پیوند راهبردی ایران و چین

سرویس سیاست جوان آنلاین: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با وی ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت و دولت ایران گفت: چین به توسعه روابط راهبردی جامع با ایران تأکید دارد.
به گزارش ایرنا، لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به دعوت همتای چینی خود در رأس هیئتی به پکن سفر کرده است، شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرد. دو طرف در این نشست که با حضور هیئت عالی رتبه سیاسی و پارلمانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد بر تقویت و توسعه روابط دو کشور تأکید کردند. لاریجانی با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، از چین به عنوان یکی از شرکای قابل اعتماد ایران نام برد و خواستار تقویت این روابط شد. رئیس مجلس شورای اسلامی که در رأس هیئتی پارلمانی به چین سفر کرده است پیش از ظهر امروز نیز با «لی شوئه یونگ» رئیس چینی گروه دوستی پارلمانی دو کشور دیدار کرد.
طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود عمل کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین روز گذشته در دانشگاه رنمین پکن و در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه گفت: هرچند طرف‌های برجام از پذیرش خواسته نامشروع امریکا امتناع کرده و به حفظ برجام اهتمام ورزیده‌اند، اما از آن‌ها انتظار داریم در حفظ این توافق و رعایت چندجانبه گرایی، به طور کامل و متوازن به تعهدات خود عمل کنند و زیر بار زور نروند.


لاریجانی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ بار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اثبات رسیده است، تأکید کرد امریکا با بهانه‌هایی ماجراجویانه از عمل به تعهدات خود در این توافق فرار کرده و با خروج خود از برجام، گستاخانه سایر طرف‌ها را نیز به ارتکاب چنین عملی تشویق می‌کند.
به گفته وی جمهوری اسلامی ایران قویاً از اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حفظ حاکمیت ملی کشور‌ها و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها تبعیت کرده و از آن حمایت می‌کند، اما متأسفانه امریکا در اشکال مختلف نظیر حمایت از تروریست‌های بین‌المللی و افراط‌گرایی برای سرنگونی دولت‌های مستقل و تحمیل رژیم‌های نامشروع در مناطق مختلف جهان تلاش می‌کند و این مداخله امریکا در امور داخلی کشورها، خطری جدی است. رئیس مجلس شورای اسلامی، امریکا را پشتوانه اصلی جریان تروریستی معرفی کرد که سال‌ها افغانستان، عراق و سوریه و سایر کشور‌ها را دچار به‌هم‌ریختگی امنیتی کرده است. لاریجانی افزود: امروز رژیم صهیونیستی که نمی‌توان نام کشور بر آن نهاد، بلکه به یک بروکراسی شر شباهت بیشتری دارد، ماجراجویانه دنبال آشوب در منطقه خاورمیانه است تا حقوق ملت مظلوم فلسطین را تحت عنوان معامله بزرگ دروغین امریکایی قرن پایمال نماید. او گفت: مقابله با این گونه اقدام شیطانی نیازمند حرکت دست جمعی برای مقابله با آن است در غیراین صورت صلح و ثبات بین‌المللی به طور جدی به مخاطره خواهد افتاد.