شهری که با کتاب در آمیخت

یزد پایتخت کتاب ایران شد. شهری که تا دیروز آوازه ثبت جهانی و معماری بی‌بدیلش جهان را فراگرفته بود اکنون در عرصه کتاب و دانایی، گوی سبقت را از دیگر شهرها ربود و نشان پایتختی کتاب را از آن خود ساخت.
یزد از منظر تاریخی نقطه همگرایی دیدنی سه عنصر دین، دانایی و سخت کوشی است. همین آمیزه باشکوه ابزار مهمی برای خلق تمدنی در کویر شده است که به قول دکتر پاپلی یزدی باید نام تمدن کاریزی را بر آن نهاد. امتداد بخشیدن به آن سنت‌ها‌ی فرهنگی و هویتی و امروزی نمودن آن از مسیر کتاب و بخوانی می‌گذرد.برای پایدار ساختن سنت‌ها‌ و تمام خصایل نیکو، باید دستاوردهای تمدنی و فرهنگی را در جایی محفوظ داشت و آن را به حافظه‌ای سپرد و امروز کتاب یک حافظه جمعی محسوب می‌شود. امروز با توجه به شاخص‌ها‌ی مناسب توسعه در استان یزد از جمله میزان بالای سواد،شهرنشینی،سرانه ملی بالا، میزان بالای دانشجویان و دانش‌آموختگان و... سامان‌بخشیدن به حرکتی اجتماعی و فراگیر در جهت ترویج و توسعه کتاب و دانایی راهبردی ممکن و مورد نیاز است. برای انسجام بخشیدن به تمام نیروهای اجتماعی در جهت به راه‌انداختن کاروان دانایی به یک نشان و یا برند بزرگ ملی نیاز بود. از این رو کسب عنوان پایتخت کتاب ایران برای شهر یزد تبدیل به میل و اراده ای همگانی شد. در این مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همگام با شهرداری و شورای اسلامی یزد با محوریت دادن به سازمان‌ها‌ی غیردولتی و اصناف و گروه‌ها‌ی اجتماعی و با کمک طلبیدن از سایر دستگاه‌ها‌ی اجتماعی و فرهنگی برنامه‌ها‌ و پروژ‌ها‌یی را متناسب با هر گروه سنی و طبقه اجتماعی تعریف و برای جامعه مخاطب خود تبیین نمود.
در این زمان رسانه‌ها‌ نیز به میدان آمدند و با به کارگیری شگردهای رسانه ای به بازنمایی تمایل جمعی مردم یزد برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران پرداختند و گفتمانی فراگیر را در شبکه‌ها‌ی اجتماعی و رسانه‌ها‌ی فراگیر تولید کردند. در طی چهار دوره گذشته با وجود تلاش و همگرایی فراوان این مهم محقق نشده بود. درسال ۹۷ با سرعت بخشیدن به برنامه‌ها‌ و به‌خصوص بهره مندی از ظرفیت بزرگ صنعتی و معدنی استان یزد و گروه‌ها‌ی اجتماعی علاقه‌مند بالاخره یزد نشان پایتخت کتاب ایران را برای سال۱۳۹۸ از آن خود نمود.
سال آینده سال همدلی بیشتر برای تحقق بخشیدن به برنامه‌ها‌ی مورد نظر و پذیرفته شده است،سالی که باید پروژ ه‌ها‌ی فرهنگی نیمه‌تمام را به پایان برد. یزد شهری است که اینک باکتاب در آمیخته است و بر خشت خشت بناهای تاریخی و فرهنگی اش نشان دانایی حک شده است.


از همه کوشندگان این مسیر افتخار آفرین به خصوص صاحبان‌اندیشه و قلم و دلبستگان به یزد سپاسگزارم.
کلا م آخر اینکه؛‌اندیشمندی فرزانه سال‌ها‌ پیش گفته بود که شهر بزرگ، شهری است که انسان‌ها‌ی بزرگ داشته باشد.
این تعریف ساده را می توان روزآمدترین تعریف توسعه به حساب آورد. شهر بزرگ و یا به عبارتی شهرتوسعه یافته را نباید از بناهای بزرگ و گسترش جغرافیایی‌اش درک کرد بلکه باید از انسانها و ظرفیت های انسانی اش آن را شناخت. در این نگاه نوین به توسعه، کتاب و هر نوع ابزار دانایی نقشی محوری پیدا می کند. از این‌رو نشان پایتخت کتاب ایران بار دیگر مسیر توسعه فردای یزد را مورد تاکید قرار داد.