سخنان روز گذشته رئیس جمهور در نشست هیات دولت، اثری از بهبود وضعیت اقتصادی نداشت

غفلت دولت از معیشت
همدلی| گروه سیاسی- هرمز شریفیان: نشست دیروز هیات دولت طبق برنامه در روز چهارشنبه برگزار شد و پر اهمیت‌ترین خبر آن سخنان حسن روحانی رئیس جمهور بود که اهم گفته‌هایش به‌ویژه پس از دوره دوم ریاست جمهوری، تکراری و قابل پیش‌بینی است. اگر قرار باشد روسای جمهور در حین ریاست جمهوری و پس از آن، القابی از سوی شهروندان و افکار عمومی جامعه دریافت کنند، بدون شک یکی از القاب حسن روحانی می‌تواند «رئیس جمهور وعده‌ها» باشد که البته غالب وعده‌هایش نیز محقق نشده و بر زمین مانده است.
رئیس جمهور در سخنانش به «جنگ اراده‌ها» اشاره کرده و منظورش اراده، مقابله و رویارویی ملت ایران با دولت آمریکا است. او در ادامه دوباره وعده داده و گفته: «هیچ تردیدی نسبت به پیروزی نداریم».
روحانی در سخنانش در جمع هیات دولت و در حوزه سیاست، چه داخلی و چه خارجی غرق شده و از وضعیت معیشتی اسفبار شهروندان غافل مانده که «محمود واعظی» رئیس دفترش گویا با پیش‌بینی این نقص، در جمع خبرنگاران گفته: «دولت هرگز با معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند».


گویا رئیس دولت از افزایش قیمت مضحک و سرسام‌آور خودروهای بی‌کیفیت داخلی خبر هم ندارد و طبیعی است وقتی رئیس جمهور توان کنترل قیمت‌های «خودروسازان خودمختار» را ندارد، به آن‌ اشاره هم نکند. اما اسف‌بارتر افزایش روز‌به روز قیمت کالاهای اساسی است که پس از پایین آمدن نرخ دلار هم همواره در حال صعود است و رئیس جمهور به جای اینکه در آستانه نوروز به فکر سازوکاری برای رفاه مردم باشد از ورشو، سوچی و پیروزی‌های بی‌بدیل دولتش در دادگاه لاهه در مقابل آمریکا سخن می‌گوید. روحانی در بخشی دیگر در تایید بیانیه 24 بهمن ماه رهبر انقلاب به آن بخش از این بیانیه که به تصحیح خطاها اشاره شده بود پرداخت و گفت: «انقلاب اسلامی یک سیستم خشک و غیرپویا نیست و ما همچنانی که بر روی اصول خود ایستاده و آنها را غیرقابل تغییر می‌دانیم، ‌معتقدیم باید حوادث و پدیده‌های نو را مورد توجه قرار دهیم». بر اساس همین اصول به وظایف قوه مجریه در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده، «ایجاد محیط سالم برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان، تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی». «مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش»، «رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی»، «ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور» و موارد دیگری که در این اصل بر آن تاکید شده است. حال رئیس جمهور محترم گمان می‌کنند که افکار عمومی ملت ایران، دولت ایشان را در انجام وظایف مصرح در قانون اساسی، تا چه اندازه موفق می‌دانند؟
چرا زعمای دولت تدبیر و امید دست به یک نظرسنجی همگانی نمی‌زنند تا از واکنش‌های کف جامعه نسبت به عملکرد خود با خبر شوند؟ رئیس جمهور که هر از چند گاهی مانند دیگر وعده‌های محقق نشده‌اش وعده برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم را می‌دهد، این کار را پیشکش فرض کرده و به‌جای همه‌پرسی یک نظرسنجی توسط موسسات بی‌طرف و متخصص در این کار برگزار و نتایج آن را بر اساس شعارهای شفافیت‌مدارانه خود، در اختیار مردم ایران قرار دهند. بدنه دولت و سایر قوا باید این نکته را در نظر داشته باشند که متولی «تصحیح خطاها» که در بیانیه رهبری به آن تاکید شده هستند و برای این کار لازم است هرچه سریعتر دست به‌کار شوند چراکه وقت ان رسیده وقتی دائم شعار خدمت به مردم و خادم مردم را سر می‌دهند، به این شعارها جامه عمل بپوشانند.
دولت، دو قوه دیگر و سایر زمامداران باید دریافته باشند که این مناصب ابدی نیست و دیر یا زود و چه بخواهند و چه نخواهند، صندلی‌هایشان را به جانشین‌هایشان تحویل می‌دهند و تنها چیزی که از آنان باقی می‌ماند کارنامه آنان است و اینکه یک ملت در دوره زمامداری آنان، چگونه زندگی کرده‌اند و تا چه میزان محبوب و منفور بوده‌اند.
همه باید نسبت به بیانیه رهبری برای گام دوم انقلاب احساس مسئولیت کنند
ایرنا| رئیس‌ جمهور با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و پیروزی مداوم ملت ایران در برابر توطئه‌ها، زورگویی‌ها و قلدرمآبی آمریکا، تاکید کرد: همه باید نسبت به بیانیه رهبر معظم انقلاب برای گام دوم انقلاب و دهه جدید پیش رو احساس مسئولیت کرده و به آن عمل کنند.
