« ابتکار» از برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته‌ای گزارش می‌دهد رویای اتمی شاهزاده

گروه ایران و جهان- چندی قبل گزارش رسانه‌های خارجی از پایگاه موشک‌های بالستیک عربستان سعودی، موجی از تحلیل‌های متفاوت را از تحرکات نظامی این کشور در سطح منطقه خاورمیانه به راه انداخت. سعودی‌ها که اکنون نزدیک چهارسال است که درگیر جنگی تمام عیار علیه همسایه جنوبی خود یعنی یمن هستند در طول این مدت علاوه بر تخریب اغلب زیر ساخت‌های این کشور فقیر عربی، مسبب کشته شدن هزاران غیرنظامی و آواره شدن میلیون‌های یمنی بوده‌اند.
نحوه کنش عربستان در خاورمیانه به این جنگ ختم نمی‌شود؛ از بحران قطر تا گروگان‌گیری نخست‌ لبنان و نیز جنگ نیابتی با ایران همگی از جمله راهبردهایی است که سیاست خارجی محافظه‌کارانه عربستان را از طول یک دهه گذشته تاکنون به سمت و سوی نوعی سیاست خارجی تهاجمی سوق داده است. در این میان ، پروژه هسته‌ای سعودی‌ها نیز مزید بر علت شده تا کارشناسان با ابراز نگرانی از این مسئله، آن را برای نظم منطقه‌ای خطرناک توصیف کنند.
هر چند بعضی از این کارشناسان هم اکنون دستیابی به فناوری و حتی سلاح هسته‌ای را به نوعی رویا برای عربستان تعبیر می‌کنند، اما همسویی دولت دونالد ترامپ برای کمک به ریاض، گمانه‌زنی‌ها از جدی بودن اهداف سعودی‌ها برای پیشبرد فناوری هسته‌ای را تقویت کرده است.
پاکستان در کنار عربستان


در همین راستا نشریه اکونومیست در گزارشی در خصوص بلند‌پروازی‌های محمد بن سلمان برای برنامه هسته‌ای کشورش آورده است که او قصد دارد در راستای برنامه موشک‌های بالستیک، دستیابی به سلاح اتمی را نیز در دستور کار داشته باشد. طبق گزارش موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در آمریکا، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سعودی‌ها در غرب ریاض پایگاهی به نام الوتاه احداث کرده‌اند که در آنجا مشغول ساخت موشک‌هایی با سوخت جامد هستند. این تصاویر ماهواره‌ای همچنین در حدود شش سال قبل نشان داده بود که سعودی‌ها موشک‌های دی‌اف 3 خود را به سمت اسرائیل نشانه‌ گرفته‌اند. گمانی‌زنی‌ها با بررسی پایگاه موشکی الوتاه از سوی کارشناسان امنیتی نشان می‌دهد که این پایگاه موشکی با توجه به امکانات فنی عربستان به احتمال فراوان توسط یک کشور خارجی احداث شده و نوع سازمان‌دهی آن نیز بیانگر اهداف رسیدن به سلاح اتمی از سوی سعودی‌هاست.
به گفته تحلیل‌گران، سعودی‌ها با توجه به نوع روابط استراتژیک‏شان با پاکستان یکی از تامین‏کنندگان مالی پروژه بمب هسته‌ای اسلام‏آباد بودند؛ به طوری که علاوه بر دامن نزدن به نگرانی‌های بین‌المللی، توان بهره‌مندی از این امتیاز را برای خود همواره محفوظ نگه داشته‌اند. بنا بر تحلیل سازمان‌های اطلاعاتی غربی، بیش از 60 درصد از هزینه‌های ساخت بمب هسته‌ای پاکستان از سوی سعودی‌ها تامین شده و تنها پروژه انتقال آنها تاکنون صورت نگرفته است. از سوی دیگر آنچنان که از افشاگری محمد خلیوی نماینده سابق عربستان در سازمان ملل پس از پناهنده شدن به آمریکا در اواسط دهه 1990 میلادی مشخص شده، سعودی‌ها طرح‌های گوناگونی را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای در سر داشتند که عامل اصلی آن به جنگ میان اعراب و اسرائیل در سال 1973 میلادی باز می‌گردد. این مهم اما در طول سال‌های گذشته با بزرگ‌نمایی ریاض از برنامه اتمی ایران تقویت شده، جایی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مدعی شده که اگر ایران یک بمب هسته ای بسازد، بی‏تردید ما هم همین کار را خواهیم کرد.
