اجرای طرح اقدام کنیم. بدین‌منظور از اواخر آذرماه ضمن تشکیل ستاد طرح در سطح سازمان و ستاد و برگزاری جلسات با تمامی دستگاه‌های همکار نسبت به تدوین دستور جامع طرح  اقدام شده است. همچنین در راستای حضور پررنگ‌تر نیروهای امدادی، از اواخر بهمن‌ماه دوره‌های بازآموزی ویژه شرکت‌کنندگان در این طرح در سطح تمامی استان‌های کشور برگزار و نسبت به ارایه آموزش‌های لازم به عوامل شرکت‌کننده اقدامات لازم انجام شده است. بکارگیری توان امداد هوایی برای پوشش هوایی کل کشور در تمامی استان‌ها، بازبینی کامل تجهیزات عملیاتی شعب و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر استان‌های سراسر کشور قبل از شروع طرح و افزایش توانمندی مسافران نوروزی در مواجهه با سوانح مختلف از طریق توصیه‌های ایمنی (نصب بنر و توزیع تراکت) و آموزش‌های چندرسانه‌ای (موبایل EOC، شبکه‌های مجازی و اینفوگراف) ازجمله تفاوت‌های طرح ملی امدادونجات نوروز 98 با سال‌های قبل است.