30 درصد خانوارهاي ايراني مستاجرند


مرکز آمار اعلام کرد که 30.7 درصد خانوارهاي کشور در منازل استيجاري اسکان يافته‌اند و خانه‌هاي با مساحت 50 مترمربع و کمتر بيشترين متقاضيان را در بين مستاجران دارد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، مرکز آمار براساس نتايج سرشماري نفوس و مسکن 1395، داده نمايي از خانوارهاي معمولي ساکن و گروهي در واحدهاي مسکوني را منتشر کرد.

بررسي اطلاعات منتشر شده نشان مي‌دهد که مستاجران بيشتر خانه‌هاي با متراژ پايين را درخواست دارند، به گونه‌اي که افزايش متراژ خانه‌ها، درصد مالکان را نيز افزايش مي‌بخشد.

همچنين 39 درصد مستاجران در خانه‌هايي با متراژ 50 مترمربع و کمتر، 35 درصد در متراژ 51 تا 100 مترمربع و 24 درصد در خانه‌هاي 101 تا 105 مترمربع سکونت يافته اند.

براساس اين اطلاعات، 56 درصد از خانوارها در خانه‌هايي با متراژ 51 تا يکصد مترمربع زندگي مي‌کنند. متراژهاي بيش از 200 مترمربع در بين خانوارها، کمترين تقاضا را دارد.

بررسي نمودارهاي مرکز آمار نشان مي‌دهد که 29 درصد خانوارها سه نفره، 28 درصد چهارنفره و 21 درصد 2 نفره است. همچنين 15 درصد خانوارها پنج نفره است.

به گزارش ايرنا، «احمد خرم» رئيس انبوه سازان مسکن استان تهران بيست و نهم بهمن در حاشيه اجلاس سراسر انبوه سازان مسکن و ساختمان ايران در جمع خبرنگاران گفته بود: آمارها نشان مي‌دهد که ميزان کمبود فعلي، چهار ميليون و 500 هزار واحد مسکوني در سطح کشور است و چنانچه بخواهيم در طول 10 سال اين واحدها ساخته شود، ساليانه به 450 هزار واحد مسکوني در کشور نياز داريم.

وزير راه و ترابري دولت هشتم افزود: ساليانه 600 تا 650 هزار ازدواج در کشور انجام مي‌شود که به مسکن نياز دارند و با احتساب توليد سالانه، مجموع اين دو آمار نشان مي‌دهد که حداقل هر سال يک ميليون و 50 هزار واحد مسکوني بايد ساخته شود.