به‌رغم تحریم‌ها؛ ظرفیت تولید بنزین ۲ برابر شد

آرمان- امیر داداشی: دستیابی به خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل و حرکت در راستای صادرات آنها یکی از اهدافی است که دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن خود آن را دنبال می‌کند. پس از اجرای برجام دستیابی به این اولویت بیش از هر زمانی شدنی به نظر می‌رسید تا اینکه خروج آمریکا از این معاهده بین‌المللی و تشدید تحریم‌های خود علیه ایران معادلات را بر هم ریخت و نظرات و پیش‌بینی کارشناسان روی دیگر به خود گرفت. با اینکه طی ماه‌های اخیر بیشتر فعالان این بخش با ناامیدی نسبت به آینده تولید و صادرات بنزین و گازوئیل ایران صحبت به میان آوردند، اما در این مدت وزارت نفت با سکانداری بیژن نامدارزنگنه نه‌تنها دست از فعالیت خود نکشید، بلکه با چند برابر قوا در راستای دستیابی به این هدف گام برداشت تا امروز تولید بنزین کشور نسبت به سال 91 به بیش از دو برابر برسد. اما این فقط بخشی از ماجراست، طی پنج سال اخیر ظرفیت تولید گازوئیل یورو به هفت برابر رسیده است. روز گذشته نیز با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر نفت و جمعی از مسئولان دو طرح مهم، یعنی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج و پروژه افزایش ظرفیت و پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز(گازوئیل) شرکت پالایش نفت بندرعباس به بهره‌برداری رسیدند تا در آینده علاوه بر عراق و افغانستان، کشورهای دیگری نیز به فهرست خریداران بنزین و گازوئیل ایران اضافه شوند.
اقتصاد تک‌محصولی شاید بزرگ‌ترین مشکلی باشد که طی دهه‌های اخیر کارشناسان همواره نسبت به عمق‌یافتن آن در اقتصاد ایران هشدار داده‌اند. دولت‌های مختلف کم و بیش سعی در رفع آن داشته‌اند، اما در نهایت نگاهی گذرا به آمار موجود نشان می‌دهد که همواره خام‌فروشی نفت به عنوان مهم‌ترین سیاست درآمدی دولت‌های مختلف به کار گرفته شده و دولت‌های قبل از این طریق سعی در تامین نیازهای کشور داشته‌اند. با این حال دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن خود به ظرفیت‌های مختلف کشور توجه ویژه‌ای نشان داده است تا در صورت بروز تحریم‌های نفتی و یا سقوط قیمت نفت اقتصاد کشور دچار مشکل نشود. به عنوان مثال افزایش درآمدهای نفتی یکی از راهکارهایی است که دولت روحانی هر ساله در بودجه در نظر گرفته و امروز بیش از هر زمانی از مودیان، مالیات اخذ می‌شود و تور مالیاتی گستره قابل توجهی را در برگرفته است. این اتفاق علاوه بر اینکه تا حد زیادی شکاف هزینه و درآمد را جبران می‌کند، شفافیت اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد. اما اقدامات دولت به همین جا ختم نمی‌شود. در پنج سال اخیر وزارت نفت توجه ویژه‌ای به رهایی از خام‌فروشی نشان داده و ظرفیت تبدیل این ماده را به فرآورده‌هایی نظیر بنزین و گازوئیل افزایش داده است. حرکت به این سمت باعث می‌شود تا اقتصاد از حالت تک‌بعدی خارج شود و دیگر دشمن نتواند با دست گذاشتن بر یک صنعت به خیال خود تمام اقتصاد را تحت فشار قرار دهد. ادامه این روند باعث شده تا طبق هدف‌گذاری تولید بنزین تا پایان سال جاری از ظرفیت 105 میلیون لیتر هم عبور کند. در این راستا افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روز گذشته تاثیر بسزایی در تولید فرآورده‌های باکیفیت می‌گذارد که حضور دو تن از مقامات ارشد کشور، یعنی رئیس‌جمهوری و وزیر نفت در بهره‌برداری از این پروژه نشان از اهمیت ویژه آن دارد. چنان‌که این پالایشگاه با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رساند و ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز و به صادرکننده بالقوه این محصولات بدل کرد. پروژه افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز دیگر طرحی است که روز گذشته به بهره‌برداری رسید. این پروژه از جمله پروژه‌های صنعت پالایش نفت کشور است که در راستای افزایش ظرفیت بنزین، تولید و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز افتتاح شد.
حضور بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی
وزیر نفت روز گذشته با حضور در مراسم افتتاح دو طرح مهم پالایشی گفت: ظرفیت تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، 52 میلیون لیتر بود که با اضافه کردن اکتان افزا به 58 میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به 105 میلیون لیتر رسیده و تا پایان سال از 105 میلیون لیتر نیز بیشتر می‌شود. در واقع ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال اخیر دو برابر شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، بیژن زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت 7/1 میلیون بشکه بوده است، اظهار کرد: با به مدارآمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به 1/2 میلیون بشکه رسیده و به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور 20 درصد افزایش یافته است. او هم‌چنین از طرحی برای افزایش حضور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه‌های کوچک و واحدهای پتروشیمی خبر داد و افزود: این طرح به‌زودی ارائه می‌شود تا از سوی سران قوا و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد. زنگنه با اشاره به تحریم‌های آمریکا، عنوان کرد: این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند. این مقام مسئول از توانایی ایران برای صادرات بنزین خبر داد و تشریح کرد: عمدا صادر نمی‌کنیم، زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهر ماه سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست.