محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه چین اعلام کرد ایران و چین؛ یک شروع جدید

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود با اشاره به اهمیت روابط چین و ایران تاکید کرد ایران مهم‏ترین رابطه راهبردی را در جهان با چین دارد.
ظریف روز گذشته در این دیدار که در مهمان‌سرای دولتی پکن برگزار شد از سفر علی لاریجانی و هیئت همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و افزود: چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.
وی با بیان اینکه روابط ایران و چین برای ما خیلی ارزشمند است، گفت: چین یکی از مهم‏ترین شرکای ما است و ما برای همکاری‌های راهبردی دو کشور اهمیت قائل هستیم . ظریف با اشاره به اینکه به همراه رئیس مجلس و یک هیئت بلند پایه به پکن سفر کرده است، تصریح کرد این سفر شروع تازه‌ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می‌دهد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با تبریک سال نو چینی به مردم و دولت این کشور از استقبال گرم چین از این سفر قدردانی کرد.


وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور افزود: سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در اسفند سال 94 به تهران روابط دو کشور را به سطح راهبردی ارتقا داده است. او تاکید کرد: این دیدار می‌تواند برای تحولات منطقه و خاورمیانه خیلی سازنده باشد، من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اعلام کنم استراتژی عمیق ایران و چین یک دفاع به حق در میان دو کشور است.
وی افزود: سخنرانی جانانه و شفاف شما ( ظریف) در مورد دفاع از حقوق ایرانیان در کنفرانس مونیخ را از طریق تلویزیون نگاه کردم و فکر می‏کنم صدها میلیون بیننده چینی نیز سخنان شما را تماشا کردند و حالا شما به یک شخص معروف در میان چینی‌ها تبدیل شده‌اید.»
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به دعوت لی ژان شو همتای چینی خود در راس هیئتی به این کشور سفر کرده است بامداد دیروز به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد.
لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین و لی شوئه یونگ رئیس کمیسیون آموزش، علوم، فرهنگ و سلامت عمومی کنگره خلق چین که رئیس چینی گروه دوستی پارلمانی دو کشور نیز است قرار گرفت.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی و عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این سفر لاریجانی را همراهی می‌کنند.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز لاریجانی را در این سفر همراهی می‌کنند. گفتنی است، ملاقات با لی ژان شو رئیس کنگره خلق و ملاقات با گروه دوستی پارلمانی چین و ایران از جمله برنامه‏های سفر لاریجانی به چین است. در همین راستا، لاریجانی روز گذشته در دیدار با رئیس پارلمان خلق چین ضمن تاکید بر روابط دوستانه بین دو کشور گفت: ما در زمینه‌های مختلف آماده تقویت و گسترش روابط با کشور چین هستیم. در این دیدار لی جان شو، رئیس پارلمان خلق چین نیز با تاکید بر روابط دیرینه دو کشور گفت: در طول دو هزار سال رابطه بین دو کشور هرگز نزاع و اختلافی وجود نداشته است و سفر رئیس‌جمهوری خلق چین به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور بود که توافق های راهبردی امضا شده در این سفر نشان از عزم دو کشور برای همکاری‏های طولانی مدت دارد.
سایر اخبار این روزنامه
متولیان گردشگری در ایران به دنبال ایجاد توازن مسافران ورودی و خروجی از ترکیه هستند ژوبین صفاری هیجان‌زدگی برای خروج از بحران گزارش «ابتکار» از انتقاد نمایندگان به هجوم مردم برای خرید خودروهای گران و بی‌کیفیت در 45 دقیقه بیماری فنیل‌کتونوریا را چقدر می‌شناسید؟ هزینه‌های سنگین بلای جان مبتلایان پی‌کی‌یو «ابتکار» از برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی گزارش می‌دهد زوال «هاله مقدس» هنر به روایت والتر بنیامین «ابتکار» از تسویه‌حساب‌های سیاسی جناح‌ها گزارش می‌دهد رقابت برای قدرت، نه خدمت « ابتکار» همزمان شدن سفر محمد بن سلمان به پاکستان و انفجارهای انتحاری در ایران و هند را بررسی می کند آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: باید بدانیم که راه برگشتی نداریم محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه چین اعلام کرد ایران و چین؛ یک شروع جدید وزیر اطلاعات: چندین سرویس اطلاعاتی بر ضد ایران همکاری می‌کنند دادستان تهران: نجات جان «بابک زنجانی» دست خودش است