چشم آمریکا به‌دنبال جنگ ستارگان

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری ایالات متحده، فضا را در اولویت کار دستگاه امنیت ملی امریکا قرار داد. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در در توییتر خود خبر داد که تشکیل نیروی فضایی در اولویت امنیت ملی کشورش قرار گرفته است.  به گفته ترامپ حالا دولت این کشور فضا را به عنوان یک منطقه نظامی شناخته و ایجاد نیروهای فضایی را یکی از اولویت های امنیت ملی اعلام می دارد. رئیس جمهوری امریکا دستوری را امضا کرده است که بر اساس آن پنتاگون موظف به تشکیل نیروی فضایی ایالات متحده خواهد شد.
ترامپ با امضای این فرمان رسما برنامه جنگ ستارگان خود را آغاز کرده است. برنامه‌ای که براساس الگوی «رونالد ریگان» تنظیم شده است. برنامه‌ ایجاد ارتش فضایی، برنامه نظامی بزرگ و در عین حال پرهزینه‌ای است. برنامه ایجاد ارتش فضایی در لحظه کنونی تنها یک فرمان است که طبق معمول و با تشریفات بسیار در دفتر دونالد ترامپ در کاخ سفید امضا شد.
ایجاد ارتش فضایی آمریکا پروژه‌ای است زمان‌بر که اجرای آن مستلزم تامین بودجه‌ای کلان است. ارتش فضایی آمریکا قرار است در کنار ارتش، نیرو دریایی، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و گارد ساحلی، ششمین بازوی نظامی آمریکا را تشکیل دهد. این ششمین شاخه نیروهای مسلح امریکا خواهد بود که در چارچوب نیروی هوایی این کشور فعالیت خواهد کرد.
در فرمان امضا شده ترامپ آمده است: «وزارت دفاع اقدامات لازم را برای تشکیل نیروی فضایی امریکا به عنوان ششمین شعبه از نیروهای مسلح ایالات متحده در چارچوب نیروی هوایی اتخاذ خواهد کرد. تلاش برای تشکیل نیروی فضایی امریکا با هدف مقابله با تلاش‌های دشمنان بالقوه ما برای توسعه قابلیت های نظامی در فضا بوده است.»


ترامپ در این فرمان همچنین به پنتاگون دستور داده است تا پیشنهاد قانونی را ارائه دهد که بر اساس آن مجوز کنگره برای تشکیل نیروی فضایی لازم باشد.
گرچه نیروی فضایی امریکا فعلا در چارچوب نیروی هوایی فعالیت خواهد کرد ولی در نهایت این نیرو به عنوان یک شعبه مستقل از ارتش آمریکا فعالیت خواهد داشت.
«دیوید گولدفاین»، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا بر این باور است که موضوع راه‌اندازی ارتش فضایی آمریکا پروژه‌ای نیست که به‌زودی اجرایی شود. او گفته است که این پروژه شامل جزئیات بسیار پیچیده‌ای است که باید در مورد تک تک آن‌ها مذاکره و تصمیم‌گیری شود.
براساس قوانین ناظر بر ارتش آمریکا، عملکرد در عرصه فضانوردی و عملیات فضایی در شمار بخشی از وظایف نیروی هوایی این کشور به‌حساب می‌آید. بر اساس فرمان امضا شده از سوی ترامپ، قرار است که ارتش فضایی نیز به‌عنوان زیر مجموعه نیروی هوایی این کشور عمل کند. این دقیقا همان رابطه‌ای است که مثلا در مورد تفنگداران دریایی و نیروی دریایی آمریکا صدق می‌کند. طبق این دستورالعمل آژانس‌های غیرنظامی نظیر ناسا و اداره اقیانوسی ملی و جوی جزئی از نیروی فضایی آمریکا 
نخواهند بود.
اقدامات اخیر آمریکا در ارتباط افزایش فعالیت‌های غیرعلمی در فضا و تقویت بخش‌های جنگی و تسلیحاتی در فضا نگرانی‌ها را از تشدید رقابت‌های بین‌المللی در این بخش افزایش داده و باعث شده بسیاری از کارشناسان این اقدامات دولت ترامپ را در کنار دیگر اقدامات از جمله خروج از پیمان هسته‌ای میانبرد مشترک با روسیه باعث ایجاد بی ثباتی بیشتر در نظام بین‌المللی عنوان کنند.
رقابت در فضا
این نخستین باری نیست که ترامپ خواستار ایجاد ارتش فضایی می‌شود. او در مراسم امضای فرمان ایجاد این ارتش فضایی گفته است که «ما باید بر آمادگی خود بیافزاییم.»
ترامپ الزام ایجاد ارتش فضایی را در ارتباط با مسائل امنیت ملی توضیح داده است. ترامپ آشکارا از حکومت بر فضا سخن گفته و تاکید کرده که در این عرصه رقابت شدیدی با روسیه و چین وجود دارد.
البته باید یادآور شد که در چارچوب راهکارهای ناظر بر جنگ مدرن دفاع فضایی نقش مهمی یافته است. نقشی که تنها به تکنولوژی ماهواره‌ای محدود نمی‌شود.
جنگ ستارگان
سرپرست وزارت دفاع آمریکا، «پاتریک شاناهان» یکی از طرفداران جدی پروژه ایجاد ارتش فضایی است. او که پیش از این مدیریت شرکت بوئینگ را برعهده داشت، خواستار اختصاص بیش از پنج میلیارد دلار برای پروژه ایجاد ارتش فضایی شده است.
این در حالی است که «جیمز متیس»، وزیر پیشین دفاع این کشور کمتر از شاناهان برای ایجاد این ارتش فضایی اهمیت قائل بود و همین موضوع نیز از جمله موارد مورد اختلاف بین او و ترامپ به حساب می‌آمد.
برنامه ایجاد ارتش فضایی از سوی ترامپ یادآور پروژه جنگ ستارگان «رونالد ریگان» است. ریگان از پروژه SDI به عنوان چتر دفاعی سخن گفته بود. پروژه‌ای که ظرف پنج سال نخست اجرا ۲۹ میلیارد دلار هزینه در پی داشت و نتوانست به اهداف تکنیکی تعیین شده خود دست یابد.