نیم نگاهی به کارنامه درخشان استانداری آذربایجان شرقی دردهه فجر امسال افتتاح بیش از دو هزار طرح و آغاز عملیات اجرایی 31 پروژه در آذربایجان شرقی

اشاره: ملت قهرمان ایران درحالی چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند که مجموعه‌ای از شرایط داخلی و خارجی، مقطع کنونی را به یکی مقاطع حساس و خاص در تاریخ این انقلاب بدل کرده است. دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی و ملت ایران با فشارهای همه‌جانبه اقتصادی که از آن به جنگ اقتصادی تعبیر می‌شود، در تلاشند تا این ملت را از راه پرافتخار خود که 40 سال پیش به رهبری بزرگمرد تاریخ، حضرت امام خمینی(ره) آغاز کرده‌اند بازدارند.در این شرایط حساس و دشوار تاریخی، عزم جدی همه کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه دولتمردان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های کشور برای اداره امور و حل مشکلات است. دولت دوازدهم با اعتقاد راسخ به عزت و توانمندی ملت بزرگ ایران، در تلاش برای فراهم کردن بستر همدلی و همزبانی بین دولت و ملت بوده و در طول فعالیت خود گام‌های بلندی را در جهت احقاق حقانیت ملت ایران در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی برداشته است. آمارهای رسمی و شواهد عینی حکایت از آن دارد که عملکرد این دولت در ادامه دولت یازدهم منشاء خدمات فراوانی در اقصی نقاط کشور بوده و با وجود کاستی‌های فراوان، کارهای بزرگی در حوزه‌های گوناگون انجام شده است.استان آذربایجان شرقی نیز به عنوان بخش مهمی از کشور عزیزمان ایران، از ثمرات تلاش‌های شبانه‌روزی دولت برای ارتقای شاخص‌های توسعه بی‌بهره نبوده و قطار توسعه در این استان پرشتاب‌تر از همیشه به راه خود ادامه می‌دهد. دهه فجر امسال فرصتی بود تا بخشی از دستاوردهای دولت در بخش‌های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و تولیدی برای بهره‌برداری مردم شریف استان آماده افتتاح شود.در دهه فجر امسال بیش از دو هزار پروژه در جای‌جای استان آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی 31 پروژه دیگر نیز آغاز شد. آذربایجان شرقی در ایام دهه فجر میزبان رئیس مجلس شورای اسلامی و وزرای ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزیر آموزش و پرورش به عنوان نمایندگان عالی دولت نیز بود.
استاندار آذربایجان‌ شرقی:
استقلال بی‌نظیر ایران، دستاورد انقلاب اسلامی است
برنامه‌های دهه فجر و گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امسال با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای مستقر در استان آذربایجان شرقی در گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های امام و انقلاب آغاز شد.استاندار آذربایجان‌ شرقی در آئین آغاز ویژه‌برنامه‌های دهه فجر، با بیان اینکه استقلال بی‌نظیر ایران از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، گفت: رویش‌های انقلاب بیش از ریزش‌های آن است. دکتر محمدرضا پورمحمدی با بیان این‌که بخشی از دستاوردهای انقلاب در قالب نمایشگاه چهل سالگی در تبریز به نمایش گذاشته شده است، گفت: دستاوردهای مادی، عمرانی و خدماتی یک سوی دستاوردهای انقلاب است، اما هویتی که انقلاب به ما ارزانی کرده و افتخاری که هر ایرانی به عنوان انسانی مستقل و آزاده در وجودش حس می‌کند، دستاوردی بس بزرگ و ارزشمند است. او با تاکید بر این‌که چهل سالگی سن بلوغ است و ما تازه در ابتدای راه قرار داریم، افزود: دشمنان از حربه‌چینی خسته شده‌اند و تاکنون نیز هر آنچه که به فکرشان می‌رسید انجام داده‌اند، اما مستاصل شدند و انقلاب چون طوفان در مسیر خود پیش می‌رود. پورمحمدی با بیان این‌که انقلاب از بسیاری فراز و فرودها عبور کرده است، گفت: در سایه دفاع مقدس، صنایع هوا و فضای کشور این چنین رشد کرد و تحریم‌ها نیز هرچند مشکلاتی ایجاد می‌کند اما بطور قطع از این توطئه‌ها عبور خواهیم کرد و شرایط به نفع کشور تمام خواهد شد.




