محموله افغانستان از چابهار به هند می رود




سهیلا یادگاری


خبرنگار

با حضور رئیس جمهوری افغانستان و سفیران ایران، هند و ترکیه در نیمروز افغانستان، روز گذشته ۲۳ کامیون شامل 570 تن بار از افغانستان به سمت بندر چابهار حرکت کرد. مقصد نهایی این بار هند است. به این ترتیب نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر چابهار به سمت هند حرکت کرد. پیش از این صادرات افغانستان از مسیر پاکستان و یا از طریق هوایی به هند می‌رفت. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که قرار است با تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه به عنوان بخش مهمی از مسیر ترانزیتی شمال- جنوب هند را به افغانستان و بعد به کشورهای آسیای میانه و روسیه وصل کند. این سه کشور برای ایجاد مسیر ترانزیتی از راه چابهار موافقتنامه امضا کرده‌اند، افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را در سال ۲۰۱۶ امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری ‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند. با اجرای این برنامه دسترسی کشورهای جنوب و هند به افغانستان و آسیای میانه از طریق ایران خواهد بود و هند با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری در توسعه چابهار و بویژه بندر شهید بهشتی مشارکت می‌کند.
با تکمیل فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت این بندر از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. معاف شدن این بندر از تحریم‌ها هم اهمیت استراتژیک این منطقه برای کشورهای دیگر را نشان می‌دهد.  رئیس جمهوری که سال گذشته در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار حضور یافته بود از اهمیت بالای بندر چابهار «از لحاظ اقتصادی و سیاسی برای ایران» سخن گفت.حسن روحانی با اشاره به موقعیت و جایگاه چابهار خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران و آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و این از لحاظ سیاسی برای ما اهمیت داشته و روابط ما را با کشورهای شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد. در مجموع برای خود استان سیستان و بلوچستان هم حائز اهمیت است، مخصوصاً بعد از آن‌که راه‌آهن هم این بندر را به راه‌آهن سراسری متصل کند، می‌تواند موقعیت ممتازتری باشد.»
حضور سرمایه گذاران خصوصی و دولتی 35 کشور در چابهار
واردات افغانستان از هند سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار است که حمل آن از مسیرهای دیگر هزینه‌های بیشتری داشت اما آنطور که مقامات افغانستان اظهار کرده‌اند با کاهش هزینه‌ها و استفاده از مسیر چابهار، صادرات این کشور از یک میلیارد کنونی به دو میلیارد افزایش خواهد یافت.
وزیر ترابری افغانستان هم از سرمایه‌گذاری شرکت‌های افغانستانی در چابهار خبر داده و اظهار کرده ۱۵۰ شرکت افغانی تاکنون ۵۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کرده است.
با ارسال محموله صادراتی افغانستان به چابهار- هند امروز رایزنان بازرگانی، تجار، سفرا و سرمایه گذاران 35 کشور در چابهار حضور دارند تا سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه ای این بندر ترانزیتی را بررسی کنند. بنادر تجاری مراکزی برای ایجاد اشتغال هستند، و توسعه آنها در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان مؤثر است.


یادداشت
نوبت به هند رسید

روانبخش بهزادیان
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی
برای توسعه چابهار بر اساس توافق ایران و هند، ایران سرمایه‌گذاری در زیرساخت و رو ساخت‌های بندر را شروع کرده است.اکنون طرف هندی برای تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی و بر اساس قرارداد اپراتوری این کشور در چابهار باید به تعهدات خود در قالب قراردادها اقدام کند. در مرحله اول توسعه چابهار قرار است 2 تا 3 میلیون تن بار از این بندر جابه‌جا شود که با توجه به ظرفیت‌های بندر، امکان جابه‌جایی این میزان بار در حال حاضر وجود دارد. نباید در حال حاضر این بندر را با بنادر امام خمینی یا رجایی که سالانه 20 تا 30 میلیون تن بار از آنجا جابه‌جا می‌شود مقایسه کنیم. کسانی که اظهار می‌کنند زیرساخت‌های بندر چابهار ظرفیت جابه‌جایی این میزان بار را ندارد مقایسه‌ای اشتباه میان بنادر ایران انجام می‌دهند. البته با تکمیل راه آهن منطقه، رونق چابهار بسیار افزایش خواهد یافت.