بنزین روی خط خودکفایی

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نخستين پالايشگاهي است كه بر اساس خوراک میعانات گازی طراحي و ساخت آن در سال 85 آغاز شده است. اين پالايشگاه با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس ساخته شده است. قرار است كه خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تامین شود. گفته مي‌شود كه با بهره‌برداری از اين پالایشگاه، كشور ما از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا خواهد شد. فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روز گذشته با حضور رییس جمهور، وزیر نفت و جمعی از مسئولان افتتاح شد.
ثبات در توليد
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌‌ ‌‌‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های راهبردی انرژی ساخته شده است. فاز سوم اين پالايشگاه كه روز گذشته به بهره‌برداري رسيد، با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازويیل باکیفیت سقف تولید بنزین کشور را به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسانده است ؛ بنابراين کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفته و از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد.
ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد


وزیر نفت كه در مراسم افتتاح اين پالايشگاه به ايراد سخنراني پرداخت، در خصوص توليد بنزين گفت: ظرفیت تولید بنزین در سال ۹۱، ٥٢ میلیون لیتر بوده که با اضافه کردن اکتان افزا به ٥٨ میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به ١٠٥ میلیون لیتر رسیده و تا پایان سال از ١٠٥ میلیون لیتر نیز بیشتر خواهد شد. به اين ترتيب ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال دو برابر شده است. بیژن زنگنه با اشاره‌ به اینکه ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ١.٧ میلیون بشکه بوده است، بيان كرد: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به ٢.١ میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور ٢٠ درصد افزایش یافته است. طرحی نيز برای افزایش حضور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه‌های کوچک و واحدهای پتروشیمی به زودي ارائه خواهد شد تا از سوی سران قوا و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند. ايران توانايي صادرات بنزين را دارد. در حال حاضر عمدا صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهر سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست. در سال ٩١، بنزین با کیفیت یورو در کشور تولید نمی‌شد اما در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک و اصفهان، روزانه ٢٨ میلیون لیتر، در پالایشگاه بندرعباس روزانه١٢ میلیون لیتر و در پالایشگاه تبریز روزانه سه میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود که با احتساب تولید پالایشگاه ستاره، روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود.
اثرات تحريم
زنگنه همچنین با بیان اینکه به دلیل تحریم آمریکا، نمی‌توان از فاینانس اروپا و سایر کشورها برخوردار شد، تصريح كرد: در این راستا طرح‌های زیست محیطی به دلیل فشارهای آمریکا که مدعی حفاظت از محیط زیست است، متوقف شده است. میزان تولید نفت گاز یورو در سال ۹۱، 6 میلیون لیتر بوده که این میزان در حال حاضر، ٤٤ میلیون لیتر است و تولید گازويیل یورو هفت برابر شده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است؛ پارس جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج فارس بخشی از این زنجیره است. فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده کلنگ‌زنی است، می‌توانستیم از ريیس جمهور بخواهیم کلنگ‌زنی کند اما نخواستیم کار نمایشی کنیم.