تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
نفس‌های زمستان در واپسین ماه خود به شماره افتاد و از این هفته تقویم سال 1397 برگ‌های ماه پایانی خود را رو کرده است. در آخرین ماه سال، مجلس کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور را تصویب کرد و بلافاصله جلسات علنی برای بحث پیرامون جزئیات بخش درآمدی بودجه آغاز شد که بنظر می‌رسد تا پایان سال به تصویب برسد. انتظار از نمایندگان مجلس این است که در لایحه بودجه، به راهکارهای حل مشکلات معیشتی مردم اولویت بدهند.
رئیس جمهور در این هفته میهمان مردم خونگرم و نجیب استان هرمزگان بود و طی دو روز سفر به این خطه زرخیز، دهها طرح اقتصادی را افتتاح کرد که مهم‌ترین آن در حوزه پالایش بود. با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس توان فرآوری کشور 20 درصد افزایش یافت و به این ترتیب ظرفیت تصفیه‌ای کشور از 7/1 میلیون بشکه در روز به 1/2 میلیون در روز رسید که طی آن تولید بنزین کشور که در سال 91 روزانه 52 میلیون لیتر بود اکنون به 105 میلیون لیتر رسیده است.
در این هفته جمعی از اقشار مردم استان آذربایجان شرقی به مناسبت واقعه کشتار 29 تیر 56 مردم تبریز به دست دژخیمان رژیم پهلوی، با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار، امنیت کشور را حاصل خون بهترین جوانان کشور دانستند که امروز همه باید قدردان آنها باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با فراوان خواندن ظرفیت‌های استفاده نشده در کشور، مسئولان را به بهره گیری از آن فرا خوانده و تصریح کردند «همه مشکلات کشور قابل حل است، اما نیازمند صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان است.»


در این هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر اظهارنظر درباره لوایح مرتبط با FATF و تعیین تکلیف آنها را به تعویق انداخت، این درحالی است که این موضوع باید در چارچوب شرایط و منافع ملی، بدور از هرگونه نگاه جناحی مورد بررسی قرار گرفته و هرچه سریعتر به این وضعیت بلاتکلیفی خاتمه داده می‌شد. مدتهاست که لوایح چهارگانه اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی، پس از طی مسیر پرفراز و نشیب ماههای اخیر، در ایستگاه آخر یعنی مجمع، رسوب کرده و اعلام نظر درباره آن از هفته‌ای به هفته دیگر موکول می‌شود. واقعیت این است که هرگز به صلاح نیست تصمیم گیری در این مورد به بهانه اهمیت و حساسیت موضوع که قطعاً کسی هم منکر آن نیست، بیش از این به عهده تعویق بیفتد و زمان از دست برود. قطعاً قرار دادن نظام مدیریتی در وضعیت برزخی و مواجه شدن با موانع روزافزون، بهره‌ای برای هیچکس به ویژه کشتی نشینان ندارد. در این میان پیشه کردن سیاست بی‌تصمیمی و استمرار بلاتکلیفی، برازنده هیچیک از نمایندگان مجمع نبوده و لازم است با تشکیل جلسات پی در پی و بررسی‌های دقیق و فشرده، هرچه سریعتر به مسئولیت خود عمل کنند.
هفته جاری همچنین افزایش قیمت بی‌ضابطه اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم، از گوشت قرمز و مرغ گرفته تا خودرو و لوازم خانگی، آرامش اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار داد و نشان داد که این حوزه‌ها نیازمند مدیریت کارآمد و مطابق با شرایط است تا بتواند انبوهی از مشکلات پیش رو را با تدبیر حل و فصل کند.
بررسی تحولات خارجی را با اجلاس ورشو آغاز می‌کنیم که به صحنه شکست آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب تبدیل شد. کنفرانس ورشو در لهستان که آمریکا و متحدان ضدایرانی‌اش تدارک آنرا دیده بودند، در رسیدن به اهداف آن شکست خورد و تنها دستاورد قابل ذکر آن، گرفتن عکس دسته جمعی شرکت کنندگان بود.
آمریکا از ماه‌ها قبل به دنبال برگزاری این اجلاس با محوریت دشمنی با ایران بود و زمانی که نتوانست کشورها را با نظر خود همراه کند، مجبور شد عنوان آن را به کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» تغییر بدهد تا از رسوایی شکست کامل عدم برگزاری کنفرانس بگریزد.
هر چند آمریکا اعلام کرد نمایندگانی از 60 کشور در این کنفرانس حضور داشتند ولی واقعیت این بود که هیچ مقامی که به اصطلاح، سرش به تنش بیارزد در این اجلاس حضور نداشت حتی کشورهای اروپایی و عرب متحد آمریکا نیز ترجیح دادند مقام‌هایی دون پایه به این اجلاس بفرستند.
محافل خبری و سیاسی تاکید کردند که بحث درباره «صلح و امنیت منطقه» درحالی که کشورهای روسیه، ترکیه و ایران در آن اجلاس حضور ندارند، بی‌معنی است.
