بازتاب کاندیداتوری سندرز در ایران

آفتاب یزد- گروه شبکه: برخلاف اغلب نظرسنجی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای که پیش‌بینی می‌کردند دونالد ترامپ شکست‌بخورد او با
بر هم زدن همه مناسبات و تحلیل‌های سیاسی در حالی انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی را برنده شد که تعداد آرای عمومی‌اش در مقابل هیلاری کلینتون کمتر بوده و شکست‌خورده محسوب می‌شد اما این آرای الکترال بود که به کمکش آمد و او را بر صندلی کاخ سفید نشاند.
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد هستند که اگر در کارزارهای انتخابی درون حزبی میان هیلاری کلینتون و سندرز در حزب دموکرات آمریکا، کارشکنی‌ و لابی‌هایی درون حزبی به سود سندرز سناتور چپ‌گرا و کار کشته حزب دموکرات می‌چرخید و به عنوان گزینه نهایی حزب معرفی می‌شد، دموکرات‌ها شانس بیشتری مقابل ترامپ برای برنده شدن در انتخابات داشتند.
در انتخابات دوره پیش(۲۰۱۶) ایالات متحده آمریکا، بر خلاف میل بسیاری از جمهوری خواهان، ترامپ به واسطه کمپین‌های قوی، مشاوران و جمع‌آوری کمک‌های مالی و لابی قدرتمند توانست نامزد معرفی شده حزب جمهوری‌خواه برای رقابت با هیلاری کلینتون که با شکست سندرز به رقابت اصلی


پا نهاده بود، برسد.
در نهایت ترامپ با شعار‌های جنجالی و ساختار شکنانه خود توانست بر کلینتون فائق آید و سکان هدایت آمریکا را برعهده گیرد.

>خیز دوباره سندرز برای ۲۰۲۰
یک روز پس از اینکه ترامپ رییس جمهور آمریکا در سخنرانی جنجالی گفت سوسیالیسم در حال مرگ است و آزادی و دموکراسی دوباره متولد می‌شوند و زمان افول سوسیالیسم در نیمکره ما(غربی)فرارسیده؛ برنی سندرز، سناتور ۷۷ ساله ایالت ورمونت که یکی از سرسخت ترین مخالفان سیاست‌های ترامپ است برای دومین بار وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شد. سندرز در صفحه رسمی خود در توییتر با انتشار یک توییت از تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خبر داد و نوشت: «من اعلام کاندیداتوری می‌کنم. من از شما می‌خواهم که امروز به من به عنوان جزئی از کمپین مردمی و تاریخی بپیوندید که دست کم با یک میلیون عضو در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.» او همچنین خواهان عضویت مردم در کمپین خود شد.
کهنه سیاستمدار دموکرات در سال ۲۰۱۶ با شعارهای سوسیالیستی خود نتوانست آرا کافی را جذب کند و باعث شد بازی را به رقیب سرشناس خود، هیلاری باخته و از دور رقابت‌ها خارج شود.
سندرز قصد دارد بار دیگر شانسش را در کارزار پیش‌رو امتحان کند. او سفرهای متعددی به جنوب آمریکا انجام داده و همچنین در ماه ژانویه به مناسبت میلاد مارتین لوترکینگ به کارولینای جنوبی رفت و در آنجا با گروهی از رهبران سیاه‌پوست و دانشجویان برجسته دیدار کرد.
به نظر می‌رسد سناتور سندرز با سیاست‌های جدید و بسیار جدی وارد کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ شده به شکلی که کمیته مبارزاتی‌‌‌‌اش اعلام کرد که از منظر سناتور نقش‌آفرینی جامعه سیاهان باید به شکلی برجسته مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته آنها سندرز می‌‌‌‌خواهد کمپین متفاوت و متنوعی داشته باشد، او می‌‌‌‌خواهد رابطه‌‌‌‌اش را با جامعه سیاهان بازتعریف کند. جیمز کلیبورن، نماینده کارولینای جنوبی که اخیرا با سندرز ملاقات کرده می‌‌‌‌گوید: «‌تحلیل سناتور با گذشته متفاوت شده، او در جریان سخنرانی‌‌‌‌اش زمانی که ترامپ را چهره‌‌‌‌ای نژادپرست توصیف کرد، بیش از سال ۲۰۱۶ توانست رویاها و آرزوهای آفریقایی- آمریکایی‌تبار را تحریک کند».
این سناتور کارکشته که خود را یک سوسیالیست دمووکراتیک و یک ترقی‌خواه می‌داند، حامی حقوق کارگران بوده و بر مقابله با نابرابری اقتصادی تاکید می‌کند. او مدافع مراقبت سلامت همگانی و تک‌پرداخت‌گر، مرخصی زایمان با حقوق، و نیز آموزش دانشگاهی بدون شهریه است. در سیاست خارجی، او حامی کاستن از هزینه کرد نظامی آمریکا، پی گرفتن بیشتر دیپلماسی وهمکاری بین‌المللی و تاکید بیشتر بر حقوق کار و دغدغه‌های زیست‌محیطی در زمان مذاکره بر سر توافقات تجاری بین‌المللی است.
همه نقطه نظرات سندرز ۱۸۰درجه با تفکرات و ایده‌های ترامپ متفاوت است برای همین به نظر می‌رسد که انتخابات آتی آمریکا یکی از تاریخی ترین رقابت‌های تاریخ این کشور باشد.

