صدا وسيما به اندازه قاليباف به ما هم وقت بدهد

چرا آقای قالیباف در شرایطی‌ که مدیریت شهری تهران در دست جناح رقیب اوست، موضوع بدهی دهها هزار میلیاردی دوره مدیریت خود را مطرح کرده است؟
این پرسش را باید خود ایشان پاسخ دهند که چرا در این موقعیت و پس از یکسال و نیم در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح کردند. هر شخصی بر اساس تحلیل و یا شرایط خاص خود مطلبی را بیان می‌کند. اما این نکته را باید ایشان پاسخ دهد که موضوع بدی‌ها به تازگی مطرح شده است یا ایشان تازه می‌خواهد پاسخ دهد؟ این هم مساله است. اما واقعا بنده دلیل بیان این حرف‌ها را نمی‌دانم. آقای قالیباف می‌توانند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه سری به شورای شهر تهران بزنند و حضور پیمانکارانی ‌که در اعتراض به عدم‌ پرداخت حق پیمان خود تجمع می‌کنند را از نزدیک ببینند. این پیمانکاران در دوره مدیریت ایشان قرارداد بسته‌اند و طلبکار هستند. چنین وضعیتی را نمی‌توان نادیده گرفت وگفت شهرداری تهران بدهی‌ای نداشته است.
موضع شورای شهر تهران در قبال این سخنان چیست؟
روز یکشنبه رئیس محترم شورای شهر به این اظهارات پاسخ دادند. اما باید صداوسیما وقت مناسبی حداقل به اندازه وقتی که در اختیار آقای قالیباف قرار داد، در اختیار شورای شهر هم بگذارد تا بدین ترتیب پاسخ اتهامات ایشان در همان شبکه تلویزیونی، در همان ساعت و به همان اندازه زمان داده شود تا شورا از مباحث مطروحه رفع ابهام کند.


از فرصت یکطرفه‌ای که صداوسیما به آقای قالیباف داد، چه ارزیابی‌ای دارید؟
این هم باعث تعجب ماست و هم نیست! زیرا صداوسیما تاکنون با مدیریت شهری فعلی پایتخت همراهی لازم را نداشته است و معمولا رویکردها و اخبار خاصی را پوشش می‌دهد. فکر می‌کنم به لحاظ قوانین رسانه‌ای می‌توان از صداوسیما خواست تا وقت همسانی را برای پاسخ دادن به اتهامات آقای قالیباف، در اختیار مجموعه مدیریت شهری تهران بگذارند زیرا نیاز است تا به مواردی که ایشان مطرح کرده است پاسخ لازم داده شود. رفتار صداوسیما که به‌طور مرتب تجمع‌های پیمانکاران مقابل شورای شهر تهران را پخش می‌کند جای تعجب دارد که چگونه از آقای قالیباف نپرسیده اگر شهرداری تهران بدهی نداشته است پس این همه تجمع برای چیست؟ گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف به شورای شهر تهران داده می‌شود که همگی موید این نکته است که شهرداری‌ تهران بدهی دارد. این حرف آقای قالیباف که می‌گوید شهر بدهی ندارد دچار یک مشکل اساسی است و ایشان باید مجددا اسنادی که خودشان دارند یا در اختیار دوستان‌شان است را بررسی کنند.
چندی است که شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه صداوسیما، شهردار و اعضای شورای شهر تهران را به نوعی «بایکوت» کرده است. واقعا چنین حسی نسبت به عملکرد صداوسیما در قبال شورا دارید؟
برداشت بنده «بایکوت» شورا و شهرداری نیست. اما این سازمان خیلی تمایل ندارد تا مباحث و مسائل پایتخت را به اطلاع مردم برساند. طی این مدت اتفاقات و اقدامات بسیار خوبی در شهر افتاده که شاهد بازتاب تلویزیونی این رویدادها نبوده‌ایم. انتظار ما در شورای شهر این بود که در 40 سالگی انقلاب و فارغ از تمام جهت گیری‌ها و مسائل سیاسی و جناحی و بر اساس مصالح ملی و انقلابی، اتفاقات خوبی که در جشن انقلاب در شهر تهران روی داده بود، به خوبی پوشش داده می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت که متاسفانه اینگونه نشد. بی‌تردید صداوسیما باید همان ظرفیتی که برای آقای قالیباف ایجاد کرد را برای مجموعه مدیریت شهری کنونی و دوستان ما در شورای شهر تهران هم ایجاد کند.
