فشار بر مردم را کم کنید

آرمان: بسیاری از افراد و جریانات؛ استقلال کشور را در قطع ارتباط با جهان و عدم پیوستن به معاهدات بین‌المللی می‌بینند و به قول رئیس جمهور قائل به دیوار کشیدن به دور کشور هستند. در این راستا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه معتقد است: «استقلال به این معناست که درون‌زا باشیم نه اینکه از دنیا منفک باشیم و با دنیا و دیگر کشورها تعامل نداشته باشیم. منظور از استقلال این است که ما برای ادامه حیات و زندگی خود متکی به داخل باشیم. البته در کنار آن مناسبات و تعاملات بین‌المللی را نیز داشته باشیم.
استقلال منفک شدن از جهان نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، استقلال‌طلبی بوده است و این موضوع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری شده اظهار کرد: استقلال به این معناست که درون زا باشیم نه اینکه از دنیا منفک باشیم و با دنیا و دیگر کشورها تعامل نداشته باشیم. ایسنا نوشت؛ محمد جواد ظریف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی شعار استقلال در کنار شعارهای آزادی و جمهوری اسلامی به مطالبه اصلی مردم ایران تبدیل شد، افزود:استقلال دارای دو بعد داخلی و خارجی است که بعد خارجی آن بسیار پررنگ است. وی در تعریف استقلال در عرصه سیاست خارجی عنوان کرد: منظور از استقلال این است که ما برای ادامه حیات و زندگی خود متکی به داخل باشیم. البته در کنار آن مناسبات و تعاملات بین‌المللی را نیز داشته باشیم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه چندی پیش لیندسی گراهام یکی از سناتورهای آمریکایی حرفی را در مورد سعودی‌ها زده بود مبنی بر اینکه اگر حمایت‌های آمریکا نبود سعودی‌ها ظرف یک هفته مجبور بودند به زبان فارسی صحبت کنند، ادامه داد: برخی از دوستان می‌گویند که ترامپ و دار و دسته‌اش جزو صادق‌ترین افراد در میان حکومت داران آمریکایی هستند چرا که آنچه را که در دل دارند بیان می‌کنند و به صراحت می‌گویند که عربستان سعودی به حمایت‌های آمریکا نیازمند است و اگر حمایت‌های آمریکا نباشد آنها دچار مشکل می‌شوند. ظریف افزود: ما ۴۰ سال بدون حمایت آمریکا زندگی کردیم. ۴۰ سال است که به رغم فشارهای آمریکا در حال زندگی کردن هستیم. این سخن من به معنای درگیری و دعوا داشتن و یا جدا شدن از دنیا نیست. بلکه به این معناست که ما انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم که برای ادامه حیات خود وابسته به دیگران نباشیم. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان بیان کرد: البته من یک بار این حرف را زدم. برخی در این ارتباط مطالبی را مطرح کرده‌اند، اما منظور این است که ما انتخاب کرده‌ایم که برای ادامه حیات خود به دیگران وابسته نباشیم و این موضوع مهم است که اصل این خواستن به معنای دعوا و یا دادن بهانه به دیگران نیست که بتواند از آن بهانه علیه ایران استفاده کند و یک چهره امنیتی از ایران در عرصه بین‌المللی ارائه کند مانند آنچه که در موضوع هسته‌ای رخ داد.
مقاومت 40 ساله مردم وظیفه آنها نیست


ظریف با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و اینکه ایران در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار گرفت تاکید کرد: لازمه استقلال به این معنا نیست که به شورای امنیت برویم و یا درگیری پیداکنیم. لازمه استقلال این بوده که ما می‌توانیم بدون حمایت آمریکا و غرب و حتی زیر فشار آنها روی پای خود بایستیم. وی اذعان داشت: قطعا حرکت در این مسیر سختی‌ها و دشواری‌هایی را نیز خواهد داشت، اما با این استقلال و ایستادن روی پای خود دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که اگر ما نبودیم ظرف یک هفته ایرانی‌ها مجبور بودند مثلا چینی یا روسی صحبت کنند. بنابراین امروز امنیت یک کالای عمومی و جهانی است، نه یک کالای ملی. وزیر خارجه کشورمان ابراز داشت: این نکته را باید در اینجا بگویم، اینکه ما می‌گوییم، ما به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است. بلکه وظیفه ماست که هم مقاومت مردم را پاس بداریم و هم فشار بر مردم را کم کنیم، نه اینکه بگوییم مردم همیشه مقاومت کردند، ۴۰ سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. خیر اینگونه نیست. ظریف تصریح کرد: پس ما اینجا چه کاره‌ایم. چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند. اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه پنهان شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم، خود را پنهان کنیم. ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم فشار را از روی مردم برداریم. ما داریم تلاش‌مان را می‌کنیم اینکه چقدر موفق شویم قضاوتش با مردم است و مهم‌تر از آن هم خداوند باید قضاوت کند.