>رقبای سندرز چه کسانی هستند
برنی سندرز در حالی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شد که پیش از این دست‌کم ۱۱دموکرات نامزدی خود را برای این انتخابات اعلام کرده‌اند و یا گفته‌اند که قصد حضور در این رقابت‌ها را دارند. اما با توجه به یارگیری‌هایی که او انجام داده است اگر اتفاق خارق العاده ای رخ ندهد و خرق‌عادتی صورت نپذیرد، او نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.
اما از طرفی اردوی نامزدهای دموکرات‌ها هر هفته بزرگتر می‌شود و تاکنون تعداد نامزدهای این حزب به بیش از ۱۰ نفر رسیده است. «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از ایالت دلاویر؛ «مایکل بلومبرگ» از ایالت نیویورک؛ «کوری بوکر» عضو مجلس سنا از نیوجرسی؛ «شرود براون» عضو مجلس سنااز ایالت اوهایو، آنجلینا جولی بازیگرسرشناس و سفیر سازمان ملل از کالیفرنیا؛ «کاملا هریس» عضو مجلس سنا از کالیفرنیا از سرشناس‌ترین رقبای درون حزبی سندرز محسوب می‌شوند.
علاوه بر آنها احتمال نامزدی میشل اوباما همسر سابق رییس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امورخارجه او نیز پیش بینی می‌شود.
سناتور سندرز که پیش از انتخابات ۲۰۱۶ چندان در آمریکا و دنیا شناخته شده نبود، در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) ضمن اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات گفت: ما در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶، انقلاب سیاسی را آغاز کردیم و اکنون زمان آن است که انقلاب را پیش ببریم.
>یک مسلمان؛رییس ستاد انتخاباتی سندرز
انتخاب‌ها و کنش‌های چند ماه منتهی به اعلام کاندیداتوری سندرز‌،همه، خبر از رویکرد جدید این سناتور میانه رو در انتخابات پیش روی آمریکا می‌دهد.
برنی سندرز که به نظر می‌رسد به خوبی از تاثیر بیش از هفت میلیون رای مسلمانان این کشور باخبر است، در حرکتی کاملا غیر قابل پیش بینی یک مسلمان را رییس کارزار انتخاباتی‌اش کرده است. «فیض شکیر» نخستین آمریکایی مسلمان است که ریس ستاد یک کاندیدای عمده ریاست جمهوری این کشور می‌شود.
او با این انتخاب دو پیام را به جامعه جهانی و مردم آمریکا رساند؛ نخست اینکه برخلاف آنچه که در آمریکا و کشورهای غربی سعی می‌کنند چهره مسلمانان را مخدوش نشان‌دهند، او با این کار خود دست دوستی به سوی مسلمانان دراز کرده و حسن نیت خود را در ارتباط با آنها نشان می‌دهد.
دوم آنکه با این کار می‌تواند رای جامعه مسلمان آمریکا را نیز کسب نمایند و حتی از حمایت‌های برخی ثروتمندان آنها بهره‌مند شود.

>شیوه‌ی جدید سندرز در جذب منابع مالی
گزارش‌ها و اخبار حاکی از این است که برنی سندرز روش جدیدی را برای تامین مالی کمپین انتخاباتی خود در پیش گرفته به طوریکه کمپین انتخاباتی او در بیانیه ای اعلام کرد که در مدت ۱۲ ساعت توانست بیش از ۴ میلیون دلار کمک‌های مالی برای کمپین جمع آوری کند. آنها اعلام کردند که این کمک‌های مالی از حدود ۱۵۰ هزار اهداکننده در
۵۰ ایالت مختلف آمریکا اهدا شده و به طور میانگین رقم اهدایی ۲۷ دلار بوده است. رقم کمک‌های مالی اهدا شده به کمپین انتخاباتی سندرز دو برابر رقمی است که «کامالا هریس» نماینده دموکرات کالیفرنیا در ۲۴ ساعت نخستِ پس از اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری جمع‌آوری کرده است.

