نگو حسین شریعتمداری بگو استیو جابز!

آفتاب یزد- گروه شبکه: در هفته‌ها‌ی گذشته روزنامه کیهان و حسین شریعتمداری مدیرمسئول آن بدلیل انتشار عکس اتاقش که مجهز به کامپیوتر گرانقیمت آمریکایی بود مورد انتقاد شدید و گسترده رسانه‌ها و کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی قرار گرفت. او اکنون برای دومین بار با فرافکنی سعی کرد این موضوع را توجیه کند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان که همواره توپخانه‌اش به سمت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بوده، در ابتدای سال کاری 97، دولت به‌ویژه اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی را به دادن وعده‌های تکراری متهم کرد و نوشت:
«وعده تکراری جهانگیری درباره ممنوع کردن خرید کالای خارجی توسط دستگاه‌های دولتی از دو حالت خارج نیست؛ یا مصوبات سه سال اخیر دولت تاکنون اجرا نشده و فقط روی کاغذ مانده یا این مصوبات اجرا شده و جهانگیری مجدداً همان‌ها را به عنوان اقدام جدید، بیان کرده است. یا اینکه از همان زمان ابلاغ مصوبات دولت درباره ممنوعیت خرید کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی در سال‌های گذشته، ایراد اساسی این نوع نگاه، به دولت تذکر داده شد»! او در حالی این سخنان تند و تیز را نثار دولت می‌کرد که، خود از یک کالای خارجی 24میلیونی استفاده می‌کند!



> یک موضوع و دو پاسخ
عکس لاکچری اتاق شریعتمداری و استفاده او از یک کالای آمریکایی گرانقیمت زمانی منتشر شد که خبرنگار تسنیم برای مصاحبه با او به محل کار مدیر مسئول کیهان رفته بود و برای گزارشش عکس از اتاق کار او در موسسه کیهان گرفت. بعد از اینکه عکس آی‌مک چند میلیونی او منتشر شد، روزنامه کیهان مثل همیشه واکنشی فرافکنانه داد و گفت شریعتمداری هویت دوگانه حسین باستانی سازنده مستند را فاش کرد که چگونه ضمن نفوذ در دولت اصلاحات! بولتنی را برای ریاست جمهوری، هماهنگ با برخی عوامل در انگلیس تهیه می‌کرد و در اصل عامل انگلیس بود؛ اما به جای اینکه به این موضوع توجه شود رسانه‌ها از قصد حواس‌ها‌ را به موضوع بی‌توجه دیگری جلب کردند.
کیهان که از انتشار عکس مدیر مسئول خود عصبانی بود باز هم به روزنامه‌های اصلاح‌طلب تاخت و نوشت همین شبکه‌های رسانه‌ای زنجیره‌ای که در بوق و کرنا کرده بودند بی‌بی‌سی مستندی قوی درباره بهتان زدن در جمهوری اسلامی به اپوزیسیون ساخته، ابتدا متن مستندات مدیرمسئول کیهان را طبق دستور مشترک بایکوت کردند. بدتر اینکه به جای اظهار شرمندگی و عذرخواهی، مثلا زرنگ‌بازی در آورده و به حاشیه‌سازی پرداختند تا اصل پاسخ مستند در هیاهو گم شود. نوشتند «اتاق کار شریعتمداری رو دیدید که رایانه تولید شرکت آمریکایی اَپل روی میزش هست؟ این طوری می‌خواهید با آمریکا مبارزه کنید؟
مباهته واقعی همین است که بی‌بی‌سی انگلیس و نوچه‌هایش از پاسخ مستند و مستدل دردشان بیاید اما نتوانند بگویند کیهان چه بر سرشان آورده و علت واقعی سوز و گدازشان چیست؟! باید از این مثلا زرنگ‌ها پرسید رایانه اپل داشتن، غیرقانونی است یا پول و رسانه و امکانات از آمریکا و انگلیس و عربستان و اسرائیل گرفتن و خط به خط، دیکته‌های آنها را به اجرا گذاشتن؟!»
شریعتمداری همچنین با عوام فریب خواندن این رسانه‌ها موضوع را به گونه ای عنوان کرد که نشان دهد آنها اصل قضیه که مبارزه با آمریکا و عوامل آن است را فراموش کرده و به استفاده او از سیستمی که در اختیار و مسیر آمریکا ستیزی است گیر داده‌اند!
این موضوع به همین جا ختم نشد و با گذشت بیش از یک ماه بار دیگر حسین شریعتمداری نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و گفته سیستم کامپیوتری کیهان از ۴۰ و چند سال قبل یعنی قبل از انقلاب «آی بی‌ام» و «مکینتاش» بوده است و هرچه ما افزوده‌ایم از سیستم‌های دیگر است ولی تغییر سیستم اصلی که صفحه‌بندی و چاپ با آن انجام می‌شود مستلزم هزینه‌های فراوان است یعنی اگر ما می‌خواستیم آن را تغییر بدهیم حداقل باید دو سه میلیارد هزینه کنیم، اینها از قبل بوده و آن دستگاهی را هم که در آنجا می‌بینید به خاطر این است که با آن می‌توانم صفحات را ببینم، مطالب را تصحیح یا جابجا کنم، با استان‌ها ارتباط برقرار کنم و موارد دیگری از این دست را انجام بدهم چون اصلاً سیستم این است و حالا آن را چه کار کنیم؟ باید چند میلیارد هزینه کنیم، از کجا این هزینه را بیاوریم؟ که البته کل موسسه کیهان دو دستگاه از آن دارد که یکی در اتاق من است و یکی هم در اتاق تیتر است، چون این دو جا به این دستگاه نیاز دارند.
این سخنان مدیر مسئول کیهان با بازتاب‌ها‌ی بسیاری در محافل اجتماعی و رسانه‌ها‌ روبرو شد، کاربری در توئیتی با طنازی نوشت: «شریعتمداری می‌گوید که 40 سال پیش از مکینتاش و ای بی‌ام استفاده می‌کرده است، احتمالا همان موقع آیفون ایکس هم داشته اما خود شرکت اپل بی‌خبر بوده! نکشیمون استیو جابز»

