ریسمانی که باریک می‌شود اما نمی‌گسلد

علی آهنگر- سمینار آینده نفت در سرزمین انرژی سه‌شنبه سی‌ام بهمن در بهترین شیوه ممکن در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه شریف برگزار شد.
عنوان سمینار به حد کافی تامل برانگیز بود چنان که خیلی زود همه سالن را مملو از دانشجویانی کرد که دل‌نگران آینده نفت در سرزمین انرژی بودند.
شایسته است از انجمن بین‌المللی مهندسان نفت دانشگاه شریف به طور ویژه قدردانی کرد. گردانندگان مجلس به ویژه سعید ساویز با خوش‌رویی و تسلط محفل خوشی آراستند. پوشش‌دهندگان خبری نیز به خوبی از عهده کار خود برآمدند.
در این میان، برکنار از همه آنچه که گفته و شنیده شد، در لحظات پایانی همایش سخن باریکی از استاد شمیرانی همایش به حاضران عرضه شد. ملکی با اشاره به تنگناها و اوضاع پیش آمده در حوزه نفت در اثر تحریم‌ها، بیانی به این مضمون ارائه کرد که این ریسمان باریک می‌شود اما نمی‌گسلد.


او نقبی به گذشته‌های تاریخی این سرزمین، یعنی همان سرزمین انرژی زد و اشاره کرد که این سرزمین شکستنی نیست. اشاره مرد رستم‌آبادی سمینار به ژئوپلیتیک سرزمین انرژی بود. او گفت حتی پیش از کشف نفت نیز ایران همواره در معرض یورش‌های اجانب بود اما سرانجام پیروز از میدان بدر آمد.
معلم شمیرانی و مرد دیر‌آشنای دانشگاه شریف که از سال 54 با سالن آمفی‌تئاتر آن آشنایی داشت، راست و درست می‌گفت.
صاحبان نظر بر این باور بودند که رعایت دو قدرت روس و انگلیس از یکدیگر در سالیان گذشته مانع از اشغال ایران توسط یکی از این دو قدرت می‌شد. این باور تا سال 1917 به قوت در محافل سیاسی داخل و خارج مورد باور بود. با فروپاشی امپراطوری تزاری در این سال بر همگان مسلم بود که حالا دیگر لقمه چرب و نرم ایران به راحتی نصیب انگلستان می‌شود‌ اما چنین نشد. نهایت تلاش دو امپریالیست بسیار مغرور یعنی لرد کرزن و سر پرسی سایکس برای تسلط بر ایران و پیوند دادن بین‌النهرین به مستعمره هندوستان به قرارداد 1919 ختم شد.
دو امپریالیست آنچنان به تصویب این قرارداد استعماری اطمینان داشتند که پیش از اعلام نظر قطعی دولت و مجلس ایران به اجرای مفاد آن در کشور اقدام نکردند.
استراتژی سیاست‌‌ورزان ایران اما تمسخر و استهزای آنان بود. اعلام عدم پذیرش این قرارداد درست یک روز پس از تصویب قرارداد 1921 ایران و شوروی وضعیتی برای لرد کرزن پیش آورد که برای همیشه از صفحه سیاست انگلستان محو و نابود شد. اهمیت ژئوپلیتیک سرزمین انرژی همچنان و همواره تداوم خواهد داشت. این ژئوپلیتیک نفوذ‌ناپذیر و رشک‌برانگیز برای همیشه برقرار خواهد ماند و بر موریانه‌های درون و هجوم‌آورندگان بیرون غالب خواهد شد.
در مقطع زمانی حاضر آیا ترامپ، جان بولتن و مایک پمپئو به سرنوشتی دچار خواهند شد که پیشینیان بسیار پر اشتهای‌شان در تسخیر جسم و روح سرزمین انرژی داشتند؟! تاریخ چنین بشارتی می‌دهد. باشد که سیاست‌‌گذاران و تصمیم‌گیران موقع اندیشناک تاریخی خود را دریابند و آن کنند که شایسته سرزمینی است که تاریخ را در پیشگاه خود به خضوع وا داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری حکایت همچنان باقی است! پوتین در سخنرانی سالانه: به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا پاسخ متقابل می‌دهیم طرح جدیدی که برای ادامه مقابله با آلودگی هوا در سال 98 اجرا می‌شود معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران مطرح کرد 2 روش واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه شقاقی شهری: اقتصادی که تحت تاثیر داده‌های اشتباه مجازی قرار گیرد سالم است بالا رفتن مسکن از نردبان قیمت‌های مجازی « ابتکار» از برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته‌ای گزارش می‌دهد رویای اتمی شاهزاده رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: همه باید نسبت به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب احساس مسئولیت کنند «ابتکار» از خبرهای خوش احتمالی رئیس مجلس از سفر چین درباره لوایح پالرمو و CFT گزارش می‌دهد ریسمانی که باریک می‌شود اما نمی‌گسلد موسوی لارگانی: جایی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌‌کنند، دام چگونه قاچاق می‌شود هویت‏های متضاد از ایران در سوچی و ورشو عین‌الدین صادق‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل عدم استقبال جامعه از خوشنویسی می‌گوید