دلالی اتمی ترامپ برای بن‌سلمان

گروه سیاسی- علی ودایع: «دونالدترامپ» یک روز تفاهم بری اقدام مشترک که حاصل تفاهم ایران با گروه 1+5 است را نقض می‌کند تا مثلا جلوی دسترسی ایران به تسلیحات اتمی را بگیرد اما حالا گفته می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا برخلاف تمام نگرانی‌ها درحال انتقال تکنولوژی هسته‌ای به ریاض است.
«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «آنچه همواره برای ما آشکار بوده است، روز به روز برای جهان روشن‌تر می‌شود: اینکه نه حقوق بشر و نه برنامه هسته‌ای، هیچ‌یک نگرانی واقعی آمریکا نبوده است. اول یک روزنامه نگار مثله می‌شود؛ حالا هم فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی بخوبی دورویی آمریکا را افشاء می‌کند.»
ظریف در این پیام به ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی اشاره دارد که در کنسولگری عربستان در استانبول به‌طرزی فجیع و وحشیانه کشته شد، درحالیکه مقامات سعودی هرگز برای این اقدام غیر انسانی مسئول دانسته نشدند.
وی همچنین به گزارش اخیر مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرده که تاکید می‌کند، دولت ترامپ تلاش کرده بدون توجه به ملاحظات حقوقی و امنیتی هر چه سریعتر به عربستان فناوری‌ بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ای بدهد. این گزارش همچنین از مخفی بودن تعلاملات دولت آقای ترامپ با عربستان سعودی اظهار نگرانی کرده است.


انتقال قاچاقی تکنولوژی
بر اساس گزارش کنگره آمریکا، مسئولان ارشد دولت ترامپ تصمیم داشته‌اند به‌رغم ملاحظات امنیتی و اخلاقی فن‌آوری هسته‌ای در اختیار عربستان بگذارند. نمایندگان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نگران آن هستند که در صورت مجهز شدن عربستان به فن‌آوری هسته‌ای این کشور بتواند از آن برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای بهره گیرد.
خبرگزاری آسوشیتد پرس روز چهارشنبه یک اسفند (۲۰ فوریه) با انتشار گزارشی از برنامه شماری از مسئولان دولت ترامپ درباره تحویل فن‌آوری هسته‌ای به عربستان خبر داده است.
در این گزارش آمده است: «افشاگران درباره تخلفات قانونی بالقوه مرتبط با یک طرح برای انتقال فن‌آوری هسته‌ای به عربستان سعودی به شدت ابراز نگرانی کردند, آنها درباره تضاد منافع در میان مشاوران بلندپایه کاخ سفید که می‌تواند سبب بروز پیچیدگی‌هایی برای قوانین کیفری فدرال شود, هشدار داده‌اند. آنها همچنین درباره محیط کاری در داخل کاخ سفید که مملو از آشوب, ناکارآمدی و عقب ماندگی است, هشدار داده‌اند. و آنها همچنین در ارتباط با انتصاب‌های سیاسی که طی آنها دستورالعمل‌های مشاوران بلندپایه در کاخ سفید که بارها و به صورت ناموفقی به مقامات بلندپایه دولت ترامپ دستور دادند تلاش‌های خود را متوقف کنند, نادیده گرفته می‌شود.»
این گزارش هشدار می‌دهد تلاش‌های کاخ سفید برای انتقال فن آوری حساس هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی ممکن است در پی نشست‌های هفته گذشته در کاخ سفید و در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده «جارد کوشنر» داماد رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی, در حال تسریع شدن باشد.
در این گزارش همچنین آمده است: «تحقیقات این کمیته به طور خاص مهم است زیرا به نظر می‌رسد تلاش‌های دولت برای انتقال فن‌آوری هسته‌ای حساس آمریکا به عربستان سعودی در جریان است. در روز دوازدهم فوریه سال دو هزار و نوزده, رئیس جمهور در کاخ سفید با توسعه دهندگان قدرت هسته‌ای در ارتباط با به اشتراک گذاشتن فن آوری هسته‌ای با کشورها در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی دیدار کرد. علاوه بر این, هفته آینده, آقای کوشنر تور خود را به پایتخت‌ها در خاورمیانه از جمله ریاض به منظور گفتگو درباره بعد اقتصادی طرح مورد نظر دولت برای روند صلح خاورمیانه, آغاز خواهد کرد.»
کمیته نظارت کنگره آمریکا از شروع تحقیقات پیرامون «اقدامات غیر طبیعی» کاخ سفید در رابطه با پیشنهاد احداث ده‌ها راکتور هسته‌ای در سراسر عربستان سعودی آغاز کرده است. گفته می‌شود که اطلاعات مربوط به برنامه کاخ سفید در زمینه تجهیز عربستان به فن‌آوری هسته‌ای توسط افرادی ناشناس افشا شده است.
افرادی که این اطلاعات را فاش کرده‌اند، درباره همکاری‌های هسته‌ای آمریکا و عربستان احساس نگرانی می‌کرده‌اند. حتی نگران آن بوده‌اند که تلاش‌های ناظر بر تجهیز عربستان به فن‌آوری هسته‌ای تا زمان افشاگری آن‌ها نیز ادامه داشته است.
بر اساس گزارشی که از سوی کمیته نظارت کنگره آمریکا منتشر شده، دولت آمریکا بر آن بوده است تا چند نیروگاه هسته‌ای در عربستان احداث کند.