برپایی نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب
نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی ایران در نخستین روز از دهه فجر با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی و سایر مسئولان و اقشار مختلف مردم در سالن همایش‌ مصلی امام خمینی(ره) تبریز گشایش یافت. در این نمایشگاه که به همت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی برپا شده بود، بخشی از دستاوردها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی در 40 سال گذشته در معرض دید عموم قرار داده شد. در حاشیه این نمایشگاه از نشریه اهم دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی رونمایی شد.

فراهم شدن فرصت تحصیل برای همگان، از دستاوردهای انقلاب اسلامی است
زنگ انقلاب امسال به علت تقارن 12 بهمن با روز جمعه، در روز شنبه 13 بهمن همزمان در تمام مدارس و مراکز آموزشی استان به صدا درآمد. استاندار آذربایجان شرقی نیز با حضور در مدرسه دخترانه خدیجه کبری(س) ناحیه یک تبریز، در این مراسم شرکت کرد. دکتر پورمحمدی در سخنانی فراهم شدن فرصت تحصیل برای همگان را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی، امروز فرصت تحصیل و علم‌آموزی برای همه افراد در دورترین نقاط کشور فراهم است و این درحالی است که قبل از انقلاب، حتی در برخی شهرها نیز کودکان و نوجوانان از امکانات آموزشی بی‌بهره بودند. او گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران و نهضت سوادآموزی، بی‌سوادی در کشور ریشه‌کن شده و حتی در دورترین روستاها نیز کلاس‌های آموزشی دایر است. پورمحمدی حضور زنان در اجتماع را یکی دیگر از ثمرات انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: درحال حاضر 68 درصد دانشجویان ما را دختران تشکیل می‌دهند که همگی در سایه انقلاب اسلامی است. او از فرهنگیان نیز خواست تا به کیفیت آموزش بیش از پیش توجه کنند، همراه آموزش به مسائل پرورشی و تربیتی نیز دقت داشته باشند و به دانش‌آموزان روش استفاده درست و صحیح از فضای مجازی را بیاموزند تا شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری در سنین نوجوانان و جوانی باشیم.

دیدار استاندار با خانواده شهید انقلاب
استاندار آذربایجان شرقی در دومین روز از دهه فجر، با خانواده شهید یوسف ناظری، از شهدای انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر محمدرضا پورمحمدی در این دیدار صمیمی، با پدر و مادر بزرگوار شهید ناظری که در 21 بهمن 1357 به شهادت رسیده است، گفت‌وگو کرد. او در این دیدار با تاکید بر اینکه دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب اسلامی، بهانه‌ای برای عرض ارادت به شهداست، گفت: آرامش و آسایش امروز کشور مدیون رشادت‌های تمامی شهدای انقلاب است. پدر شهید ناظری هم با بیان خاطراتی از نحوه شهادت فرزند شهیدش، گفت: شهدا عزیزترین دارایی خود را برای پیروزی انقلاب و تثبیت این نظام اهدا کردند. شهید یوسف ناظری در سن 18 سالگی در 21 بهمن 1357 و در شب پیروزی انقلاب اسلامی بر اثر رگبار ارتش شاهنشاهی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در تبریز به شهادت رسید.
افتتاح سه واحد تولیدی در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر
سه واحد صنعتی و تولیدی همزمان با سومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور استاندار آذربایجان شرقی در شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر به بهره‌برداری رسید. دکتر محمدرضا پورمحمدی در سفر به شهرستان آذرشهر، سه واحد صنعتی و تولیدی و دو طرح خدماتی را با اعتباری بالغ بر 477 میلیارد ریال در شهرک صنعتی شهید سلیمی افتتاح کرد. این طرح‌ها شامل واحد تولیدی مواد غذایی با 70 نفر اشتغال‌زایی، واحد تولیدی شیرینی و شکلات با اشتغال‌زایی 40 نفر‌ و واحد تولیدکننده انواع باطری خودرو با اشتغال‌زایی 70 نفر و تولید سالانه 450 هزار انواع باطری خودرو می‌باشد. همچنین با حضور استاندار آذربایجان شرقی، سامانه هوادهی واحد تصفیه‌خانه و سالن آمفی‌تئاتر شهرک صنعتی شهید سلیمی به بهره‌برداری رسید. استاندار آذربایجان شرقی همچنین از شرکت آردسازی برکت گندم، تولیدکننده انواع آرد طباخی و شرکت آذردماگستر تولیدکننده انواع دیگ‌های بخار در این شهرک صنعتی بازدید کرد. وی در نشستی با صاحبان صنایع و تولیدکنندگان مستقر در این شهرک، مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را بررسی کرد.
