«ابتکار» از تسویه‌حساب‌های سیاسی جناح‌ها گزارش می‌دهد رقابت برای قدرت، نه خدمت

الهام برخوردار
دعوا بر سر قدرت به هرقمیتی حتی از بین بردن اعتماد عمومی. تمام تلاش خودش را می‌کند تا رقیبش را از میدان خارج کند. انتقاد می‌کنند اما راهکاری ارائه نمی‌دهند. می‌گویند مدیریت ایراد دارد اما نمی‌گویند مدیریت باید چگونه باشد. انتظار دارند مشکلات حل شود اما همراهی نمی‌کنند چون فقط می‌خواهند به قدرت برسند و در همین راستا از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند. این نگاه در بین جریان‌های سیاسی نه فقط مشکلی را در این شرایط سختی که به کشور تحمیل شده است حل نمی‌کند بلکه اعتماد عمومی را هم نسبت به خودشان از دست می‌دهند. عوام فریبی برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی برای فریب افکار عمومی به حدی است که حتی حاضرند سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را قربانی کنند و اصلا توجهی به نتایج آن ندارند. در شرایطی که کشور تحت شدیدترین فشارها به‌خصوص اقتصادی قرار دارد همراهی و تعامل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بیش از هر زمان دیگری لازم است تا سرمایه اجتماعی همچنان اعتمادش را نسبت به آنها حفظ کند. اما گویا این دعواهای سیاسی قرار نیست هیچ وقت پایانی داشته باشد همچنان که در ماه‌های گذشته برخی تریبون‌های رسمی ناامنی اقتصادی و نارضایتی عمومی را دامن می‌زدند. حسین کنعانی‌مقدم، معتقد است بروز چنین رفتارهایی دلایل و منشا خاصی دارند. او معتقد است که ما باید در سه بعد ساختاری، شکل‌گیری احزاب و نوع رقابت‌ها تجدیدنظر جدی داشته باشیم، در غیر این صورت هر جناحی سرکار بیاید وضعیت هیچ تغییری نمی‌کند.
رقابت‌ها برای کسب قدرت است، نه برای خدمت
حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در‌باره اینکه چرا منتقدان فقط حمله می‌کنند و راهکاری ارائه نمی‌دهند به «ابتکار» گفت: این رفتارها سه منشا دارد که باید مورد تحلیل قرار بگیرند. یکی از مشکلات، ساختاری است که در قوه مجریه ما وجود دارد. درواقع ساختار موجود قوه مجریه جوابگوی برخی از مسائل و مشکلات امروز جامعه نیست. هر دولتی هم که سر کار بیاید با هر سلیقه و تفکری درگیر همین ساختار معیوب می‌شود از‌جمله نبودن فاکتورهای اصلی برای یک دولت مانند چابک بودن، دارای سیستم‌های اجرایی نظارتی و کنترلی دقیق و مشکلاتی که عمدتا دولت‌ها را فربه می‌کند و بعد هم درگیر مفاسد مختلف می‌شوند. مجموعه این عوامل ایجاد نارضایتی عمومی است. پس ابتدا باید فکری به حال ساختار معیوب نظامی اجرایی کشور کرد. رهبر انقلاب اسلامی در پیام اخیرشان به نظام انقلابی اشاره کردند. شاید ما از نظام ریاستی، پارلمانی، حزبی و یا نظام ولایی که برخی مطرح می‌کنند عبور کنیم و نظامی را طراحی کنیم که بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد؛ نظامی با حرکت جهادی.


