«ابتکار» از خبرهای خوش احتمالی رئیس مجلس از سفر چین درباره لوایح پالرمو و CFT گزارش می‌دهد

سوغات فرنگ لاریجانی از سرزمین اژدهای زرد
معصومه معظمی
پیوستن یا نپیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه اقدامات ویژه مالی (‌FATF‌) و البته برخی لوایح آن از‌جمله پالرمو و CFT به موضوع چالشی بین موافقان و مخالفان آن در کشور تبدیل شده است. این چندمین جلسه‌ای است که مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از اصرار و اکراه مجلس و شورای نگهبان درباره لوایح چهارگانه که منجر به ارجاع آن به این مرجع قانونی شد، نتوانسته است درباره آن به جمع‌بندی برسد و مصلحت نظام را در‌این‌باره تشخیص دهد. هر چند که این تاخیرها، شرایط مبهم اقتصادی و سیاسی برای آینده جمهوری اسلامی رقم می‌زند و باید هر‌چه زودتر مجمع تشخیص در‌این‌باره به جمع‌بندی برسد. البته گفته می‌شود که ممکن است خبرهای خوشی در راه باشد و این گشایش بعد از سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراهش از‌جمله روسای کمیسیون‌های انرژی و اقتصادی مجلس و وزرای خارجه و اقتصاد کشور از چین رقم بخورد.
کارشناسان اقتصادی موافق و مخالف پیوستن ایران به FATF نظرات متضاد و متفاوتی را در‌این‌باره بیان می‌کنند که البته خروج ایالات متحده از برجام و تعلل اتحادیه اروپا در برخی موارد از‌جمله اینستکس (سازوکار مالی ایران و اتحادیه اروپا) و همچنین حمایت از برجام و انجام وظایف مورد تعهدشان در برجام، برخی موافقان را نیز دچار تردید کرده است. ولی در عین حال موافقان پیوستن ایران به FATF آن را در راستای منافع ملی کشور می دانند چرا که در این شرایط سخت تحریمی که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالا رفته و برخی کشورهای حامی ایران در صورت نپیوستن ایران به‌ FATF نمی‌توانند مبادله‌ای مالی با ایران داشته باشند، این اقدام را رفتاری منطقی می‌دانند. نکته دیگر اینکه اجرای ساز‌و‌کار مالی اروپا نیازمند تعیین تکلیف پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است. بنابراین تا زمانی که تکلیف ایران برای پیوستن یا نپیوستن به دو کنوانسیون و گروه ویژه اقدامات مالی مشخص نشود، اجرای ساز‌و‌کار مالی ایران و اروپا (اینستکس) تحقق نخواهد یافت.


فرصت‌های پی‌در‌پی FATF به ایران برای پیوستن به این گروه ویژه اقدامات مالی
‌گفتنی است کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) مهرماه سال جاری، ایران را از لیست سیاه تعلیق کرد و فرصت داد تا در ۱۸ فوریه (۲۸ بهمن) تصمیم نهایی خود را برای پیوستن به کنوانسیون‌های مورد تایید FATF بگیرد. ولی با اتمام مهلت تعیین‌شده از سوی این اتحادیه، باوجود آنکه لوایح مورد نظر به تصویب مجلس رسیده است، هنوز مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه نظر نهایی خود را اعلام نکرده است. موضوعی که نگرانی‌هایی را در‌این‌باره به وجود آورده است‌ چرا که ممکن است ایران را به شرایط پیش از این، یعنی لیست سیاه FATF برگرداند.