دورویی غرب در قبال عربستان
در همین رابطه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تحلیل با عنوان عربستان فقط بمب اتمی کم دارد! آورده است: با توجه به اینکه سعودی‌ها کلکسیونی از پیشرفته‌ترین تسلیحات مدرن جهان را در اختیار دارند، به نظر می‌رسد برای تکمیل این مجموعه یکی دو بمب اتمی کم باشد. با این حال، وقتی مشاهده می‌کنیم که عربستان سعودی در جنگ علیه یمن از انواع و اقسام تسلیحات کشتار جمعی استفاده می‌کند این مسئله به ذهن‏مان خطور پیدا می‌کند که اگر عربستان سلاح هسته‌ای در اختیار داشت آیا ممکن نبود علیه ملت بی‏گناه یمن از آن استفاده می‌کرد؟ اما اگر بحث‌های شاهزاده محمد بن سلمان به این دلیل باشد که عربستان تلاش دارد آمریکایی‌ها را قانع کند سلاح هسته‌ای در اختیارش قرار بدهند، و احتمالا هم این گونه است، باید بگوییم حتی سلاح هسته‌ای هم نمی‌تواند یک رژیم و یا نظام را از سرنگونی نجات دهد و شاید هم خوب باشد این سلاح‌ها در اختیار عربستان قرار گیرد تا شاید شرایطی پیش آید که این تسلیحات به جای اینکه تهدیدی برای ایران شود، تهدیدی برای اسرائیل باشد. همچنین باید توجه داشت تجربه ثابت کرده تسلیحاتی که آمریکایی‌ها در اختیار عربستان سعودی قرار داده‌اند فقط به درد خودشان می‌خورد و بس؛ و اگر شرایطی باب میل غربی‌ها نباشد یک هواپیمای عربستانی توان پرواز نخواهد داشت، حالا چه برسد به اینکه بخواهند از بمب هسته‌ای استفاده کنند. شاید بهترین تجربه برای عربستان سعودی همان جنگ یمن باشد که نشان داد قدرت نظامی و اقتصادی عربستان سعودی چه قدر می‌تواند در پیروزی در یک جنگ مفید باشد.
به همین دلیل است که روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری با کنایه به آمریکایی‌ها می‌گوید: هر روز که می‏گذرد آنچه که برای ما روشن بود برای جهانیان نیز آشکار می‏شود: نه حقوق بشر و نه برنامه هسته‏ای نگرانی واقعی آمریکا نبوده است. اول یک روزنامه‌نگار مثله می‌شود؛ حالا هم فروش قاچاقی فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی به خوبی دورویی آمریکا را افشاء می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری حکایت همچنان باقی است! پوتین در سخنرانی سالانه: به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا پاسخ متقابل می‌دهیم طرح جدیدی که برای ادامه مقابله با آلودگی هوا در سال 98 اجرا می‌شود معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران مطرح کرد 2 روش واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه شقاقی شهری: اقتصادی که تحت تاثیر داده‌های اشتباه مجازی قرار گیرد سالم است بالا رفتن مسکن از نردبان قیمت‌های مجازی « ابتکار» از برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته‌ای گزارش می‌دهد رویای اتمی شاهزاده رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: همه باید نسبت به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب احساس مسئولیت کنند «ابتکار» از خبرهای خوش احتمالی رئیس مجلس از سفر چین درباره لوایح پالرمو و CFT گزارش می‌دهد ریسمانی که باریک می‌شود اما نمی‌گسلد موسوی لارگانی: جایی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌‌کنند، دام چگونه قاچاق می‌شود هویت‏های متضاد از ایران در سوچی و ورشو عین‌الدین صادق‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل عدم استقبال جامعه از خوشنویسی می‌گوید