كل كل فوتبالي سياسيون در بهارستان

آرمان- یاسمین طالقانی: بی‌شک اگر خواسته شود گزارشی درباره علایق مشترک اکثریت مردم ایران تهیه شود، «فوتبال» از بارزترین این اشتراکات است به نحوی که زن و مرد، پیر و جوان، همه و همه به آن علاقه دارند. به‌ویژه در موعد بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس به عنوان دو قطب اصلی فوتبال ایران، بازار کری‌خوانی و کل کل فضای بانشاطی در جامعه ایجاد می‌کند. مقامات و مسئولان کشور هم از این موضوع مستثنی نیستند و آنها هم بارها علاقه خود به فوتبال را عیان‌ کرده‌اند. از رئیس‌جمهور با لباس ورزشی به تماشای فوتبال می‌نشیند تا بگومگوهای داخل مجلس نمایندگان که ساختمان هرمی شکل را از خشک بودن خارج می‌کند. البته عکس این موضوع هم واقعیت دارد، یعنی ورزشکاران به سمت سیاست و جلوس بر کرسی‌های غیرورزشی می‌روند مانند شورای شهر تهران که در دوره‌ای شاهد حضور عباس‌جدیدی، ‌هادی‌ساعی، علیرضادبیر و حسین‌رضازاده از کشتی‌گیران کشور بود. البته سرنوشت ورزشکاران آن دوره شورای شهر مشخص نشد و برای همین بود که دیگر ورزشکاران از ثبت نام برای دوره‌های بعدی بهشت خودداری کردند. یکی از آفت‌های هواداری از دو تیم سرشناس کشور، «حمایت تاثیرگذار مسئولان» از آنهاست، اما اینکه جامعه از علاقه یک مسئول به یک تیم مطلع شود خالی از ایراد است، چرا که این علاقه تاثیری در تقویت آن تیم و تضعیف رقیب ندارد و حمایت بی‌تاثیر است. بسیاری از افراد جامعه خبر دارند که آیت‌ا... سیدحسن خمینی طرفدار تیم خاصی است و رئیس‌دولت اصلاحات پرسپولیسی است.
در دولت لپ سرخی زیاد است
اکنون که موعد رسیدگی به بودجه سال98 است بار دیگر بحث فوتبال در بهارستان مطرح شد. دیروز نمایندگان در جلسه علنی مجلس به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال۹۸ کل کشور ادامه دادند. بندالحاقی ۱- وزارت ورزش و جوانان را مکلف می‌کند با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۸، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به بخش خصوصی واگذار کند. نادر قاضی‌پور در جریان بررسی این بند گفت: استقلال و پرسپولیس دارای طرفداران بسیاری هستند، اما طرفداران‌شان به طرفداران تراکتور نمی‌رسد. حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در پاسخ به قاضی‌پور گفت: ضمن احترام به آقای قاضی‌پور و مردم تبریز فعلا سپاهان قهرمان است. در ادامه حسن کامران نماینده اصفهان گفت مثل اینکه در دولت لپ‌سرخی زیاد است.
چالش خصوصی سازی آبی و قرمز


هر سال در موعد تعیین بودجه ورزش چالش‌هایی در بهارستان مشاهده می‌شود که یکی از آنها خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است. در برنامه ارائه شده از سوی دولت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در میان شرکت‌های سودده قرار داده شده و پیش‌بینی درآمدهای خوبی برای آنها صورت گرفته است. براین اساس پیش‌بینی شده استقلال و پرسپولیس هر کدام در سال جدید مبلغ ۵۷۰ میلیارد ریال درآمد داشته باشند. هزینه‌ای که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده 900/569 میلیارد ریال است. این درحالی است که براساس مصوب هیات دولت، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند. البته پیش از این نیز دولت تلاش زیادی کرد تا این دو باشگاه واگذار شوند، اما تا به حال هیچ اتفاق مثبتی در این مورد صورت نگرفته است.
حمایت خودی یا تضعیف رقیب؟
برخی اوقات حمایت یک نماینده از تیم شهر خود و انتقادش از تیم رقیب سبب گلایه‌هایی می‌شود مانند چندی پیش که برای مشاهده بازی دو تیم تراکتورسازی و پرسپولیس به ورزشگاه رفت و پس از آن چنین گفت: «شعارهایی که داده می‌شد، خیلی زشت و زننده بود. تراکتوری‌ها نهایت متانت را به خرج دادند با وجود اینکه حقشان ضایع شده بود و داور خیلی چیزها را نادیده گرفته بود. من مطمئن هستم که اگر شرایط داوری برعکس بود و این مسائل برای پرسپولیس پیش آمده بود، طرفداران این تیم همه استادیوم را به هم می‌ریختند.»
فوتبال ابزار تسویه حساب سیاسی؟
یکی از ثمرات ورزش تقویت دوستی یا دشمنی‌ها در عرصه سیاسی است و برخی از ورزش و به‌ویژه فوتبال برای تسویه حساب‌های سیاسی و تخریب رقیب استفاده می‌کنند مانند آبان ماه که «آنا» نوشت:‌ « نایب‌رئیس مجلس روز گذشته با دانشگاهیان در دانشگاه تبریز فوتبال بازی کرد این در حالی است که وی یک مناظره سیاسی در صحن دانشگاه را ترک کرده بود.» یا پرچم ژاپن در بازی پرسپولیس و تراکتورسازی در وزشگاه بلند شد که به نوعی تضعیف قرمزهاست و عده‌ای نادانسته با این حرکت پیام نادرستی در عرصه سیاست خارجی منتقل می‌کنند. این اقدامات نادرست در شریطی صورت می‌گیرد که فوتبال در تمام دنیا، صنعت جذاب سرگرمی است که سوخت و مواد اولیه آن همین حواشی و کری‌ها و هیجان رقابت‌هاست. در همه کشورها تلاش می‌شود شعله این رقابت‌های مهیج و پرسود تا جایی که مخرب نباشد، قوی‌تر شده و باعث سرگرمی بیشتر اقشار جامعه شود. از سوی دیگر بازی‌های ملی ایران و آمریکا هم حاوی پیام‌های خاص است. پس از فوتبال ایران و آمریکا در سال‌های گذشته بود که والیبالیست‌های آمریکایی در مقابل ایران مقهور شدند.
فوتبالیست‌های کمک رسان
البته یک وجه ورود سیاسیون به موضوعات ورزشی مفید است مانند روزی که علی پروین که به سلطان در فوتبال ایران شهرت دارد به مجلس رفت تا با نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس یعنی دکتر کمالی دیدار و گفت و گو کند. پروین همانطور که در این خبر آمده و خودش گفته است برای حل مشکل علی اکبریان بازیکن فوتبال که حدود 8 سال پیش به خاطر مواد مخدر به زندان افتاده است به مجلس رفته و امیدوار است تا مشکل این بازیکن فوتبال سرانجام حل شود. علی اکبریان در سال 1389 و به خاطر حمل مواد مخدر دستگیر و ابتدا به اعدام محکوم شد اما پیگیری افراد زیادی همچون خود علی پروین باعث شد تا اعدام او به حبس ابد تبدیل شود. البته پیش از این هم ورزشکاران در مراسم‌های خیریه حضور پیدا می‌کردند تا مردم به‌واسطه حضور آنها، کمک به نیازمندان را در دستور کار قرار دهند.