اقدامات اخیر اتحادیه اروپا موضع موافقان CFT‌را تضعیف کرد
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» در پاسخ به پیش‌بینی‌اش درباره نتیجه و نظر مجمع تشخیص درباره لوایح چهارگانه گفت: «در صحبتی که با برخی اعضای مجمع تشخیص داشتم، عنوان کردند با‌توجه به موضوعاتی که در جامعه پیش آمد و خروج ترامپ از برجام، موضع حامیان پالرمو و CFTرا تضعیف کرده است.» نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اعضای مجمع از ظریف پرسیده‌اند که آیا شما تضمین می‌کنید اگر بهCFT یا به طورکلی به FATF بپیوندیم مشکلات رفع شود، با جواب منفی مواجه شدند. همچنین گفته شد تضمین نمی‌کنیم مشکلات حل شود ولی بهانه‌ها را می‌گیرد. در جلسه اخیر مجمع باز پرسیده شد که تضمین می‌کنید که اگر این بهانه‌ها را برطرف کنیم بهانه دیگری نگیرند؟ که گفتند نمی‌توانیم تضمین دهیم. به همین دلیل موضع برخی موافقان پیوستن ایران به‌ FATF مثل آقای توکلی که نظرشان در‌این‌باره مثبت بود عوض شده است.» این نماینده دور دهم مجلس ادامه داد: «بنابراین در جلسه اخیر مجمع اگر رای‌گیری می شد، رای نمی‌آورد. به همین دلیل رای‌گیری باز برای چندمین بار به تعویق افتاد تا زوایای کار بیشتر سنجیده شود.» این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه اظهارات خود، سفر لاریجانی رئیس مجلس به چین در حین بررسی بودجه 98 را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و به «ابتکار» گفت: «سفر اخیر رئیس مجلس به چین که در بحبوحه بررسی لایحه بودجه 98 به همراه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی مجلس و همچنین وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد و برخی اعضای دیگر رخ داد، از اهمیت بالایی برخوردار است و به نظر می‌رسد جلسه مهمی در پیش است که در این شرایط به این سفر ضروری رفته‌اند.»
جمالی همچنین اظهار کرد: «یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه مطرح می‌شود موضوع لوایح FATFاست، چون طبق صحبت چینی‌ها اگر ایران این لوایح را نپذیرد، آنها و سایر کشورهای دوست هم نمی‌توانند برای ما کاری انجام دهند و مبادلات مالی و تجاری‌شان با ما قطع خواهد شد.»
خبرهای خوشی در راه است
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان همچنین به «ابتکار» تاکید کرد: «بنابراین صحبت‌ها و توافقاتی که در آن نشست‌ها ممکن است انجام شود، شاید بیان آنها از طرف افرادی که در این هیئت قرار دارند و مورد تایید مجمع تشخیص هستند، بتواند نظر چینی‌ها را برای مجمع تشخیص تبیین کرده و نظر آنها را در‌این‌باره تحت‌تاثیر قرار دهد تا با این لوایح موافقت کنند.»
جمالی در عین حال به بیان تفاوت عملکرد شورای نگهبان با مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و به «ابتکار» گفت: «‌فرقی بین مجمع تشخیص با شورای نگهبان وجود دارد. شورای نگهبان صرفا نظر می‌دهد که فلان مصوبه مجلس با قانون اساسی و شرع مغایرت دارد یا ندارد، ولی در مجمع تشخیص بحث مصلحت نظام هم پیش می‌آید.»
او تصریح کرد: «علاوه بر اینکه فلان موضوع ممکن است با قانون همخوانی داشته یا نداشته باشد و با شرع همخوان باشد یا نباشد، اینکه طبق مصلحت هست یا نیست هم مورد توجه مجمع قرار دارد. یعنی مقتضیات و شرایط هم ممکن است در رای منفی یا مثبت افراد اثرگذار باشد.» جمالی روزهای پایانی سال 97 را دارای حساسیت بالایی برای کشور دانست و گفت که این روزها سرنوشت‌ساز و حساس هستند و باید منتظر بود و دید مجمع تشخیص چه تصمیمی در‌این‌باره می‌گیرد.
از نظرات کارشناسان کمک بگیریم
ما همه چیزدان نیستیم
اما جدای از نظرات جمالی نوبندگانی، عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس از منظر دیگری به موضوع پرداخت. او در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «تعداد کثیری از تصمیم‌سازی‌ها ‌در کشور ما در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی و سایر موارد یک فاز سیاست‌زده به خودش گرفته است و کاملا سیاسی و جناحی شده است.»