درباره بازتاب این اجلاس، اسپوتینک خبرگزاری روسیه اعلام کرد کنفرانس ورشو، پیروزی ایران در زمین حریف بود و خبرگزاری رسمی چین نیز نوشت کنفرانس ورشو شکاف آمریکا و اروپا را آشکارتر کرد. شکست این اجلاس زمانی آشکار شد که آمریکا نتوانست حتی یک بند که در آن نام ایران آمده باشد را در بیانیه پایانی بگنجاند.
این هفته «بن سلمان» ولیعهد مسئله‌دار عربستان به پاکستان و هند رفت تا بلکه بتواند از این طریق خود را از رسوایی و بدنامی جهانی که پس از جنایات یمن و قتل فجیع جمال قاشقچی گریبانگیرش شده است نجات دهد. همزمان با سفر بن سلمان به پاکستان، شمار زیادی از مردم این کشور علیه ولیعهد عربستان و سیاست‌های مخرب وی در منطقه تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.
معترضان، همدستی حاکمان سعودی در تجاوز به سوریه و یمن و همچنین خیانت به مسئله فلسطین از طریق ایجاد کانال ارتباطی با صهیونیست‌ها را محکوم و تاکید کردند که دولت پاکستان نباید وارد بحرانی شود که حکام عربستان در منطقه به وجود آورده‌اند.
در این میان، اظهارات وزیر خارجه پاکستان نیز مبنی بر آمادگی مشروط این کشور برای ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی، خشم مسلمانان پاکستان و منطقه و تعجب محافل سیاسی را برانگیخت. عمران خان نخست‌وزیر پاکستان که با شعارهای ضدآمریکایی بر سر کار آمد اکنون دولتش در مسیری متفاوت حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد آن شعارها صرفاً جهت کسب آرای مردم مسلمان پاکستان بوده است و ماهیت او با شعارهای انتخاباتی که داد کاملاً در تضاد است.
این هفته فلسطین اشغالی نیز شاهد مسائل تازه‌ای بود. درحالی که گزارش‌ها از افزایش حجم تبادلات سیاسی و دیپلماتیک آشکار و پنهان میان رژیم صهیونیستی و دولتهای عرب منطقه حکایت دارد در مقابل، صهیونیست‌ها کشتار فلسطینی‌ها و سیاست یهودی سازی فلسطین را تشدید کرده‌اند. صهیونیست‌ها هفت فلسطینی را در مناطق مختلف به شهادت رساندند و همزمان، صدها مامور امنیتی به مسجدالاقصی هجوم بردند و راه ورود به این مسجد را بستند.
این اقدام صهیونیست‌ها با مداخله مردم مبارز فلسطین ناکام ماند. اقدامات اخیر صهیونیست‌ها درحالی صورت می‌گیرد که سردمداران کشورهای عرب منطقه برای ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی از یکدیگر سبقت می‌گیرند به گونه‌ای که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گستاخانه اعلام می‌کند موضع کشورهای عربی درباره اسرائیل و فلسطین تغییر کرده است. این صهیونیست جنایتکار، به صحبتهای ضدایرانی چند مقام عربی در اجلاس اخیر لهستان اشاره کرد و آنرا نشانه توفیق آن اجلاس دانست. وی مدعی شد که کشورهای عربی «حق دفاع از خود» برای اسرائیل در برابر ایران، از جمله در سوریه را پذیرفته‌اند.
این، البته سوءاستفاده نتانیاهو از بی‌هویتی سران ارتجاع عرب است، دولتمردان که برخلاف نظر مردم مسلمان کشورهای عرب، قدرت را دردست گرفته‌اند و هیچ مشروعیتی ندارند.
سایر اخبار این روزنامه
با وجود تحریم‌های آمریکا؛ صادرات نفت ایران افزایش یافت متن سخنان وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ پوتین در سخنرانی سالیانه مجلس فدرال روسیه: خاک آمریکا را درصورت تهدید هدف قرار می دهیم مشاور سابق سنای آمریکا: دمکرات‌ها به طور جدی در پی برکناری ترامپ هستند مسئول سابق امور اخلاقی کاخ سفید: ترامپ باید برکنار شود وزیر بهداشت: سال آینده کمبود دارو نخواهیم داشت ارتش ونزوئلا دست رد به سینه ترامپ زد رئیس دفتر رئیس جمهور: دولت هرگز با معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند واکنشها به پرداخت پول سهامداران شاندیز از بیت‌المال و تکذیب خبر توسط واعظی تحلیل سیاسی هفته طی حکمی ازسوی دکتر روحانی؛ دکتر محمد حاتمی به عنوان «رئیس سازمان نظام روان‌شناسی» منصوب شد درجلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ مهم‌ترین اقدامات ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور بررسی شد طرح ترافیک در پنجشنبه‌های اسفند اجرا می‌شود دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با مشاور عالی سلطان قابوس