افتتاح چند طرح خدماتی در شهرستان ملکان
در چهارمین روز از دهه فجر امسال، چند طرح عمرانی و خدماتی با حضور استاندار آذربایجان شرقی در شهرستان ملکان افتتاح شد. دکتر محمدرضا پورمحمدی در سفر به شهرستان ملکان، یک واحد مرغداری 320هزار قطعه‌ای و یک باب مدرسه خیرساز در روستای خان‌کندی این شهرستان را افتتاح کرد. همچنین با حضور استاندار، گازرسانی به روستای باباقاضی انجام و جشن پایان گازرسانی به همه مناطق ملکان برگزار شد و این شهرستان در زمره شهرستان‌های سبز قرار گرفت.
سفر وزیر ورزش و جوانان به استان/ افتتاح چند طرح ورزشی
استان آذربایجان شرقی در پنجمین روز از دهه فجر میزبان وزیر ورزش و جوانان به عنوان نماینده دولت بود. دکتر مسعود سلطانی‌فر در سفر یک‌روزه به استان، سه طرح ورزشی را در شهرستان‌های تبریز، مراغه و ملکان افتتاح و از مراحل ساخت استادیوم ورزشی بناب نیز بازدید کرد. ورزشگاه پنج هزار نفری مراغه، استخر تخصصی شیرجه در تبریز و سالن ورزشی چندمنظوره در ملکان طرح‌هایی بودند که با حضور وزیر ورزش و جوانان و استاندار آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها اعلام کرد: از هفته دولت تا دهه فجر امسال 9 استادیوم 5 هزار نفری و 10 سالن سرپوشیده 6 هزار نفری در کشور افتتاح شده و به طور میانگین هر هفته یک طرح بزرگ ورزشی به بهره‌برداری رسیده است. وی همچنین از افتتاح سه استادیوم 15 هزار نفری و دو پیست دوچرخه سواری در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

آغاز عملیات اجرایی چند طرح خدماتی و صنعتی با حضور وزیر صنعت
در هفتمین روز از دهه فجر امسال، یکی دیگر از وزرای دولت دوازدهم برای افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح صنعتی به آذربایجان شرقی سفر کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه خود به آذربایجان شرقی، کلنگ احداث شهرک تخصصی و صنعتی مس را در شهرستان ورزقان به زمین زد. این پروژه در زمینی به وسعت 100 هکتار احداث می‌شود که 123 واحد صنعتی و 25 واحد کارگاهی در این شهرک فعالیت خواهند کرد و اشتغال‌زایی برای 2585 نفر پیش‌بینی شده است. این شهرک تخصصی با هزینه 367 میلیارد تومانی بخش خصوصی و 77 میلیارد تومانی دولت احداث می‌شود و 23 لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز و 20 مگاوات، برق مورد نیاز این شهرک است. رضا رحمانی در این مراسم با تشکر از دست اندرکاران این پروژه، اظهار امیدواری کرد که احداث این شهرک منجر به پویایی اقتصاد منطقه و اشتغال‌زایی برای اهالی شود.همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، عملیات اجرایی قطعه یک و پنج بزرگراه «خواجه - ورزقان» آغاز شد. قطعه اول این پروژه به طول 11.5 کیلومتر است که 59 میلیارد تومان برای احداث آن پیش‌بینی شده است. قطعه پنجم نیز به طول 15.5 کیلومتر با اعتبار 59 میلیارد تومان احداث خواهد شد. شرکت ملی مس ایران منابع مالی این پروژه را تامین می‌کند و اداره کل راه و شهرسازی استان کارفرمای آن است. همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، فاز نخست کارخانه الماسان ارسباران و پروژه آب‌رسانی به 65 روستای شهرستان ورزقان نیز کلنگ‌زنی شد.