کنعانی‌مقدم در ادامه افزود: مسئله دیگر، مشکل نبود احزاب قدرتمند و پاسخگو است. زمانی که احزاب ما فقط در موسم انتخابات فعال می‌شوند و نگاه‌شان بیشتر تخریب طرف مقابل برای اثبات خودشان است، این روند همچنان ادامه دارد. یعنی اگر قدرت را به دست بگیرند با مخالف خود همین رفتار را خواهند داشت و یا اگر بازنده قدرت باشند همین رفتار را نسبت به دولت مستقر و منتخب می‌کنند. به نظر من علت اینگونه رفتارها این است که ما احزاب قدرتمند نداریم‌ که برنامه ارائه دهند و براساس برنامه روی کار بیایند. در چنین وضعیتی کسانی سکان اجرایی کشور را به دست می‌گیرند که یا وام‌دار این احزاب ضعیف هستند و یا اینکه خود روسای جمهوری حزب تشکیل می‌دهند. یعنی درواقع به جای اینکه احزاب رئیس‌جمهوری را تعیین کنند این رئیس‌جمهوری است که حزب مشخص می‌کند.
این فعال سیاسی سومین مشکل را نبود گفتمان‌سازی بین جناح‌ها و گروه‌های سیاسی می‌داند و معتقد است که ما سعی نمی‌کنیم برای حل مشکلات مردم به یک گفت‌وگوی ملی روی بیاوریم بلکه رقابت‌های ما عمدتا برای کسب قدرت است، نه برای خدمت. درواقع همان قدرت برای قدرت است، آفتی که هر دولتی با هر فکر و اندیشه‌ای که روی کار بیاید درگیر همین بحث‌های قدرت است و تغییراتی را که هم می‌دهد در راستای کسب قدرت بیشتر است. برای مثال یا در صدد کسب قدرت بیشتر است و یا اینکه رقیب خود را از میدان رقابت خارج کند. همین نگاه‌ها باعث شده است که ما می‌بینیم نقدهایی که می‌شود همراه با ارائه راهکار نیست.
وی در ادامه افزود: به عقیده من این منتقدان می‌گویند اگر ما راهکاری ارائه دهیم دولت آن را به کار می‌بندد و قدرتمندتر می‌شود، پس نقد می‌کنیم اما راهکار را زمانی که خودمان به قدرت رسیدیم ارائه می‌دهیم. در مقابل دولت هم نقدها و راهکارها را نمی‌پذیرد به خاطر اینکه فکر می‌کند اگر این کار را انجام دهد خودش تضعیف شده و سخن طرف مقابل به کرسی نشسته است. در سه بعد ساختاری، شکل‌گیری احزاب و نوع رقابت‌ها، ما باید یک تجدیدنظر جدی داشته باشیم. در غیر این صورت هر جناحی سرکار بیاید وضعیت هیچ تغییری نمی‌کند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اینگونه رفتارها در نهایت دودش به چشم همه خواهد رفت، خاطرنشان کرد: وقتی جناح‌ها به سمت منازعه و مخاصمه روی می‌آورند قطعا این کشور و مردم هستند که آسیب می‌بینند و دود آن به چشم ملت می‌رود. برخی مواقع ممکن است این چالش‌ها بحران اقتصادی، فرهنگی و یا امنیتی ایجاد کند. به همین خاطر ما باید با قوانین بهتر و تغییر در ساختارها جلوی این روند را بگیریم. کاری کنیم که جناح‌ها به جای مقابله با همدیگر، همکاری و همراهی پیشه کنند و رقابت سالم داشته باشند. در غیر این صورت به سمتی خواهیم رفت که به وحدت جامعه ملی خدشه وارد می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط که مردم به شدت تحت فشار به‌خصوص از نظر اقتصادی هستند آیا این رویکرد و رویه برخی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی چه آسیبی را متوجه بدنه و سرمایه اجتماعی خواهد کرد، گفت: مردم سرمایه اجتماعی ما هستند و یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ این سرمایه اجتماعی اعتماد ملت به حاکمیت است. فرقی هم نمی‌کند که کدام بخش از حاکمیت باشد، هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه