صفر؛ سهم خراسان رضوی از مالیات 34 واحد بزرگ اقتصادی

 از 35 پرونده مالیاتی مورد ادعای استان که مالیات آن ها در استان های دیگری پرداخت می شود، تنها یک پرونده نصیب استان شده وتاکنون سهمی از مالیات  34 واحد دیگر نصیب استان نشده  است. تکلف استان به اجرای قانون نیز مثال‌زدنی است؛ به گونه ای که پرونده مالیاتی 6 واحد از 11 واحد موردادعای دیگر استان‌ها در حال انتقال است و علاوه بر این پرونده مالیات مستقیم 35 واحد دیگر از استان خارج‌شده است؛ هرچند پرونده مالیات مستقیم 19 واحد هم به داخل استان منتقل‌شده است.«خراسان رضوی» درگزارش هایی از جمله  7 بهمن 96 با عنوان «دود در خراسان، سود در تهران»، گزارش 22 مردادماه امسال با عنوان «جیب خالی استان از مالیات 22 واحد بزرگ صنعتی» و گزارش 27 مرداد با عنوان «درآمد مالیاتی واحدهای بزرگ صنعتی در راه استان»،به این موضوع پرداخته است که  تعدادی از واحدهای بزرگ تولیدی و معدنی استان چندین سال است با این که محل فعالیت آن‌ها در استان خراسان رضوی است، اما پرونده مالیاتی و درآمدهای مالیاتی آن‌ها در جیب دیگر استان‌ها می رود؛همچنین  استاندار سابق به شدت به این موضوع معترض بود و با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز اداره کل امور مالیاتی استان اتمام‌حجت کرد که باید درآمد 22 واحد شناسایی‌شده به داخل استان بازگردد.  سرانجام 27 مرداد استاندار سابق از موافقت سازمان امور مالیاتی با انتقال پرونده این واحدها به داخل استان خبر داد. دهم مهرماه هم مدیرکل امور مالیاتی استان در گفت وگو با خراسان رضوی، تعداد واحدهایی را که باید پرونده مالیاتی آن‌ها به استان بازگردد 34 واحد اقتصادی اعلام کرد و گفت: انتقال پرونده مالیاتی این واحدها در حال طی کردن مراحل اداری خود است.بعد از گذشت بیش از چهار ماه از موافقت سازمان امور مالیاتی با انتقال پرونده این واحدها به استان برای پیگیری سرنوشت انتقال پرونده 34 واحد اقتصادی به استان سراغ مدیرکل امور مالیاتی استان رفتیم.
یحیی یعقوب نژاد در گفت وگو با خراسان رضوی با  اشاره به الزام قانونی بازگشت پرونده مالیاتی واحدهای اقتصادی به  محل فعالیت خود اظهار کرد: طبق قانون بودجه 97 ، مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای اقتصادی باید در استان محل فعالیت آن‌ها پرداخت شود. درواقع این موضوع مربوط به‌کل استان‌هاست. یعنی واحدهای اقتصادی وجود دارند که محل فعالیت آن‌ها در یک استان است ولی دفتر اداری آن‌ها در یک استان دیگر و پرونده مالیاتی آن‌ها در استان محل استقرار واحد اداری آن‌ها تشکیل‌شده است که باید به استان محل فعالیت واحدها بازگردد.
فقط یک واحد از 35 واحد
وی افزود: پیرو همین قانون مکاتبات زیادی از سوی مدیران ارشد استان برای بازگشت پرونده مالیاتی واحدهای تولید فعال در استان به داخل استان انجام‌شده است که از 35 واحد شناسایی‌شده که پرونده مالیاتی آن‌ها خارج از استان رسیدگی می‌شد، با پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون تنها پرونده یک واحد به استان بازگردانده شده است.


اختلاف‌نظر بین استان‌ها
مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: از سوی دیگر تعدادی از این مجموعه، واحدهایی هستند که علاوه بر استان خراسان رضوی ممکن است استان دیگری مدعی باشد که عمده فعالیت واحد مدنظر در آن استان است. لذا لازم است این اختلاف‌نظرها درباره محل اصلی فعالیت این واحدها، بین خود استان‌ها حل‌وفصل شود یا گزارش واحدهای مورد اختلاف در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد تا به‌عنوان حکمیت، این واحدها را تعیین تکلیف کند.
درآمد مالیاتی 6 واحد از 11 واحد از استان خارج می‌شود
وی بابیان این که این قانون مشمول همه استان‌هاست، اضافه کرد: از سوی دیگر حدود 11 واحد اقتصادی که محل فعالیت آن‌ها در دیگر استان‌هاست اما دفاتر آن‌ها در استان خراسان رضوی واقع‌شده است، شناسایی‌شده‌اند که به‌صورت داوطلبانه در راستای اجرای قانون، تاکنون پرونده مالیاتی 3 واحد از این مجموعه را به استان‌های محل فعالیت این واحدها ارجاع دادیم و پرونده  3 واحد دیگر نیز در حال انتقال است.