آغاز عملیات اجرایی یک طرح بزرگ صنعتی در هشترود
استاندار آذربایجان شرقی روز یکشنبه 21 بهمن در سفر به شهرستان هشترود، کلنگ احداث یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی بخش خصوصی را به زمین زد. در این سفر، عملیات اجرایی احداث مجتمع فولاد مهر دماوند با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر 1100 میلیارد تومان آغاز شد. این طرح تولیدی در زمینی به مساحت 100 هزار مترمربع و در مدت دو سال اجرا می‌شود و ظرفیت تولید سالانه آن، یک میلیون تن سال خواهد بود. با بهره‌برداری از این طرح، برای 350 نفر به صورت مستقیم و 3500 نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی در جریان سفر به شهرستان هشترود همچنین با خانواده شهید حاتم حسن‌پور دیدار کرد. افتتاح خیابان واحدی جنوبی در شهر هشترود و دیدار عمومی با مردم از دیگر برنامه‌های دکتر پورمحمدی در سفر به هشترود بود. او همچنین در نشست توسعه و برگزیدگان شهرستان هشترود شرکت کرد و در سخنانی با بیان اینکه توسعه نیازمند تغییر نگرش و مشارکت مردم است، گفت: باید این فرهنگ‌سازی انجام شود که خود مردم با سنجش ظرفیت‌ها و توانایی‌ها، در روند توسعه مشارکت کنند و نباید تنها چشم امید به دولت داشته باشند. پورمحمدی اظهار داشت: درست است که دولت باید در توسعه و رفع مشکلات نقش داشته باشد اما باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مردم و مناطق نیز استفاده بهینه شود. او با اشاره به اینکه هشترود از شهرستان‌های کم‌برخوردار استان است، افزود: با اینکه یک پنجم غلات استان در این شهرستان تولید می‌شود، اما سود حاصل از فروش غلات صرف توسعه شهرستان نمی‌شود که باید در این خصوص آسیب‌شناسی شود. پورمحمدی تاکید کرد: باید توانمندی‌ها و سرمایه‌های مردم را جذب توسعه شهرستان کنیم و صحیح نیست که همه افراد چشم خود را دولت دوخته باشند که مشکلات را حل کند. استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلات موجود بر سرراه توسعه، تنها با تزریق بودجه دولتی برطرف نمی‌شود، گفت: زمانی که تحریم‌ها نبودند و اعتبارات زیادی به شهرستان‌ها جاری می‌شد، توسعه‌ای اتفاق نیفتاد و مشکلی حل نشد، پس مشکل، کمبود اعتبار نیست. او همچنین با اشاره به تامین اعتبار قطعه پنجم آزادراه هشترود - مراغه، گفت: بخشی از اعتبارات این قطعه ازسوی بانک سپه و 20 درصد نیز توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین شده است. پورمحمدی از بهره‌برداری 1300 هکتار از اراضی پایاب سد سهند در سال 98 نیز خبر داد و گفت: برای استخر این شهرستان نیز 2 میلیارد و 250 میلیون تومان تصویب شده و در فروردین ماه سال 98 تکمیل می‌شود. او گفت: شهرستان هشترود از محل اشتغال پایدار روستایی، 77 طرح تصویب شده دارد که از نظر تعداد طرح رتبه اول استان و از نظر مبلغ رتبه پنجم را دارد و تا کنون 13 میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزان این شهرستان پرداخت شده است.
استاندار آذربایجان شرقی در جمع صمیمی اقشار مختلف مردم هشترود نیز حضور آگاهانه مردم را محور اصلی موفقیت در ابعاد و دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در سایه اتحاد و همدلی مردم و مسئولان مشکلات را حل می‌کنیم.

جلوه عظمت ملت ایران در 22 بهمن
22 بهمن امسال نیز همانند سال‌های گذشته، جلوه شکوه و عظمت ملت ایران بود. مردم آذربایجان شرقی و تبریز هم در این روز به یاد ماندنی، به خیابان‌ها آمدند و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را با شکوه تمام جشن گرفتند. استاندار آذربایجان شرقی هم در که در جمع خروشان مردم تبریز در راهپیمایی حضور یافته بود، گفت: پیام حضور باشکوه و گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن، تجدید میثاق با شهدا و آرمان‌های امام و رهبری است. پورمحمدی افزود: مردم ما با این حضور باشکوه و باعظمت ثابت کردند که لحظه‌ای از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. او خاطرنشان کرد: فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی، ملت ایران را از پیگیری اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باز نخواهد داشت.
