توزیع قدرت مناسب نیست


فریدون وردی‌نژاد، مشاور سابق دفتر رئیس جمهوری، در یک ارزیابی از کارنامه 40 ساله انقلاب اسلامی، کارنامه انقلاب در دولت‌سازی را موفق و در ملت سازی ناموفق ارزیابی کرد و گفت قدرت را طوری توزیع کرده‌ایم که هیچکس جوابگو نیست.
وی درگفت‌وگو با ایرنا، وجود دولت، مجلس و ساختارهای اجرایی را نشانه موفقیت در دولت‌سازی توصیف کرد و افزود: ما موفق نشدیم با یک حکمرانی راهبردی همه‌جانبه، همه‌ اصولی را که چهار دهه پیش دور هم جمع شدیم و برای آن حرکت کردیم، با همان کیفیت و با همان قوت حفظ کنیم. ما شاخه به شاخه شدیم و گفتمان‌هایمان تغییر کرده است. وردی‌نژاد با اشاره به اینکه امروزه دیگر ایجاد حرکت، وحدت و همقدمی با فرمول 40 سال پیش ممکن نیست، ادامه داد: امروزه راستی، صداقت، شفافیت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و قانون پذیری اهمیت دارد، اما در موقعی که انقلاب در یک جامعه اتفاق می‌افتد ممکن است قانون‌گریزی یک ارزش باشد.  این استاد دانشگاه، ملت‌سازی را به معنای شناخت دوباره، فهم اولویت‌ها و بازسازی مناسبات اجتماعی دانست و گفت: ما ظواهر یک دولت مستقر و یک حاکمیت دارای توان و تأثیر و اقتدار را ایجاد کردیم. اما روابط این ملت و این دولت و این حاکمیت ملت را نتوانستیم با ملت سازی درست کنیم. به این معنا که آنچه ملت تصمیم بگیرند و وارد صندوق کنند می‌تواند در همان زمان یا با یک تأخیر نسبی اثر خودش را روی جامعه بگذارد. وی با بیان اینکه ما یک رویه و الگویی از دموکراسی و مردم‌سالاری گرفتیم، آن را مردم‌سالاری دینی نامیدیم، اما در عمل، اثربخش نیست و حتی کارآمد نیست، گفت: ما باید حکمرانی راهبردی را در کشور مرور و اصلاح کنیم. یعنی نگاه کنیم امروز قانون اساسی ما جوابگوی انتظارات و مطالبات ملی هست یا نیست. اگر نیست، قانون اساسی که وحی الهی نیست. قابل اصلاح کردن است. قابل رفراندوم و تغییر دادن است.
وردی نژاد با اشاره به اینکه در این قانون تقریباً هیچکس جوابگو نیست، اظهار کرد: قدرت را طوری توزیع کردیم که هیچکس صاحب هیچ چیز نیست. الان می‌گویید بسیاری از چیزها در رهبری متمرکز است ولی امروز شاهدید که بیش از 50، 60 درصد از اولویت‌ها، خواسته‌ها، توصیه‌ها و حتی دستورات مستقیم رهبری روی زمین می‌ماند. کسی اجرا نمی‌کند. چون این مناسبات خوب تعریف نشده. اسمش این است که امور همه در رهبری متمرکز است، اصلاً رهبری از همه‌ ظرفیت‌هایش در قانون اساسی استفاده نکرده. اگر استفاده کند ممکن است جور دیگر شود.