> واکنش‌ها و یک نکته درباره
سخنان مدیر مسئول کیهان
یک نکته در سخنان اخیر حسین شریعتمداری قابل توجه است؛ آنکه او می‌گوید روزنامه کیهان از 40 سال قبل یعنی همزمان با وقوع انقلاب مجهز به سیستم عامل مکینتاش بوده، در حالی که سیستم این عامل پنج سال پس از انقلاب نخستین نمونه‌ها‌ی خود را تولید کرده و پیش از آن وجود خارجی نداشته است!
در همین حال یک روزنامه‌نگار نیز در واکنش به سخنان مدیر مسئول کیهان نوشت: « حسین شریعتمداری گفته سیستم کامپیوتری کیهان ازقبل ازانقلاب IBM و مکینتاش بوده و هزینه تغییرش 2،3 میلیارد می‌شود و 2دستگاه هم بیشتر درکیهان نیست.1-مکینتاش از1984یعنی5سال بعد ازانقلاب تولید شده 2-چهل سال قبل کامپیوتر درتحریریه چه میکرده؟ 3-قیمت دو آیمک27هم 54میلیون است نه2،3 میلیارد»
کاربر دیگری به شوخی نوشت: « اون بنده خدا فکر نکنم ندونه فرق ماهی‌تابه با آی‌مک چیه. این که دو سه تا آی مک بخری که ۲ میلیارد نمی‌شه. مگر اینکه سرورهاش ibm باشه که یه مدلش تا ۲ ماه پیش ۱۶ میلیون بوده. اگه الان ۵۰ میلیون باشه و ۲۰ تا سرور بخرن می‌شه ۱ میلیارد‌. بقیشم کرایه راهه!!»
در پایان اینکه بهتر نبود جناب سردار قلم! به جای این همه فرافکنی ضمن عذرخواهی از مردم به راحتی بگوید به علت اینکه این سیستم عامل، از سیستم عامل‌های خوب دنیا است من از آن استفاده می‌کنم حتی اگر آمریکایی باشد!