مطرح است. قطعا مردم زمانی که ببینند رایی که دادند نتواسته اثرگذاری خودش را داشته باشد و کسانی روی کار آمده اند که به جای مطالبات مردمی، مطالبات گروهی و جناحی را مطرح می‌کنند، باعث می‌شود که مشارکت مردمی کاهش پیدا کرده و کمتر پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند. شاید اگر هم حضور داشته باشند معمولا آنها به مخالف رای می‌دهند تا قدرت را از جناح موجود بگیرند. در واقع چیزی که باید جناح‌ها و احزاب سیاسی در نظر بگیرند این است که همه به خاطر از دست دادن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی متضرر خواهند شد.کنعانی‌مقدم در پایان با اشاره به عدم تصویب برخی لوایح چهارگانه FATF و برخوردهای جناحی و سیاسی به این لوایح گفت: لوایح چهارگانه سه بعد دارد از‌جمله ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی. از نظر اقتصادی می‌شود گفت هر چهار لایحه یک مانع اقتصادی بر سر راه کشور هستند که باید یا از این موانع عبور کنیم و یا پشت آن بایستیم. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلاتی اقتصادی شویم که دشمن به ما تحمیل خواهد کرد. بحث دیگر، بحث سیاسی بودن قضیه است. برخی گمان می‌کنند قبول چنین شرایطی می‌تواند شرایط مقاومتی در کشور را کاهش دهد و زیاده‌طلبی‌های دشمن را بیشتر کرده و دشمن به اهداف خودش دست پیدا کند. به همین خاطر هیچ‌گونه سازش، تسامحی و تعاملی را نمی‌پذیرند. اینجا است که قضیه رنگ و بوی سیاسی پیدا می‌کند و ممکن است برخی افراد و جناح‌های سیاسی برای زدن رقیب معایب این لوایح را بیشتر از محاسن آن مورد توجه قرار دهند و در واقع محاسن آن را به کلی نبینند.
بعد سوم بحث بین‌المللی این قضیه است. ما بعد از آنکه قطع‌نامه‌هایی در سازمان ملل علیه ما مطرح شد، درواقع یک گردنه را پشت سر گذاشتیم. درواقع ما توانستیم با تدبیری که اندیشیده شد از آنها عبور کنیم. مانع شکل‌گیری اجماع بین‌المللی علیه کشور شدیم. برجام عملا آن یکجانبه‌گرایی آمریکا را با مشکل مواجه کرد. ما نباید بگذاریم شرایط قبل دوباره به وجود آید به طوری که هم‌پیمانان ما هم به لحاظ ترسی که از آمریکا دارند عقب‌نشینی کنند و ما را در صحنه بین‌المللی تنها بگذارند.
سایر اخبار این روزنامه
متولیان گردشگری در ایران به دنبال ایجاد توازن مسافران ورودی و خروجی از ترکیه هستند ژوبین صفاری هیجان‌زدگی برای خروج از بحران گزارش «ابتکار» از انتقاد نمایندگان به هجوم مردم برای خرید خودروهای گران و بی‌کیفیت در 45 دقیقه بیماری فنیل‌کتونوریا را چقدر می‌شناسید؟ هزینه‌های سنگین بلای جان مبتلایان پی‌کی‌یو «ابتکار» از برنامه «عصر جدید» احسان علیخانی گزارش می‌دهد زوال «هاله مقدس» هنر به روایت والتر بنیامین «ابتکار» از تسویه‌حساب‌های سیاسی جناح‌ها گزارش می‌دهد رقابت برای قدرت، نه خدمت « ابتکار» همزمان شدن سفر محمد بن سلمان به پاکستان و انفجارهای انتحاری در ایران و هند را بررسی می کند آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: باید بدانیم که راه برگشتی نداریم محمدجواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه چین اعلام کرد ایران و چین؛ یک شروع جدید وزیر اطلاعات: چندین سرویس اطلاعاتی بر ضد ایران همکاری می‌کنند دادستان تهران: نجات جان «بابک زنجانی» دست خودش است