صادرات نفت ايران بالاتر از حد انتظار


گروه انرژي: صادرات نفت ايران با وجود تحريم‌هاي آمريکا، به دليل افزايش خريد برخي از مشتريان، در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و ماه ميلادي جاري نيز ثابت خواهد ماند.

به گزارش ايسنا، آمار رفينيتيو آيکان و منابع آگاه نشان داد صادرات نفت ايران در فوريه به ۱.۲۵ ميليون بشکه در روز مي‌رسد. ميزان صادرات ايران در ژانويه بين ۱.۱ تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز بود که بالاتر از حد انتظار بود.

بر اساس گزارش رويترز، نرخ بالاي صادرات نفت ايران روي قيمت نفت تاثير خواهد گذاشت که خلاف ميل اوپک خواهد بود. ايران از شرکت در کاهش توليد اوپک معاف شده است.

يک منبع صنعتي که صادرات نفت ايران را رصد مي‌کند با اشاره به پايان دوره اول معافيت از تحريم‌هاي آمريکا در ماه مه، به رويترز گفت: تصور مي‌کنم مشتريان پيش از پايان اين مهلت نفت بيشتري خريداري مي‌کنند. صادرات بالاتر از سوي ايران ممکن است باعث شود آمريکا تلاش‌ها براي کاهش صادرات نفت ايران را تشديد کند با اين حال چنين اقدامي‌بازار را در معرض کمبود شديد عرضه قرار داده و قيمت‌هاي نفت را به شدت افزايش خواهد داد که خلاف ميل واشنگتن است.

طبق آمار رفينيتيو آيکان، صادرات نفت ايران در فوريه بالاتر از ۱.۱ ميليون بشکه در روز در ژانويه بوده است. منبع صنعتي آگاه در گفت‌وگو با رويترز ميزان صادرات ايران در ژانويه را ۱.۳ ميليون بشکه در روز برآورد کرد که نزديک سطح فوريه است.

در هر صورت آمار ژانويه بالاتر از برآوردهاي اوليه بوده‌اند. برخي پيش‌بيني کرده بودند که صادرات نفت ايران در ماه ميلادي گذشته پايين يک ميليون بشکه در روز خواهد بود. يک منبع آگاه ديگر به رويترز گفت: صادرات نفت ايران در ۱۰ روز نخست فوريه بالاي ۱.۱ ميليون بشکه در روز بوده و روند بالاتر از حد انتظار وي را داشته است.واشنگتن به هشت خريدار بزرگ نفت ايران از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبي معافيت صادر کرده که همگي اين کشورها در فوريه نفت ايران را خريداري کردند.

  • صادرات نفت خام ايران بالاتر از حد انتظار بود

همچنين رويترز نوشت: صادرات نفت خام ايران در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و حدود ۱.۱ تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز تخمين زده مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، به نقل از رويترز، صادرات نفت خام ايران در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و حداقل در ماه جاري ثابت باقي مي‌ماند. برخي مشتريان به‌خاطر معافيت‌هايي که آمريکا اعطا کرده، خريد از ايران را افزايش داده‌اند.

ميانگين ارسال محموله‌هاي نفتي در فوريه 1.25 ميليون بشکه در روز است، ولي در ژانويه بين 1.1 و 1.3 ميليون بشکه در روز بوده که بالاتر از حد انتظار است. نرخ بالاي صادرات نفت ايران بر قيمت نفت و هدف جهاني کاهش توليد در 2019 به‌رهبري اوپک تأثير مي‌گذارد. ايران که عضو اوپک است، از توافق کاهش توليد معاف شده است.

افزايش صادرات جمهوري اسلامي‌ممکن است آمريکا را وادار کند جريان نفت را مهار سازد. اين کار ريسک افزايش قيمت نفت را بالا مي‌برد چون واشنگتن در حال مهار صادرات نفت ونزوئلا هم هست. صادرات ايران از زمان اجرايي شدن تحريم‌ها عليه اين کشور در ماه نوامبر نامشخص است. در حالي که بسياري عقيده دارند صادرات ايران به‌شدت کاهش يافته، جريان نفت آمار متفاوتي را نشان مي‌دهد و اين اختلاف آن‌قدر هست که بر قيمت نفت تأثير بگذارد. صادرات نفت ايران در فوريه نسبت به 1.1 ميليون بشکه در روز ماه ژانويه افزايش يافته است. صادرات ماه ژانويه با 1.3 ميليون بشکه در روز به سطح صادرات فوريه نزديک‌تر است. در هرصورت ارقام ژانويه بالاتر از تخمين‌هاي اوليه است. برخي پيش‌بيني کرده‌اند صادرات نفت خام ايران در ماه گذشته کمتر از يک‌ميليون بشکه در روز باشد يعني به‌اندازه ماه دسامبر. يک منبع که صادرات ايران را دنبال مي‌کند، گفت که در ده روز اول فوريه صادرات ايران بيشتر از 1.1 ميليون بشکه در روز بوده و روي يک روند افزايشي قرار دارد.

واشنگتن به ۸ کشور خريدار نفت ايران شامل کشورهاي عمده چين، هند، ژاپن و کره جنوبي معافيت محدود داده است که اين کشور‌ها نيز در ماه فوريه از ايران نفت خريداري کرده‌اند.

هرچند بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، پيشتر ضمن انتقاد از يونان و ايتاليا اعلام کرده بود که اين دو کشور با وجود کسب معافيت از آمريکا براي خريد نفت ايران، نفت ايران را نمي‌خرند و تا کنون نيز هيچ توضيحي به تهران درباره اين تصميم خود نداده‌اند.

برايان هوک، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، ماه گذشته گفته بود با انقضاي معافيت‌ها صادرات نفت ايران با شيب شديدتري کاهش پيدا خواهد کرد.

  • خبر افزايش فروش نفت ايران قيمت نفت را کاهش داد

در حالي که افزايش توليد نفت آمريکا و احتمال کند شدن رشد اقتصاد جهاني موجب تضعيف تلاش‌هاي اوپک و متحدانش براي برقراري توازن در بازار نفت شده است، قيمت نفت امروز کاهش داشت.

قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا روز چهارشنبه 1 اسفند با 25 سنت معادل نيم درصد کاهش نسبت به رقم پاياني جلسه قبل به 55 دلار و 84 سنت رسيد. قيمت نفت وست تگزاس اينترمدييت در اوايل اين هفته به بالاترين رقم سال 2019 يعني 56 دلار و 33 سنت رسيده بود. قيمت نفت برنت نيز امروز با 27 سنت، معادل 0.4 درصد کاهش به 66 دلار و 18 سنت رسيد. روز دوشنبه قيمت نفت برنت به بالاترين رقم سال 2019 يعني 66 دلار و 83 سنت رسيده بود.

کاهش توليد‌هاي اوپک و متحدانش موجب تقويت بازار در هفته‌هاي اخير شده است. انتظار مي‌رود عربستان صادرات نفت سبک خود به بازار آسيا را در ماه مارس کاهش دهد. اوپک و برخي از توليد کنندگان متحد اين سازمان از جمله روسيه اواخر سال گذشته ميلادي توافق کردند که با کاهش روزانه 1.2 ميليون بشکه از توليد نفت خود جلوي افت بيشتر قيمت‌ها را بگيرند.

عامل کليدي ديگري که بر بازار نفت تاثير گذاشته تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران و ونزوئلاست. جفري‌هالي، تحليلگر بازار نفت گفت، انتشار خبرهايي مبني بر اينکه صادرات نفت ايران افزايش يافته، موجب تضعيف قيمت نفت برنت شده است.