یک بام و دوهوای مخالفان FATF

آرمان: طبق سخنان و گفته‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بود که لایحه FATF در تاریخ 27 بهمن ماه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و به نتیجه برسد و سپس اعضای این مجمع در ادامه به سراغ لایحه بعدی یعنی CFT بروند، اما شاهد بودیم که تصمیم‌گیری این لایحه مجددا به تعویق افتاد و وعده رسیدگی یک روز دیگر به این موضوع را دادند. لازم به ذکر است به زودی به پایان فرصت چهار ماهه‌ای که گروه اقدام مالی مشترک به ایران داده نزدیک‌تر شده و زمان برای تصمیم‌گیری در این باره در مجمع رو به اتمام است و باید هرچه زودتر اعضای مجمع نتیجه مورد نظر را مطرح کنند. این لایحه مانند هر لایحه دیگری با موافقان و مخالفان روبرو است با تمام فشارهایی که به اعضای مجمع و تهدیدهای پیامکی که به آنها وارد شد اما موافقان این لایحه همچنان مصر بر حمایت‌شان هستند. در این میان برخی از فضای داخلی مجمع تشخیص مصلحت القا به این موضوع می‌کنند که فضای مجمع مخالف تصویب FATF است اما برهمگان روشن و مبرهن است که در صورت رد FATF شرایط بسیار سختی پیش روی کشور قرار دارد. در این میان برخی اظهارنظرات افراد جامعه سیاسی را به فکر می‌برد که چرا تا این اندازه نسبت به تصویب یا رد FATF از خود موضع نشان می‌دهند یک روز در مخالفت با آمریکا و لوایح FATFبه مخالفت می‌پردازند و روز دیگر برای آنکه خود را زیر سوال در مقابل رسانه‌ها نبرند به صورت تلویحی از تصویب FATF حمایت می‌کنند و می‌گویند اگر تحریم نبودیم مجبور به پذیرش FATF نبودیم. این سخنان را می‌توان تنها در یک شخصیت مشاهده کرد و آن احمد توکلی است. توکلی در گذشته یک روز در مخالفت با برجام فریاد می‌زد و روز دیگر هم از مزایای آن لب به سخن می‌گشود. جالب است که هنوز دلواپسان نظام خودشان نمی‌دانند به دنبال چه موضوعی هستند و تا چه اندازه برای حل مشکلات کشور حاضر به فداکاری هستند.
پذیرفتن یا نپذیرفتن
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اعضای مجمع بر چند مورد درباره FATF دیدگاه مشترکی دارند، اظهار داشت: همه بر این قائل هستند که اگر ما هیچ مشکلی نداشتیم، در تحریم نبودیم، مردم ما مرفه بودند، در حوزه اشتغال و توزیع درآمد از وضعیت خوبی برخوردار بودیم، احتمالا FATF را نمی‌پذیرفتیم، چون اشکالاتی دارد که استقلال داخلی را از بین می‌برد. احمد توکلی ادامه داد: اشتراک دیگر این است که مردم در اثر سوء‌مدیریت، ضعف تدبیر، شیوع فساد و همچنین فشار ظالمانه بیرونی، وضعشان خوب نیست و به وضعیت موجود معترض هستند. تصمیمی که ما می‌گیریم با توجه به این است که آیا به مردم فشاری اضافه می‌کند و یا خیر. اینجا بحث است که آیا پذیرفتن FATF مشکلات را کم می‌کند و یا نپذیرفتن آن و باید این را روشن کنیم و همچنان اعضای مجمع در حال اظهار نظر در این باره هستند.
تاختن مخالفان دولت


یک عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: جامعه ما مدت‌هاست از مرحله‌ای که قبول کند فلان تجمع، حرف اکثریت ملت است گذشته است. علاوه بر این، مساله دیگر این است که این طیف مخالفان دولت که این روزها مشغول تاختن به FATF هستند قطعا اولین متهمان دو قطبی کردن جامعه خواهند بود. عبدالکریم حسین‌زاده ادامه داد: ابراز مخالفت و عقیده یک مساله اما اعتراض یک طرفه و تصرف یک طرفه تریبون‌های ملی و استفاده جناحی از آنها مساله‌ای دیگر است. وقتی مخالفان با بایکوت کردن طرف مقابل و با دست باز هر اقدامی را انجام می‌دهند و هیچ گفت‌وگویی هم در این بین در کار نیست، حرکت در مسیر دو قطبی کردن جامعه است. این نماینده مجلس با تاکید بر این موضوع که دوقطبی‌سازی، حرکت در مسیر عصبانی کردن اکثریتی از جامعه است که بر اکثریت بودن خود باور دارد اما امکان بروز عمومی را برای خود فراهم نمی‌بیند، گفت: آنها که امروز صدای اعتراض‌شان با بیشترین حاشیه امن، بلند است در فضای دو قطبی‌ که می‌سازند و اولین محصول آن خشونت خواهد بود، امنیت همه را به خطر می‌اندازند. این تقابل گفتمانی باید توسط دلسوزان کشور مهار و کنترل شود.
نظرات رهبری در تصویب لوایح چهارگانه مطرح است
نماینده اصولگرای مجلس دهم درباره طولانی شدن بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ما نمایندگان در مجلس کار کارشناسی انجام دهیم. ایشان بررسی‌ها را به مجلس و دولت سپرد و این دو به هرحال این لوایح را تصویب کردند و سپس به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. سید کاظم دلخوش اباتری تاکید کرد: بررسی این لوایح الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برای بررسی آن دارد کار کارشناسی صورت می‌گیرد. او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند نظر مجمع تشخیص بر تصویب نکردن این لوایح است و آیا این موضوع صحت دارد یا نه؟، عنوان کرد: نه، به هرحال هرکس نظر خودش را می‌گوید و بیرون از مجمع هرکس نظری بدهد در چارچوب مجمع قابل عمل نیست. هر چه از نتیجه کار و بررسی مجمع و کمیته‌ها و کارگروه‌ها بیرون بیاید ما تبعیت می‌کنیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که تبعات یا پیامدهای تصویب یا عدم تصویب این لوایح چیست؟، گفت: الان نمی‌شود تبعات آن را پیش‌بینی کرد این موضوع بحث حاکمیت است و در آن بحث نظام و نظرات مقام معظم رهبری مطرح است.