در آینده برای مهاجرت به مازندران نیاز به ویزا خواهیم داشت؟!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی : مهاجرت از مناطق بد آب و هوای کشور به استان مازندران در حالی افزایش یافته که این استان ظاهرا کشش میزبانی بیش از حد مهاجران را ندارد.
مدیرکل هواشناسی مازندران می‌گوید : مهاجرت‌ها به مازندران اتفاق افتاده و همچنان در حال انجام است اما اینکه گروه‌های مهاجر از چه استان‌ها و شهرهایی وارد مازندران شده‌اند مشخص نیست و کوچک‌ترین آماری از مهاجرت‌های داخلی وجود ندارد.
رضوی با بیان اینکه تغییر اقلیم در کشور موجب افزایش مهاجرت به مازندران شده است، گفت: کوچک‌ترین آماری از مهاجرت‌های داخلی وجود ندارد. وضعیت مهاجرت از دیگر نقاط کشور به مازندران به نحوی است که روستای هفتاد خانواری به ۴۷۰ خانوار رسیده و 400 خانوار آن غیر بومی هستند. طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشتر خانوارهای مهاجر به مازندران روستاییانی هستند که برای اقامت از روستاهای خود در جنوب یا غرب کشور به روستاهای شمال می‌روند.
مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: پیشنهاد من این است که گروه‌های مهاجرت کننده را با چالش مواجه کنیم تا از این مهاجرت‌ها کاسته شود، در حال حاضر کم‌آبی در استان گلستان منجر به این شده که مهاجرت‌ها به مازندران صورت گیرد. رضوی افزود: همانطور که مشاهده می‌شود، مهاجرت به خارج از کشور نیز با سخت‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد به طوری که کشورهای خارجی برای پذیرش مهاجر، ضریب‌هوشی افراد را می‌سنجند تا نسل‌های بعدیشان را نوابغ تشکیل دهند.


این مقام مسئول تصریح کرد: این اتفاق در مهاجرت‌های داخلی نیز می‌افتد به طوری که فرد یا گروه مهاجر به طور قطع توانایی مالی مناسبی دارد و می‌تواند در مازندران سرمایه‌گذاری‌های خود را ادامه دهد، در این صورت، ممکن است با این سرمایه‌گذاری، زمینه تسلط بر افراد استان را نیز ایجاد کند و بدین ترتیب فرهنگ استان‌های دیگر بر مازندران غالب می‌شود و این امر تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر فرهنگ، پوشش و گویش در شهرستان نکا و یا آمل تاثیر پذیرفتگی کمتری نسبت به شهرهای نوشهر و چالوس دارد و این مهم به دلیل حضور مسافران بی‌شمار و یا مهاجرت‌ها بوده که موجب غالب شدن فرهنگ افراد غیر بومی بر مردمان برخی شهرهای استان است.
وی یادآور شد: همچنین در مورد منابع طبیعی همچون دریا و جنگل، مردم بومی مازندران دغدغه‌هایی دارند که در مهاجران کمتر دیده شده است.