ورود تورم نقطه به نقطه به کانال ۴۰ درصدی

مرکز آمار ایران در گزارش خود اعلام کرد که تورم بهمن ماه به ۴۲.۳ درصد رسید. در آمارهای رسمی مرکز آمار، این نخستین بار است که در سال جاری، تورم نقطه به نقطه آستانه حساس ۴۰ درصدی را پشت سر می‌گذارد.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین»، مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه کشور در بهمن ماه سال جاری از کانال ۳۰ درصدی خارج و وارد کانال ۴۰ درصدی شده است. ورود تورم به این کانال، مهم ارزیابی می‌شود، چرا که بانک مرکزی درست زمانی که تورم نقطه به نقطه به بالاتر از ۴۰ درصد رسید، انتشار آمار تورم خود را متوقف کرد.
تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که خانوارهای کشور به‌طور میانگین در یک ماه مشخصِ سال جاری به نسبت ماه مشابه در سال قبل، چقدر در خرید «یک سبد یکسان کالا و خدمات»، بنا به محاسبات مرکز آمار، افزایش هزینه را تجربه کرده‌اند. این شاخص در بهمن ماه امسال ۴۲.۳ درصد بوده است.
گروه‌های مختلف را که در سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بررسی کنیم، با آمار نگران‌کننده‌ای مواجه می‌شود. افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، در بهمن ماه بسیار بیش از نرخ تورم نقطه به نقطه بوده است. در بهمن سال جاری، شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، افزایش۶۲.۸ درصدی را تجربه کرده است. در واقع، تأمین خورد و خوراک، در اثر تورم و افزایش قیمت‌ها، دشوارتر شده است. مرکز آمار سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را از سبد کلی کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، ۲۶.۶ درصد درنظر می‌گیرد. واضح است خانوارهایی که هزینه مواد غذایی در سبد مصرفی‌شان، بیش از ۲۶ درصد از کل هزینه‌هایشان است، در حال تجربه کردن تورم شدیدتری هستند.


 جزئیات تورم شدید بهمن ماه
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۹۲.۷ درصد افزایش یافته است. در واقع تنها در یک ماه بهمن ماه، گوشت قرمز و گوشت ماکیان، افزایش قیمت ۱۱.۱ درصدی را تجربه کرده است. این افزایش قیمت باعث شده تا در مراکز توزیع گوشت منجمد وارداتی، صف‌های طویلی شکل بگیرد. ماهی‌ها و صدف‌داران نیز افزایش قیمت ۹۰.۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. قیمت میوه و خشکبار نیز ۸۱.۵ درصد افزایش یافته است.
بیشترین میزان افزایش قیمت ماهانه در گروه سبزیجات روی داده است. تنها در یک ماه بهمن، قیمت سبزیجات ۱۳ درصد افزایش یافته و در واقع رشد ماهانه قیمت سبزیجات، حتی از رشد قیمت گوشت قرمز و ماکیان هم بیشتر بوده است. در کل، قیمت سبزیجات در بهمن ماه نسبت به بهمن سال ۹۶، ۷۲.۹ درصد افزایش یافته است.
در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، حتی نان و غلات نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده و افزایش قیمت ۲۸.۱ درصدی را نسبت به بهمن سال گذشته تجربه کرده است! افزایش قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ نیز ۴۷.۵ درصد بوده است.
در بخش کالاهای غیرخوراکی افزایش قیمت پوشاک و کفش، نسبت به بهمن سال گذشته، ۵۰.۲ درصد بوده است. مثل ماه‌های پیش، دخانیات همچنان رکورددار تورم نقطه به نقطه بوده است و قیمت آن نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۱۳۶.۳درصد افزایش یافته است. شاید تنها نکته مثبت ماجرای موج تورمی این بوده که هزینه اعتیاد به شدت بالا رفته است.
هزینه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمولی آن‌ها نیز ۷۴ درصد افزایش یافته است. هزینه تفریح و فرهنگ نیز نسبت به بهمن سال گذشته ۶۷.۸ درصد افزایش یافته و بنابراین، تفریح کردن و خرید کالاهای فرهنگی برای خانوارهایی که درآمد بالایی ندارند، بسیار دشوار شده است. احتمالاً بسیاری از خانوارها، با افزایش قیمت‌های این‌چنینی قید مسافرت رفتن، کتاب خریدن و سینما رفتن را زده‌اند!
نسبت به دی ماه امسال، رشد ماهانه تورم، نه تنها کندتر نشده، بلکه افزایش نیز یافته است. در دی‌ماه میزان تغییر شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور ۲ درصد بود، اما رشد این شاخص در بهمن ماه به ۲.۲ درصد رسیده است. بنابراین، شیب افزایش قیمت‌ها که در آبان، آذر و دی امسال رو به کمتر شدن گذاشته بود، مجدداً در بهمن افزایش یافته است. از تیر تا بهمن امسال، در هیچ ماهی میزان رشد ماهیانه تورم کمتر از ۲ درصد نبوده است و این یک نکته نگران‌کننده است.
 تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال، بنا به گزارش مرکز آمار، تنها ۷ درصد بوده است اما این شاخص با سپری شدن یازده ماه از سال، آستانه ۴۰ درصدی را نیز پشت سر گذاشته و به ۴۲.۳ درصد رسیده است.