داوطلبی در لباس روحانیت

شهروند| ترویج فرهنگ‌ داوطلبانه در مشارکت‌های‌ اجتماعی نیازمند الگوسازی صحیح‌ بومی است که باید با توجه به فرهنگ ملی و دینی در آن مسیر حرکت کرد. حضور و فعالیت روحانیت در عرصه فعالیت‌ داوطلبانه می‌تواند در شکل‌گیری این مهم نقش بسزایی داشته باشد؛ موضوع مهمی که در ماه‌های اخیر در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بزرگترین سازمان مردنهاد بیش از گذشته نمایان شده است. حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد متولد ‌‌سال۵۸ و ساکن شهر دهدشت استان کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از روحانیون داوطلب جمعیت‌ هلال‌احمر است که با هدف فعالیت ‌نوعدوستانه با این جمعیت ‌همکاری دارد. طلبه داوطلب جمعیت هلال‌احمر پر از ایده‌های نو برای کمک به بالابردن دانایی کودکان روستاهای محروم استانش است و زاویه دید متفاوتی دارد. پیام‌رسانی صلح و دوستی یکی از همکاری‌های حجت‌الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد با سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر است که به ‌‌تازگی ‌آغاز شده است. قرار است این روحانی ‌نو‌عدوست پیام صلح و دوستی را به قلب تک‌تک روستاها و نقاط دورافتاده استان کهگیلویه‌وبویراحمد ببرد تا آنها نیز در آینده به این جمع نوعدوست بپیوندند.  کمیل نظافتی دیگر روحانی است که از زلزله بم به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمد و ‏فعالیت داوطلبانه خود را انجام داد. علاوه بر این، او در طول سال‌های اخیر به صورت خودجوش ‏فعالیت‌های مختلفی را انجام داد که حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود، ازجمله آنها فعالیت در حوزه ‏محیط‌زیست و همراهی با کمپین نذر آب جمعیت هلال‌احمر است‎.‎‏ نظافتی برای رسیدگی به نیازمندان و ‏بیماران اغلب به استان‌های مختلف سفر می‌کند. او با استفاده از ظرفیت فضای مجازی کمک‌های مردمی ‏را برای فعالیت‌های خیرخواهانه جمع می‌کند‎.‎ اما سومین روحانی که در هفته اخیر فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه او با بازخورد بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جدایی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شهر بیله‌سواراست. مشارکت این روحانی در پویش زیباسازی شهر یکی از فعالیت‌های او در حوزه داوطلبی به شمار می‌آید. «شهروند» در گفت‌وگویی کوتاه به بررسی این فعالیت با این روحانی پرداخته است.
  در مورد اهمیت کار داوطلبی در توسعه شهری حرف بزنیم؛ به‌طور مثال شما در پویش زیباسازی شهر که به صورت داوطلبانه در بیله‌سوار انجام شد، مشارکت داشتید، این قبیل فعالیت‌ها را چگونه می‌بینید...
من به جای عبارت کار داوطلبی از واژه مشارکت مردمی استفاده می‌کنم. مشارکت مردمی نیاز جامعه ما است. امروز زمانه‌ای است که باید فرهنگ کارهای داوطلبانه و فعالیت اجتماعی را توسعه دهیم. رمز شکوفایی کشور توسعه فعالیت‌های داوطلبانه است، ما اگر مردم را به گونه‌ای عادت دهیم که در توسعه شهری مشارکت داشته باشند، بسیاری از مشکلات شهرها خصوصا شهرهای کوچک حل می‌شود، به همین منظور هم در پویش شهر زیبا شرکت کردم و تشویق به حضور داوطلبانه دارم.
   در NGO  «سازمان مردم‌نهاد» هم فعالیت دارید؟


با توجه به فعالیت ائمه جمعه و اصولا وظایف ذاتی روحانیت، بسیاری از فعالیت‌ها در طول روز در راستای فعالیت‌های خیرخواهانه و نوع‌دوستانه است، همچنین در جلسات مجمع خیرین شهرساز و مجمع خیرین سلامت شهرستان حضور دارم. اما در کنار این موضوعات در کمپین‌های مردمی نیز سعی می‌کنم مشارکت داشته باشم؛ کمپین‌های همچون پویش شهرزیبا، تهیه بسته‌های غذایی برای مستمندان و... .
ما در پویش زیباسازی شهر از مردم خواستیم در حد رنگ‌زدن در خانه‌هایشان هم شده در این طرح مشارکت داشته باشند. طرح‌های خیرخواهانه دیگری هم بود مانند «پویش خالی‌کردن انباری‌ها» که در آن توصیه می‌شد مردم لوازم غیرنیاز خود را به نیازمندان هدیه دهند.
  در دوران جوانی هم در فعالیت داوطلبانه مشارکت داشته‌اید؟
بله، آن دوران در جمعیت هلال‌احمر فعالیت داشتم، در زلزله و بلایا‌های طبیعی نیز سعی می‌کردیم حاضر شویم. یکی دیگر از عرصه‌های حضور داوطلبانه در دوران جوانی ما دفاع مقدس بود که در آن عرصه سعی کردم حضور داشته باشم.
  نگاه اسلام به موضوع داوطلبی چگونه است؟
اسلام به فعالیت دوطلبانه و مشارکت جمعی و خیرخواهانه تاکیدهای بسیاری دارد، خدمت به خلق یکی از توصیه‌های مهم دین اسلام است، این حدیث را حتما شنیده‌اید که مسلمان نیست فردی که همسایه‌اش گشنه باشد و او سیر بخوابد. چطور یک طلبه داوطلب شویم؟
کانون‌های طلاب  برای جذب، آماده‌سازی و بکارگیری طلبه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه تشکیل شده‌اند.
اعضای کانون‌های طلاب مثل اعضای دیگر سازمان‌ها در طرح‌های مختلف مانند کاروان‌های نیکوکاری و اردوهای آموزشی و امدادی شرکت می‌کنند. اعتماد و اقبال عمومی مردم نسبت به طلاب باعث می‌شود این اعضا بتوانند در دورترین نقطه کشور و روستاها اندیشه نوعدوستی و خدمات بشردوستانه را ترویج دهند. اعضای کانون‌های طلاب بعد از ۲۹ سالگی می‌توانند براساس نیاز با سازمان امدادونجات همکاری کنند و مهارت و آمادگی لازم برای حضور در حوادث را به دست آورند.
در حوادثی مثل سیل و زلزله حضور روحانیون در منطقه باعث قوت قلب بازماندگان و اطمینان خاطر آنها نسبت به خاکسپاری صحیح عزیزان‌شان می‌شود. امدادگران طلبه علاوه بر انجام احکام شرعی مورد نیاز در زمان بحران می‌توانند در ارایه خدمات امدادونجات با سازمان امدادونجات همکاری کنند. درحال حاضر بیش از ۲۰۰ کانون طلاب در مدارس و حوزه‌های علمیه کشور تاسیس شده است.