نگرانی‌های کنگره
در این گزارش ابراز نگرانی شده است برخی در کاخ سفید که این روزها درگیر « هرج و مرج، اختلال عملکرد و عقب ماندگی» است، در صد برآمده اند به منظور پیشبرد توافق هسته‌ای با سعودی‌ها که می‌تواند متضمن سودهای هنگفت مالی برای برخی از حامیان نزدیک رئیس جمهور باشد ، ضوابط و رویه‌های امنیت ملی را به راحتی دور بزنند. 
خبر تجهیز عربستان به فن‌آوری هسته‌ای زمانی منتشر می‌شود که بسیاری از نمایندگان آمریکا نسبت به همکاری گسترده دولت ترامپ با عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده‌اند. این نگرانی از جمله شامل شماری از نمایندگان حزب جمهوریخواه نیز می‌گردد.
دولت ترامپ عربستان را به یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی خود در خاورمیانه تبدیل کرده و بر آن است تا از این طریق ایران را منزوی کند البته تاامروز به موفقیت چشم گیری دست پیدا نکرده است.
افزون بر آن، پرونده قتل جمال خاشقچی و همچنین نقش عربستان در جنگ یمن نیز انتقادهای شدید نمایندگان کنگره آمریکا را ظرف ماه‌های گذشته در پی داشته است.
خبرگزاری آسوشیتد پرس در ادامه نوشته است که کاخ سفید درباره گزارش مربوط به برنامه مسئولان ارشد دولت ترامپ در زمینه تجهیز عربستان به فن‌آوری هسته‌ای سکوت کرده است.
محمد بن‌سلمان، شاهزاده عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ چند نیروگاه هسته‌ای در این کشور احداث کند. گفته می‌شود که جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور او نیز در ارتباط با انتقال تجهیزات هسته‌ای به عربستان فعالیت داشته است.
نقش مایکل فلین
در گزارش کمیته نظارت کنگره آمده است که برنامه تجهیز عربستان به فن‌آوری هسته‌ای از سوی مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید دنبال می‌شده است. فلین در اوایل سال ۲۰۱۷ از کار خود برکنار شد.
گفته می‌شود پس از برکناری فلین، کار پیشبرد برنامه تجهیز عربستان به عهده دریک‌هاروی یکی از مسئولان شواری امنیت ملی گذاشته شده است. دریک‌هاروی که از سوی فلین استخدام شده بود، مسئول ادامه کار بر روی این برنامه بوده است.
نماینده جمهوریخواه ایالت مریلند، الیجا کامینگز که ریاست کمیته اصلاحات و نظارت کنگره را برعهده دارد، روز سه‌شنبه ۱۹ فوریه از شروع تحقیقات پیرامون موضوع تجهیز احتمالی عربستان به فن‌آوری هسته‌ای خبر داد.
باید یادآور شد که فلین در ارتباط با نقش احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا و تماس‌‌های اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسیه به پلیس فدرال آمریکا اطلاعات غلط داده و از این رو بررسی حقوقی پرونده او در جریان است.
ترس واشنگتن از پارادوکس آمریکا
ترامپ در چارچوب تلاش برای انزوای هر چه بیشتر ایران ، عربستان سعودی را به کانون سیاست خارجی خود در خاورمیانه تبدیل کرده است.آمریکا اگرچه همواره در برخورد با کشورهای خاورمیانه دچار پارادوکس بوده است اما ماجرای تکنولوژی اتمی متفاوت است. 
در گزارش کنگره تاکید شده است برخی افراد مطلع که در کمیته حاضر شده اند ، درباره تلاشهایی که هم اکنون در داخل کاخ سفید به منظور انتقال فناوری بسیار حساس هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی جریان دارد و نقض قانون انرژی اتمی آمریکا محسوب می‌شود ابراز نگرانی کرده اند. به گفته آنها این تلاشها بدون نظارت و آگاهی کنگره صورت می‌گیرد که خلاف قانون است.
در مقاله‌ای که یک بنگاه خبری مستقل به نام «پروپابلیکا» در سال 2017 منتشر کرده ، به جزییات نگرانی مقامات شورای امنیت ملی درباره این پیشنهاد هسته‌ای به تفصیل اشاره شده است. گفته می‌شود شرکتی به نام آی پی سه اینترنشنال IP3 International از این پیشنهاد هسته‌ای معروف به «طرح مارشال برای خاورمیانه» حمایت می‌کند.
آی پی سه و دیگر طرفداران انتقال فناوری هسته‌ای در خاورمیانه چنین استدلال می‌کنند که آمریکا لازم است در این زمینه فعال باشد ، زیرا در غیر این صورت قافیه را در برابر چین و روسیه و دیگر کشورها خواهد باخت و میلیاردها دلار در تجارت از دست خواهد داد. آنها همچنین می‌گویند دخالت آمریکا - و محدودیت تولید سوخت هسته‌ای که متعاقب این توافق حاصل خواهد شد - برای مهار رقابت تسلیحاتی در منطقه ضروری است. دستیابی کشور عربستان با رفتارهای انتحاری اتفاقی است که علاوه بر ایجاد مسابقه اتمی در خاورمیانه احتمال وقوع هر اتفاق خوف انگیزی را برای جامعه جهانی متصور خواهد کرد.