اختصاص ۵۰ میلیون یورو به صدا و سیما

نمایندگان در نشست علنی روزگذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸، با بند الحاقی دو به تبصره ۴ این لایحه با ۱۶۳ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس آن دولت می‌تواند ۲ میلیارد و ۳۷۵میلیون یورو از منابع ورودی سال ۹۸ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی برداشت کند. در بند الحاقی ۲ تبصره ۴ لایحه مذکور آمده است که به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون یورو از منابع ورودی سال ۱۳۹۸ صندوق توسعه ملی را به صورت تسهیلات ارزی با تخصیص دولت به شرح جدول شماره یک این تبصره برداشت کند موارد مذکور را با رعایت شرایط زیر جدول شماره ۲ و سایر جداول و ردیف‌ها به مصرف رساند.
۱- طرح آبیاری و تحت فشار و نوین تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو
۲- آبخیزداری و آبخوان داری تا سقف ۱۵۰میلیون یورو
۳- مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیرات آن بر شبکه‌های برق تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو


۴- تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه تا سقف ۱.۵ میلیارد یورو
۵- تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سقف ۴۰ میلیون یورو
۶- طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی تا سقف ۱۵ میلیون یورو
۷- طرح‌های نوآورانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تا سقف ۷۰ میلیون یورو
۸- سازمان صداوسیما در اجرای ماده ۹۳ قانون ششم توسعه، کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو
۹- طرح‌های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو
۱۰- پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش تا سقف ۵۰ میلیون یورو
براساس این گزارش تعدادی از نمایندگان درخواست داشتند که پیشنهاداتی درخصوص منابع و مصارف برداشتی از صندوق توسعه ملی مطرح کنند که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نمایندگان، گفت: با توجه به اینکه در این موارد از مقام معظم رهبری اذن گرفته شده است، نمی‌توان در منابع و مصارف آن تغییری ایجاد کرد و آنچه که بیان شده مصوبه ایشان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس درخواست نمایندگان از مقام معظم رهبری اذن دریافت شده است، افزود: اگر بخواهیم در منابع و مصارف تغییری ایجاد کنیم، باید بار دیگر از مقام معظم رهبری استعلام شود که این موضوع امکانپذیر نیست و موارد به جز به ایشان اعلام شده است.
به گزارش خانه ملت، دکتر علی لاریجانی تصریح کرد: برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی حدود ۱۵ مورد درخواست داده شده که این موارد توسط مقام معظم رهبری بررسی و موافقت شده است.

>توضیح رئیس مجلس درمورد یک ابهام
درهمین راستا بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، در اخطاری با اشاره به جدول مربوط به برداشت ۲ میلیارد و ۳۷۵میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات ارزی، گفت: در جدول تهیه شده مبالغ ارزی به صورت یورویی ذکر شده در حالی که مجوز اخذ شده از سوی رهبر انقلاب به صورت دلاری بوده است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مهم در حالی است که اختلاف یورو و دلار در جدول مذکور دیده نشده است.دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اخطار نماینده مردم تهران گفت: این موضوع در حال پیگیری است زیرا تقاضا یورویی بوده و اختلاف پیش آمده در خصوص نقل و انتقال حل خواهد شد.