یعقوب نژاد گفت: از این مجموعه 11 واحدی مورد درخواست دیگر استان‌ها 5 مورد نیز مورد تایید استان  نیست و این موضوع را به سازمان امور مالیاتی منعکس کردیم. درواقع از این مجموعه تنها 6 مورد به تایید استان رسیده که پرونده این واحدها در حال انتقال به استان‌های محل فعالیت است.وی درباره  پیگیری‌های انجام‌شده برای بازگرداندن پرونده مالیاتی 34 واحد دیگر نیز گفت: هر آن چه از دست ما برمی‌آمد، به‌طور کامل انجام داده ایم و همه مکاتبات و دستور مدیران ارشد استان را اجرا کردیم و با همه اداره‌های کل مالیاتی که پرونده مالیاتی واحدهای تولیدی استان خراسان رضوی در آن جا رسیدگی می‌شود، مکاتبات لازم را انجام دادیم.
اگر استان‌ها منتقل نکنند سازمان رأساً اقدام می‌کند
مدیرکل امور مالیاتی استان تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی ماتریسی طراحی و به همه استان‌ها اعلام کرده است که اگر این قانون را اجرا نکنند، در پایان سال خود سازمان امور مالیاتی رأساً اقدام خواهد کرد و  درآمد مالیاتی حاصله از واحدهای تولیدی مربوط را به استان محل فعالیت آن‌ها انتقال خواهد داد.وی در ادامه به ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم که بر اساس آن اشخاص حقوقی (واحدهای اقتصادی) باید مالیات خود را در استان محل فعالیت اصلی خودپرداخت کنند، اشاره کرد و گفت: در همین زمینه تاکنون پرونده مالیاتی 19 واحد را که تا پیش‌ازاین در دیگر استان‌ها رسیدگی می شد، شناسایی و از استان مربوط درخواست کردیم و پرونده این 19 واحد به استان خراسان رضوی منتقل‌شده است.یعقوب نژاد افزود: از سوی دیگر در راستای اجرای قانون مذکور تاکنون 35 واحد در استان شناسایی‌شده‌اند که پرونده آن‌ها باید به استان‌های محل فعالیت اصلی آن‌ها منتقل می‌شد. به همین دلیل در راستای اجرای قانون پرونده این 35 واحد نیز به استان‌های دیگر منتقل شد.
ممکن است درآمد مالیاتی یک واحد ورودی برابر همه واحدهای خروجی باشد
البته مدیرکل امور مالیاتی معتقد است که تعداد واحدها زیاد مهم نیست زیرا ممکن است تنها یک واحد تولیدی که درآمد مالیات آن به استان بازگردد، معادل درآمد مالیاتی همه واحدهایی باشد که از استان خارج‌شده‌اند.یعقوب نژاد همچنین گفت: برخی از واحدهایی که در راستای اجرای قانون امور مالیاتی و قانون بودجه پرونده مالیاتی آن‌ها از استان خارج‌شده است، غیرفعال بوده‌اند.
برآوردی از میزان مالیات‌ها نداریم
هرچند مدیرکل امور مالیات درباره میزان درآمد واحدهای تولیدی که قرار است درآمد مالیات آن‌ها از استان خارج شود یا درآمد مالیاتی آن‌ها عاید استان شود، پاسخ دقیق نداد و اظهار کرد: با توجه به این که پرونده میزان مالیات پرداختی این واحدها سال به سال متغیر است و از سوی دیگر پرونده واحدهای اقتصادی مورد ادعای استان در دیگر استان‌ها واقع‌شده است، نمی‌توان میزان مالیاتی را که تاکنون این واحدها پرداخت کرده‌اند بدون دسترسی به پرونده این واحدها برآورد کرد.اگرچه خروج پرونده‌های مالیاتی حدود 41 واحد اقتصادی از استان در راستای اجرای قانون است اما با توجه به این که به قول مدیرکل امور مالیاتی استان ممکن است درآمد مالیاتی تنها یک واحد فعال در استان که درآمد آن خارج استان می‌رود، معادل کل درآمد مالیاتی 41 واحد خروجی باشد و با توجه به تأکیدات فراوان استاندار بر توسعه اقتصادی استان، شاید لازم باشد پیگیری‌های جدی‌تری از سوی مدیران استان برای بازگرداندن درآمد مالیاتی واحدهای تولیدی که تاکنون تنها دود آن‌ها نصیب استان شده است، انجام گیرد.