قاچاق دام آدرس غلط برای گرانی گوشت است

اظهارات رئیس‌جمهور درباره گرانی برخی محصولات از جمله گوشت در حاشیه سفر چند روز قبل وی به استان هرمزگان حاشیه‌های بسیاری در پی داشته است.
روحانی در بخشی از سخنانش گفته بود: «اگر می‌خواهیم جلوی قاچاق بنزین، دام و کالاهای اساسی گرفته شود باید همه کمک کنند و یکی از دلایل قاچاق، ارزانی آن کالاست... شما ببینید گوشت در کشورهای همسایه چند دلار است و اینجا چند است، بنابراین دلیل قاچاق کالا به خارج از کشور گرانی نیست بلکه دلیل آن ارزانی نسبت به کشورهای همسایه است.» این اظهارات با واکنش برخی نهادهای نظارتی و کارشناسان اقتصادی مواجه شده است.
در همین رابطه، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، درخصوص وضعیت قاچاق دام، اظهار کرد: اینکه برخی از افراد می‌گویند قاچاق دام باعث افزایش قیمت گوشت شده، آدرس غلط است.
حمیدرضا دهقانی‌نیا افزود: از نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان تنها مرجع ارائه دهنده آمار و اطلاعات در حوزه قاچاق، اینکه می‌گویند گرانی گوشت قرمز به واسطه قاچاق دام است را نمی‌پذیریم.


وی گفت: بر اساس آمار مربوط به کشفیات ظن قاچاق که ما داریم، طی ۱۰ ماه سال ۹۶ تعداد ۹۳ هزار و ۲۴۰ راس قاچاق دام داشتیم ولی در ۱۰ ماه امسال این عدد با 40/2 درصد رشد، به ۱۳۰ هزار راس رسیده است؛ بنابراین ما با یک رشد فزاینده‌ای که موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شود مواجه نیستیم و وزن این موضوع به آن میزانی که ادعا می‌کنند نیست.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه درواقع ما نقطه اوجی برای قاچاق دام شاهد نیستیم، بیان کرد: از این ۱۳۰ هزار راس مظنون به قاچاق، ۲۶ هزار راس در لبِ مرز کشف شده است.دهقانی‌نیا ادامه داد: بنابراین سؤال اصلی این است که ما این میزان دام وارد کردیم وبیشتر از دام، ۲۰ درصد نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۶ گوشت گرم وارد کرده‌ایم؛ آیا با این تفاسیر قیمت گوشت کم شده است؟ خیر. بنابراین اینکه برخی از افراد می‌گویند قاچاق دام باعث افزایش قیمت گوشت شده، آدرس غلط است.وی افزود: ضعف‌ها در قسمت دیگری است اما سعی داریم همه موضوع را روی قاچاق دام آوار کنیم.
گفتنی است دو هفته قبل نیز رئیس‌کل گمرک ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان، در رابطه با شایعه قاچاق گسترده دام از کشور گفته بود: «واردات گوشت قرمز گرم دام سبک ۱۸۸ درصد افزایش داشته است اما با توجه به سیاه‌نمایی‌هایی که صورت گرفته، سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور با افزایش مواجه بوده است؛ چرا که به صورت غلط اعلام می‌کنند که دو میلیون رأس دام از کشور قاچاق شده است و مردم را از کمبود گوشت می‌ترسانند، این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس اصلا این حجم از مصرف گوشت را ندارند.»
با روان مردم بازی نکنید
 رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران هم به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و در نامه‌ای خطاب به روحانی نوشت: مستحضر باشید که جلوگیری از قاچاق فاکتورها و راهکارهای خاصی را می‌طلبد و راحت‌ترین ابزار جهت کاهش نرخ قاچاق، گران کردن قیمت کالاهاست که در اصل باید خدمتتان عرض کنم که گران کردن قیمت کالاها راهکار مناسبی نیست فقط پاک کردن صورت مسئله است.
محمدرضا سبزعلیپور اظهار کرد: شما را بخدا قسم با این گونه سخنرانی‌های خود، دل مردم را بیش از این نشکنید و با روح و روان ملت بازی نکنید.
گفتنی است طی چند هفته گذشته قیمت انواع گوشت افزایش شدیدی یافته است. گوشت قرمز بالای 100 هزار تومانی و گوشت مرغ 14 هزار تومانی، این مواد پروتئینی را به کالایی لوکس و دست ‌نیافتنی برای اقشار ضعیف و متوسط اقتصادی تبدیل کرده است.
در این شرایط، نهادهای متولی تأمین بازار، تلاش‌هایی در این زمینه صورت داده‌اند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، دیروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پهلوگیری کشتی‌های خوراک دام در بندر امام خمینی(ره) گفت: براساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است گوشت گوساله منجمد تنظیم بازاری ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تنها در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد اما توزیع گوشت گرم تنظیم بازاری طبق روال گذشته انجام می‌شود.
حمید ورناصری افزود: بر اساس تصمیم این وزارتخانه این محصول در میان کارکنان دولت، کارگران، فرهنگیان و گروه‌های هدف دیگری که مورد نظر دارد تولید خواهد شد.
وی گفت: گوشت مرغ گرم نیز کماکان توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت 11 هزار و 500 تومان در اماکنی مانند میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداقل تا پایان تعطیلات نوروزی عرضه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
تغییر مسیر و رسیدگی به معیشت تنها راه بازگشت اعتبار دولت وقاحت و گستاخی اروپایی‌ها(یادداشت میهمان) (اخبار ویژه) بن‌سلمان مایه شرم جهان اسلام است او اصلا مسلمان نیست قاچاق دام آدرس غلط برای گرانی گوشت است شکایت همزمان 16 ایالت از ترامپ بابت اعلام وضعیت اضطرار ملی سیب را کیلویی 1500 تومان از کشاورز می‌خرند ولی 9500 تومان می‌فروشند! عامل انتحاری و ۲ عضو تیم تروریستی حادثه زاهدان پاکستانی بودند جوابیه آشنا و پاسخ کیهان پرسش‌های صریح برنامه گفت ‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» و پاسخ‌‌های مدیر مسئول کیهان-قسمت دوم پیش‌بینی ایجاد 70 هزار‌اشتغال مستقیم توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در سال آینده بابک زنجانی می‌تواند با پرداخت بدهی مشمول عفو شود پروژه «بازتولید داعش» در شرق سوریه با حضور روانشناسان آمریکایی کلید خورد با ما در فضای مجازی همراه باشید تغییر مسیر و رسیدگی به معیشت تنها راه بازگشت اعتبار دولت تغییر مسیر و رسیدگی به معیشت تنها راه بازگشت اعتبار دولت