پول پاشی بن سلمان در منطقه

سفر اخیر بن سلمان به پاکستان ودرادامه آن سفرهایی که به هند و چین خواهد داشت یک دلیل شخصی و یک دلیل سیاسی دارد. در مورد مسئله شخصی باید گفت که بن سلمان بعد از دست داشتن در قتل خاشقچی مدتی در لاک خود فرو رفت و وضعیت برای او بسیار بد شده بود.
اما اکنون بعد از اینکه فکر می‌کند آب‌ها‌ از آسیاب افتاده، سر بر آورده است و به این طرف و آن طرف می‌رود و می‌خواهد
مطرح باشد.
اما در هدف سیاسی باید گفت بن سلمان دوباره به یاد امپراتوری عربی افتاده است، عربستان بعد از آنکه قرن‌ها‌ مستعمره بود اکنون فکر می‌کند که می‌تواند همه دنیا را بخرد.


از طرفی دیگر عربستان ایران را از مدت‌ها‌ پیش هدف گیری کرده و برای این مقصودش سرمایه گذاری خاصی در پاکستان داشت تا آنجا که موجب شد زبان فارسی از آموزش این کشور خارج شود. این را در کنار تلاشش برای تقویت زبان پشتو در افغانستان هم بگذارید . درست کردن القاعده در پاکستان از سالهای پیش
توسط عربستان انجام شد. در حال حاضر که مسئله ایران و اسرائیل جایگزین عرب و اسرائیل شده است، تلاش این است که عملا ایران را در یک محاصره جدی تری قرار بدهند.
در حال حاضر پاکستان در یک شرایط مالی وابسته به عربستان است و می‌تواند نقشی دراین کار داشته باشد .
کل قوای ناتوی عربی به عهده ژنرال کیانی پاکستانی سپرده شده است . عربستان افراد جنگی ندارد بنابراین تسلیحاتی که می‌خرد هم بیشتر بر عهده پاکستانی‌ها‌ست. دومیلیون پاکستانی در عربستان کار می‌کنند و مطمئنا در این کشور مدارس ایران ستیزی هم وجود دارد.
یکی دیگر از دلایل این سفر این است که پاکستان امیدوار است با کمک عربستان و چین بندر بزرگ تجاری به عنوان پایگاه برای ارتباط با آسیای مرکزی داشته باشد.
از سویی عربستان به هند می‌رود چون هند مشتری بزرگ نفت عربستان است ومتقابلا هند انتظار دارد مشارکتی در توسعه صنعتی عربستان داشته باشد .
به هرصورت بن سلمان می‌خواهد در مقابل انزوای ایران ، در عرصه بین المللی خود را با
پول پاشی‌ها‌ در کشورهای مختلف فعال نشان دهد و یک مبارزه بین المللی را شکل دهد.
اما این اقدامات و پول پاشی‌ها‌ طول زیاد‌ی
نخواهد داشت مگر عربستان تا چه زمان می‌تواند به هر گوشه پول بدهد و آن‌ها‌ را فریب دهد. ظرفیت بازار 30 میلیونی عربستان که میلیون‌ها‌ نفر آن خارجی هستند مگر چه قدر است که بتواند پاسخگوی همه خواست‌ها‌ی کشورهای گوناگون باشد .