>سندرز رقیب سرسخت ترامپ
درحالی که حدود ۱۱ نفر از حزب دموکرات که سودای رسیدن به دفتر بیضی کاخ سفید را در سر دارند، نامزدی خود را برای رقابت درون حزبی اعلام کرده‌اند.
اما در آن سوی جدول رقابتی و درمیان جمهوری خواهان هیچ کس به جز دونالد ترامپ که در سال ۲۰۱۷ نامزدی زود هنگام خود را در مراسم تحلیفش اعلام کرده بود، برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ اعلام آمادگی نکرده و بسیاری از تحلیلگران سیاسی با اشاره به عملکرد او پیش‌بینی می‌کنند که هیچ رقیب جدی برای انتخابات آتی از درون حزی متبوع او در مقابلش قرار نخواهد گرفت.
ترامپ در واکنش به کاندیداتوری سندرز گفته او رقابت بسیار خوبی در انتخابات پیش داشته، اما خودش معتقد است که دوره‌‌اش گذشته؛ من از سندرز خوشم می‌آید، او سرسخت است. با این حال مشکل او این است که نمی‌داند چه می‌خواهد.
او همچنین گفته بود که سندرز دیوانه نامزد انتخابات شده است و سندرز در پاسخ گفته دیوانگی این است که ما یک رئیس جمهور نژادپرست، ضد زن، بیگانه هراس و متقلب داریم، ما قصد داریم مردم را با هم متحد کنیم و نه تنها ترامپ را شکست دهیم بلکه زندگی اقتصادی و سیاسی کشور را نیز تغییر دهیم.

>رویکرد سندرز نسبت به ایران
سناتور سندرز، تنها دموکرات و در کل، تنها سناتوری بود که در رای‌گیری آذرماه سال۹۵ در مجلس سنا به طرح تمدید ۱۰ساله تحریم‌های ایران رای نداد.
او در مصاحبه ای با انتقاد از سیاست‌های امریکا در قبال دنیا و ایران گفت: «به نظر من مهم است که نقشی که در جهان داشته ایم را درک کنیم؛ مثلا در ایران کی بود؟ما آقای مصدق را سرنگون کردیم! ۱۹۵۳ بود، آقای مصدق؛ و حالا چند نفر از مردم از آن مطلع هستند؟ آیا اصلا مردم اطلاعی در این باره دارند؟ مطمئنا تعداد کسانی که از آن (سرنگونی دکتر مصدق توسط آمریکا) خبر دارند، زیاد نیست. در سال ۱۹۵۳، به درخواست کمپانی‌های بریتانیایی، دولت ایالات متحده به مهندسی یک کودتا برای سرنگونی شخصی کمک کرد که به شکلی دموکراتیک انتخاب شده بود، شخصی که به فکر ملی کردن صنعت نفت در آنجا (ایران) بود. شاه را به جای او نشاندند، که معلوم شد فرد بسیار بسیار بیرحمی است، که بعد منجر به آن چیزی شد که در نتیجه به قدرت رسیدن {امام}خمینی، امروز با آن مواجه هستیم. ولی این مسائلی است که در پنهان روی می‌دهند. اگر اشتباه می‌کنم مرا تصحیح کنید. شما تاکنون چند برنامه در تلویزیون NBC دیده اید که در این باره صحبت کنند؟ نه، اینها چیزهایی نیستند که درباره شان صحبت شود!
از سویی خبر اعلام نامزدی سندرز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران با بازتاب گسترده ای روبرو شد. برخی از کاربران ضمن ابراز خوشحالی تلویحی اعلام امیدواری کردند که سندرز بتواند ترامپ را شکست دهد تا شاید شرایط ایران نیز رو به بهبودی برود.
یک کاربر با طنز تلخی نوشت: « بنظرم به جای این که برای رای آوردن یک‌مشت اصلاح‌طلب بی خاصیت تلاش کنیم، مردم آمریکا رو دعوت کنیم به برنی‌سندرز رای بدن، چون تاثیری که رای دادن مردم آمریکا روی زندگیمون داشت رای دادن خودمون به هیچ عنوان نداشت»!
نکته ای که باید اشاره کرد نظم سرمایه‌داری است که در آمریکا وجود دارد، نظمی که کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند برهم زدن آن تقریبا امری غیر ممکن است، اما بسیار به حضور سندرز برای بر هم زدن این نظم امید دارند.
یک خبرنگار نوشت: «دور قبل اگر برنی سندرز کاندیدای دموکرات‌ها به جای هیلاری کلینتون بود دونالد ترامپ الان در کاخ سفید نبود اما دموکرات‌ها به قیمت رئیس جمهور شدن شخصی چون دونالد ترامپ هم حاضر نشدند از برنی سندرز حمایت کنند. حالا برنی سندرز باز آمده و باید دید این بار چه می‌کنند.»