این انتظار از صداوسیما وجود داشت یا وظیفه این سازمان این بود که رخدادهای خوب پایتخت را نمایش دهد؟
وظیفه اطلاع رسانی رسانه ملی این بود که به مدیریت شهری فعلی پایتخت کمافی السابق اهمیت داده شود. اما انتظار این بود که صداوسیما به«وظیفه» خود عمل می‌کرد. به هر حال همه ما برای مردم خدمت می‌کنیم و در راستای استیفای حقوق شهروندان کار می‌کنیم. بر همین مبنا انتظار بود رسانه‌ای که نام «ملی» بر خود نهاده است، مسائل و رویدادهای پایتخت را به اطلاع عموم مردم برساند. طبق گفته مقام معظم رهبری که همه مسئولان باید پاسخگوی مردم باشند و خدمات و کارهای خود را به اطلاع جامعه برسانند، متاسفانه این امکان عمومی از شورا و شهرداری تهران تقریبا سلب شد، در حالی‌که هفته گذشته بیش از 500 طرح و پروژه در تهران افتتاح شد که باید به اطلاع همه مردم می‌رسید.
شائبه‌هایی مطرح بود که جریان شکست خورده انتخابات، درصدد سنگ اندازی و ناکارآمد جلوه دادن دولت به یک شکل و شوراهای شهر که در اکثر کلانشهرها اصلاح طلبان روی کار آمدن، هستند و جریانی تلاش می‌کند چهره خوبی از این شوراها به‌ویژه شورای شهر تهران، نمایش داده نشود. برداشت شما از این مسأله چیست؟
من کاری به جریانات و مسائل اینچنینی ندارم و تمرکزی هم روی این قضیه ندارم. اما آنچه که مهم است انجام وظایف خود در چارچوب قانون و حوزه نمایندگی شهری مردم و پیگیری خواست و مطالبات مردم است. خواست مردم تهران تغییر در مدیریت و سیاست‌های شهری بود و شورا هم در همین راستا قدم برمی دارد و هدفش بهبود شرایط زیست سالم و خوب شهری در پایتخت است. تمام تلاش اعضای شورا هم بر این است که هر چه در توان دارند برای خوب و متعادل بودن شهر انجام دهند تا همه شهروندان زیست سالم و ایمنی داشته باشند. فارغ از اینکه رقبای سیاسی ما چه می‌گویند و چه در سر دارند که البته طبیعی است که از شورا و مدیریت فعلی شهر ناراحت باشند و خوشایند آنها نباشد، اما به هر حال تغییر در مدیریت پایتخت،خواست مردم بود. قدرت ما از مردم است و هر تضمینی آنها بگیرند ما باید در همان راستا گام برداریم.
چندی است که قالیباف و نیروهای نزدیک به او برای انتخابات مجلس یازدهم خیز برداشته‌اند.آیا می‌توان صحبت‌های او در صداوسیما و اظهارات ضد شورایی! او را گامی برای طرح مجدد خود در جامعه قلمداد کرد؟
بنده به قضیه اینگونه نگاه نمی‌کنم. فکر می‌کنم شهرداری تهران به اندازه‌ای قدرت دارد و خود را قدرتمند نشان داده که می‌تواند از دل خود سیاستمدارانی را به جامعه عرضه کند تا در سطوح بالای اجرایی کشور سیاست ورزی کنند. طبیعی است در این میان افرادی سودای رسیدن به مناصب بالا را داشته باشند که امر غریبی نیست. شهرداری تهران ظرفیتی به اندازه 3وزارتخانه دارد و در درون خود افراد سیاسی را هم به‌کار گرفته و می‌گیرد و تربیت می‌کند. ممکن است همچنان قالیباف سودای ریاست جمهوری و رسیدن به مناصب بالاتر را در سر داشته باشد.