نماینده مردم نقده و اشنویه در خانه ملت با انتقاد از این مسئله که یک موضوع جدای از خوب یا بد بودنش به صورت جناحی و جریانی اداره می‌شود، ادامه داد: «انگار جناح های سیاسی ملزم و محکوم به موافقت یا مخالفت با موضوعی هستند. فرقی هم ندارد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا دچار چنین وضعیتی شده‌اند. در کشور ما پیرامون موضوعات تخصصی، گفت‌وگویی با مبنای تخصصی، علمی و کارشناسی صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال من درباره هر موضوع و حوزه و محدوده‌ای اگر صحبت کنم طبیعی است که اظهارنظراتم دارای اشکالات زیادی خواهند بود.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس توضیح داد: «ما همه ‌چیزدان نیستیم و درباره همه چیز تخصص نداریم. بنابراین می‌طلبد کارشناسان امر خصوصا در موضوع‌ ‌CFT، پالرمو و در کل‌FATF و مسائل اینچنینی به صورت تخصصی دیالوگ برقرار کنند، تا بر اساس گفت‌وگوی آنها، مردم بتوانند تصمیم بگیرند.» حسین‌زاده به نکته دیگری در‌‌این‌باره اشاره کرد و افزود: «در همه مونولوگ‌های بین جریان‌های سیاسی که در کشور ما رخ می‌دهد، جریان‌ها سعی دارند بگویند که حق هستند و طرف دیگر باطل است در حالی که اثبات حق یا باطل بودن جریانات سیاسی بر عهده آنها نیست.» عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ابتکار» ادامه داد: «تلاش برای اثبات حق بودن، گفت‌وگو را از مسیر عقلانی و سیستماتیک و برنامه تخصصی خودش خارج می‌کند. بنابراین اگر آنها اجازه دهند قضاوت با مردم باشد، آنها موظف می‌شوند در چارچوب انصاف و عقلانیت و حرفه‌ای‌گری قدم بردارند و مردم به شناخت بهتری از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها می‌رسند.» حسین‌زاده نکته سوم را به این شکل مطرح کرد و افزود: «فضای حاکم بر کشور وقتی سیاسی می‌شود، سطح آن به درگیری‌های کلامی بین افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز می‌‌رسد و از فضای چپ و راست گذر می‌کند و در تصمیم‌سازی‌ها موضوع بحق و ناحق، خائن و غیر‌خائن، وطن‌دوست و غیر‌وطن‌پرست، معتقد به نظام و غیرمتعهد به نظام می‌رسد. این دوقطبی کردن‌ها به دو دستگی بین مردم می‌رسد و ادامه این روند اصلا به نفع منافع ملی نیست.»
حسین‌زاده تاکید کرد: «بنابراین قبل از همه این مباحث باید روشن کنیم آیا به دنبال تامین منافع ملی از قبال این تصمیم‌سازی‌ها هستیم؟ همچنین در پایان یک تصمیم‌گیری، مردم به این اعتماد کلی درباره تصمیم ما می‌رسند که این راه و تصمیم درستی بوده است یا خیر؟» او افزود: «اگر چارچوب عقلانی و منافع ملی و تمامیت ارضی و منافع ملی را مدنظر قرار بدهیم، حتی اگر تصمیم ما خیر یا آری باشد و جریانات فکری با آن موافق یا مخالف باشند، کشور آسیب نمی‌بیند. ولی زمانی ما آسیب می‌بینیم که نظرمان مثبت است ولی مردم قبول نکرده باشند و به اعتماد و باورمندی به تصمیم ما نرسیده باشند یا برعکس. بنابراین نیازمند همراهی مردم کشورمان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هستیم.» حسین‌زاده ادامه داد: «مولفه‌ای که در فضای کنش سیاسی فراموش شده این است که جریان سیاسی بیشتر به دنبال بازی‌های سیاسی خودشان هستند تا اینکه به فکر توافق مردم باشند.»
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری حکایت همچنان باقی است! پوتین در سخنرانی سالانه: به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا پاسخ متقابل می‌دهیم طرح جدیدی که برای ادامه مقابله با آلودگی هوا در سال 98 اجرا می‌شود معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران مطرح کرد 2 روش واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه شقاقی شهری: اقتصادی که تحت تاثیر داده‌های اشتباه مجازی قرار گیرد سالم است بالا رفتن مسکن از نردبان قیمت‌های مجازی « ابتکار» از برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته‌ای گزارش می‌دهد رویای اتمی شاهزاده رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: همه باید نسبت به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب احساس مسئولیت کنند «ابتکار» از خبرهای خوش احتمالی رئیس مجلس از سفر چین درباره لوایح پالرمو و CFT گزارش می‌دهد ریسمانی که باریک می‌شود اما نمی‌گسلد موسوی لارگانی: جایی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌‌کنند، دام چگونه قاچاق می‌شود هویت‏های متضاد از ایران در سوچی و ورشو عین‌الدین صادق‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل عدم استقبال جامعه از خوشنویسی می‌گوید