رئیس جمهور با اشاره به شکست‌های پیاپی آمریکا بویژه در زمینه سیاسی در توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد، گفت: امروز میان ایران و آمریکا یک زورآزمایی حداکثری است به معنای آنکه امروز آنها از حداکثر توانشان علیه ملت ایران استفاده می‌کنند و ملت ایران هم از حداکثر اراده، امید و اعتمادش در برابر آنها استفاده می‌کند و این شرایط کمتر در گذشته بوده است.
روحانی با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که جنگ اراده‌ها نتایج خود را نشان خواهد داد، تاکید کرد: هیچ تردیدی به پیروزی اراده ملت بزرگ ایران در برابر آمریکا نداریم.
روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در مقام عمل همه توان خود را به‌کار گرفتند که در پاییز و اجلاس سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت، کشورها را برای مخالفت با برجام با خود همراه کنند، اما تمامی 14 عضو دیگر شورای امنیت با آمریکا مخالفت کرده و باعث شدند، شکست مفتضحانه سیاسی برای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بوجود بیاید.
روحانی گفت: آنها نتوانستند یک جلسه آبرومندانه را در ورشو تشکیل دهند و علیرغم آنکه اتحادیه اروپا، متحد نزدیک آمریکا به‌شمار می‌رود و این نشست هم در یک کشور اروپایی برگزار شد، اما بسیاری از کشورهای مهم اروپایی در سطح نازلی شرکت کردند.
رئیس جمهور با اشاره به مخالفت کشورهای اروپایی در برابر تقاضای معاون رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، گفت: آنها قاطعانه پاسخ دادند که در برجام خواهند ماند و در عین حال رئیس مجمع نمایندگان آمریکا هم اقدام رئیس جمهور این کشور در خروج یک جانبه از برجام را اشتباه عنوان کرده است.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای سومین بار در دادگاه بین‌المللی در برابر آمریکا به پیروزی رسید، گفت: آمریکایی‌ها در موضوع 2 میلیارد دلاری که از حساب‌های ایران به طور غیرقانونی برداشت کرده بودند، اعلام کردند که دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد، اما برخلاف نظر آنها این دادگاه چند روز پیش اعلام صلاحیت کرد، کما اینکه همین دادگاه در مورد برجام نیز چندی پیش 2 رای به نفع ایران صادر کرده بود.
رئیس جمهور افزود: هنگامی که برخلاف مقررات بین‌المللی بانک و شرکتی را برای همکاری با کشوری تهدید به جریمه می‌کنند در حقیقت موجب ایجاد ارعاب در بخش‌های بانکی و تجاری شده و یک عمل تروریستی اقتصادی را انجام می‌دهند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا همچنان به اعمال تروریستی خود علیه ملت ایران ادامه داده و فشارهایی را بر این ملت تحمیل می‌کند، تاکید کرد: دولت، ملت و قوای دیگر در کنار هم بوده و اتحاد و وحدت ما می‌تواند در برابر فشار آنها ما را به موفقیت رسانده و پیروز میدان باشیم.
روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس کاملاً موفق و هماهنگ 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، همزمان با برگزاری اجلاس مفتضح آمریکایی‌ها در ورشو، گفت: یکی از انتقادات صریح هر 3 کشور علیه فعالیت‌های آمریکا در سوریه بود و معتقد بودیم که آنها برخلاف مقررات بین‌المللی در این کشور حضور داشته و تاکنون با انجام اقدامات تجاوزگرانه تاکنون به نفع تروریست‌ها فعالیت کرده‌اند.
روحانی افزود: ما آماده همکاری و تعامل با دنیا هستیم اما کشورهایی که با ما کار می‌کنند باید کاملاً حواسشان جمع باشد که به دنبال زیاده‌خواهی نباشند؛ چرا که ملت ایران بر اصول خود ایستاده و مسایل مهمی که در راستای منافع ملی به‌شمار می‌رود مورد توجه آنان بوده و زیاده‌خواهی‌ها هرگز مورد پسندشان نیست.
رئیس جمهور با اشاره به صدور بیانیه مهم از سوی رهبر معظم انقلاب، پس از 22 بهمن، گفت: البته مخاطب اصلی ایشان در این بیانیه جوانان بودند.
روحانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این پیام همچنین به انعطاف‌پذیری انقلاب، اشاره کرده‌اند، افزود: انقلاب اسلامی یک سیستم خشک و غیرپویا، نیست و ما همچنانی که بر روی اصول خود ایستاده و آنها را غیرقابل تغییر می‌دانیم، ‌معتقدیم باید حوادث و پدیده‌های نو را مورد توجه قرار دهیم.
روحانی با اشاره به اینکه رهبری در بیانیه خود به مسایل دیگری همچون مبارزه با فساد، گسترش عدالت و سیاست خارجی نیز تاکید داشته‌اند، گفت: وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر مبنای مسئولیت‌های خود باید برنامه‌هایشان را برای دهه پیش رو بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری، تنظیم کنند.
رئیس جمهور تاکید کرد: به ملت بزرگ ایران اطمینان می‌دهم که دولت با همه توان و عزم خود به دنبال حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور است و بی‌تردید با عزم دولت، ملت و سایر قوا قادر خواهیم بود از این مرحله حساس نیز عبور کنیم.