مناقشه بر سر دلار 4200 تومانی

روز گذشته مجلس‌نشینان هشتمین جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه 98 را گذراندند. روزی که در آن موارد مهمی به تصویب رسید و مسعود پزشکیان، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر صنعت برای ارایه توضیح درباره افزایش قیمت خودرو در جلسه کمیسیون صنایع خبر داد و گفت: «در پی ماموریت رئیس مجلس به رئیس کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو، ظهر امروز آقای رحمانی، وزیر صنعت برای ارایه توضیح در این‌باره در جلسه کمیسیون صنایع حضور می‌یابد.» همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تدوین طرحی با عنوان مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه خبر داد و گفت که برای اصلاح کشور باید به سمت اصلاح ساختارها برویم که یکی از آنها اصلاح روند قانون‌گذاری و نظارت بر مجلس است. درنهایت این جلسه با تصویب 12 مصوبه به پایان رسید که توضیح برخی از آنها در زیر می‌آید:  
قیمت سیگار افزایش نمی‌یابد
از جمله مصوبات روز گذشته نمایندگان مجلس، مخالفت آنها با افزایش قیمت سیگار بود. به این‌ترتیب نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه را حذف کردند که در آن دولت مکلف شده بود به ازای هر نخ سیگار مبلغ ۵ ریال اضافه دریافت کند.
سود وام‌های معوق زیر ۱۰۰‌میلیون تومان


بخشیده می‌شود
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای بانک مرکزی را موظف کردند نسبت به اجرای طرح بخشودگی هرگونه سود تسهیلات معوق زیر ۱۰۰‌میلیون تومان اقدام کند.
سازوکار مجلس
برای الکترونیکی‌شدن نسخه‌های پزشکی
در جریان بررسی این بند، پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: «این بند به‌دنبال الکترونیکی‌شدن دفترچه‌های بیمه و حذف دفترچه کاغذی است تا نسخه‌های الکترونیکی صادر شود. به ازای این نسخه‌ها ۱۰۰ تومان از صاحبان حرف پزشکی و نه بیمار گرفته می‌شود؛ یعنی ۱۰۰ تومان از طبیب برای هر امضای الکترونیکی گرفته می‌شود.»
اختصاص ۱,۵۰۰‌میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها
با اختصاص این مبلغ قرار است طرح‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها تمام شود و برای تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، شهرستان‌های خور و بیابانک و خراسان جنوبی اقدامات لازم به‌عمل آید.
برداشت ۱.۵‌میلیارد یورو
از صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای موارد برداشت از صندوق توسعه ملی در ‌سال آینده را مشخص و مقرر کردند تا سقف ۱.۵‌میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد. از جمله دیگر مصوباتی که روز گذشته مجلس‌نشینان آن را تصویب کردند پرداخت 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ارزی یعنی مبلغی حدود 2.250.000.000.000 تومان به صداوسیما بود که علی لاریجانی درباره برداشت از صندوق ذخیره ارزی گفت: «براساس درخواست نمایندگان حدود ۱۵ مورد برداشت از صندوق توسعه را پیشنهاد دادیم که نهایتاً برای ۱۰ مورد مذکور از آنها از مقام رهبری اذن گرفتیم و برای همین نمی‌توانیم این مبالغ را تغییر دهیم.» از جمله دیگر مصوبات روز گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  
  مطالبات بانک‌ها بابت تسهیلات طرح‌های بالادستی نفت و گاز تا پایان‌ سال ۱۴۰۰ استمهال می‌شود.
  نحوه تهاتر بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌های صادرات، تجارت و ملت تعیین شد.
  10‌درصد درآمد تراکنش‌های الکترونیک بانک مسکن به خزانه واریز می‌شود.
  کمیسیون تنظیم مقررات، جرایم اجرایی‌نشدن قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی را تعیین می‌کند.
  قوانین مربوط به خصوصی‌سازی و مشارکت خارجی برای ‌سال آینده تمدید شد.
  950‌میلیارد تومان از اموال مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش می‌رسد.
  سقف درآمد کشور 520‌هزار‌میلیارد تومان بسته شد. طرح نمایندگان برای مخالفت با اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی
از جمله دیگر طرح‌های مجلس مخالفت با اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی است. طرحی که عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آن را به ضرر مردم دانسته و گفته «انتظار این است که وقتی 56 هزار میلیارد تومان منافع کشور به دلالان و وارد کنندگان اختصاص می‌یابد شاهد افزایش قیمت کالاها نباشیم که عملاً این‌گونه نیست. 14 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت در حالی که قیمت این کالاها تنها 17 درصد از آنچه پیش‌بینی می‌شد کمتر بود.» او  با اشاره به طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای تبدیل ارز 4 هزار و 200 تومانی به 8 هزار تومان، این طرح را عاملی دانسته که بر اساس آن 56 هزار میلیارد تومان درآمد کسب‌شده با کارت اعتباری به 5 دهک پایین جامعه پرداخت خواهد شد.  این طرح همچنین مخالفانی هم دارد از جمله یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی که معتقد است «31 درصد افزایش قیمت‌ها به‌خاطر افزایش نرخ دلار از 3 هزار و 200 تومان در سال گذشته به 4 هزار و 280 تومان در سال جاری برای واردات کالاهای اساسی بوده است و این طرح اثر تورمی دارد و نرخ ارز را در بازار آزاد هم افزایش می‌دهد» حال باید دید مجلس چه واکنشی نسبت به این طرح خواهد داشت و آیا این طرح در سال 98 اجرایی خواهد شد یا خیر؟