اینکه گفته می‌شود اعتراضات پیمانکاران و طلبکاران شهرداری در مقابل شورا و شهرداری، از جاهایی هدایت می‌شود تا مدیریت شهری را دچار چالش کنند. شما در این باره اطلاعاتی دارید؟
من چنین چیزی نشنیده‌ام و اساسا نمی‌توان به شنیده‌ها و شایعات اکتفا کرد و براساس آنها تحلیل کرد. اما یکسری مطالبات از سال 93 وپیش از آن باقی مانده است که باید پرداخت شود. حال چه اعتراضات هدایت شده باشد و نباشد، مطالبات باید وصول شود و بر عهده شهرداری است که متاسفانه در دوره گذشته پرداخت نشده اند. اکنون در تلاش هستیم تا این مطالبات انجام شود. ما مدعی هستیم که شهرداری تهران بعدی دارد و آخر قابل کتمانی نیست. در اصل بدهکار بودن شهرداری شبهه‌ای وجود ندارد. حال اگر دوستان دیگری نظر متفاوتی دارند، باید دید این اعتراضات طلبکاران از شهرداری برای چیست؟ روزهای یکشنبه و سه شنبه در مقابل شورا و شهرداری این نمایش طلبکاران روی می‌دهد که خود گویای واقعیت است.
رقم سود روزانه 17 میلیارد تومانی دیرکرد وام‌های گرفته شده توسط مدیریت شهری سابق تهران، آیا حقیقت دارد و اساسا چه منبع درآمدی برای بازپرداخت همین یک قلم که مبلغ کلانی است وجود دارد ؟
بله همچنین است و مدیریت شهری هم تلاش دارد تا به هر شکل ممکن این بخش از مطالبات پرداخت شود. البته قسمتی از این بدهی‌ها به بانک‌های ملت و صادرات پرداخت شده است. این اتفاق در همین یک سال و نیم اخیر روی داده است. تمام تلاش بر این است که بدهی‌های اینچنینی که شامل بازپرداخت سودهای کلان می‌شود، هر چه سریع‌تر پرداخت شود. مدیریت‌ شهری از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند؛ از مساعدت و همکاری با دولت و دستور رئیس محترم جمهوری که ایشان خواستار تعدیل این سود بانکی شده است. به هر حال از هر روش دیپلماتیک و غیردموکراتیک استفاده می‌شود تا جای ممکن بدهی‌ها را کاهش دهد و یا از خسارت‌های بعدی جلوگیری شود. در مجموع همه این موارد مبین وجود بدهی کلان شهرداری است که میراث دوره آقای قالیباف است.
شورا چگونه می‌خواهد به اتهامات شهردار اسبق تهران در تلویزیون پاسخ دهد؟
فکر می‌کنم اینگونه اتهامات را باید دستگاه محترم قضائی رسیدگی کند. این اتهامات اساسا واقعیت ندارد و باید دادگاه صالحه قوه قضائیه این اتهامات را بررسی کند. شورای شهر هم پیگیر این قضیه است. رئیس‌شورا هم مقدمات اعتراض و ارجاع مسائل مطروحه به دستگاه قضائی را فراهم کرده است.
اتهامات آقای قالیباف فقط به اعضای شورای شهر وارد نشده است. آیا اعتقاد دارید که او پایگاه رأی شورای شهر که همانا سبد رأی جریان اصلاحات است را نشانه گرفته است؟
پشتوانه شورا مردم هستند. در واقع جریان سیاسی اصلاح‌طلب به پشتوانه مردم حرکت می‌کند و در صحنه حضور دارد. مردم بر سر نمایندگان خود در شورا، منت نهاده اند. همه شاهد بودند که کف رأی به اعضای شورا بالای یک میلیون‌و 200 هزار رأی بود که پشتوانه و دلگرمی بالایی برای شورای شهر پنجم تهران است و مایه مباهات ماست. رویکرد کلی شورای شهر بر این است که وارد فضای حاشیه‌ای و مباحث جنجالی نشود و هدف اولش خدمت به شهروندان است. یقینا مدیریت شهری درصدد پاسخگویی به مسائل طرح شده خود از سوی آقای قالیباف است. مدیریت شهری باید به کار احزابی و خدمت رسانی خود مشغول باشد. آنچه که مهم است مردم انتظار کار و فعالیت مستمر را از ما دارند و نباید با حاشیه سازی‌ها از خدمت خود به شهروندان باز بمانیم.