خودباوری و خوداتکایی از دستاوردهای مهم انقلاب
استاندار آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله بخش کشاورزی، با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف گفت: خودباوری و خوداتکایی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در ایران است. محمدرضا پورمحمدی در این مراسم که در روز سه‌شنبه 23 بهمن برگزار شد، گفت: آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی و دیگر عرصه‌ها پیشرفت زیادی نسبت به 40 سال قبل داشته است. او سپس با اشاره به اینکه باید تکنولوژی‌های روز دنیا را در بخش کشاورزی استفاده کنیم، ادامه داد: به کارگیری تکنولوژی در بخش کشاورزی ضروری است و سیاست دولت واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی بوده و قطعا دولت، یار بخش خصوصی است. پورمحمدی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری باید اجرا و عملی شود، ابراز داشت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است و نیاز است توجه ویژه‌ای به مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم. استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه باید کارهای تحقیقاتی را به منظور رقابت با کالاهای خارجی توسعه دهیم، افزود: بخش کشاورزی استان توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارد و باید از این توانمندی‌ها استفاده شود. او با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و دستاوردهای انقلاب پرشمار است، گفت: خودکفایی یکی از همین دستاوردها بوده است. شایان ذکر است که در دهه فجر امسال، 75 طرح زیربنایی و تولیدی در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با هزینه 129 میلیارد و 215 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.
افتتاح مرکز آموزش و سیمولاتور سازمان قطارشهری تبریز
افتتاح طرح‌ها و ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی، محدود به ایام دهه فجر نبود و پس از پایان این دهه نیز در استان آذربایجان شرقی ادامه داشت. یکی از این طرح‌ها، مرکز آموزش و سیمولاتور سازمان قطارشهری تبریز بود. استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این مرکز گفت: بیش از 80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است و توسعه مترو می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود. محمدرضا پورمحمدی افزود: با همکاری نمایندگان مجلس و مسئولان استانی باید تلاش کنیم تا اعتبارات لازم برای تکمیل مترو تخصیص یابد. او گفت: با انسجام بیشتر میان مدیران استانی و شهری می‌توانیم شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باشیم و از فرصت‌های موجود بهترین استفاده را بکنیم. پورمحمدی اضافه کرد: در این دوره شورا و مدیریت سازمان اقدامات خوبی انجام شده و شاهد فعالیت بیشتر در راستای تکمیل پروژه قطار شهری هستیم. استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت آموزش شهروندی اظهار داشت: آموزش از هر بعد آن چه در حوزه فنی و چه در حوزه شهروندی باید در اولویت کارها باشد، در ارتباط با جامعه و بهره گیری از توان جامعه می‌توانیم بیشترین توانمندی‌ها را کسب کنیم. او ادامه داد: سیمولاتور سازمان قطارشهری تبریز دومین مرکز در کل کشور است و این امکان تبدیل شهر تبریز به قطب آموزشی را فراهم می‌سازد. پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متروی تبریز روزانه 9 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند گفت: مترو تنها از بابت جابه‌جایی مسافر اهمیت ندارد بلکه در موضوعاتی همچون آلودگی هوا نیز بسیار مهم است. او تاکید کرد: مترو به اندازه راه‌های دسترسی باید مورد اهمیت باشد و به همان میزان برای اجرای آن باید جدیت در بین مسئولین و مدیران وجود داشته باشد.
افتتاح بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه تولید چرم سنگین ایران در تبریز
بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه تولید چرم سنگین ایران در روز پنجشنبه 25 بهمن، با حضور استاندار آذربایجان شرقی در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز به بهره‌برداری رسید. این کارخانه با سرمایه‌گذاری 35 میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینی به مساحت 7600 مترمربع ساخته شده و به تولید انواع چرم سنگین می‌پردازد. با بهره‌برداری از این واحد تولیدی برای 120 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی شده است و سالانه بالغ بر دو میلیون دلار صادرات به هفت کشور منطقه انجام خواهد شد.استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این کارخانه، با بیان اینکه تجار آذربایجان از زمان‌های قدیم پیشقراولان تجارت در کشور هستند، گفت: صنایع و تولیدکنندگان بازوان توانمند اقتصادی استان هستند. محمدرضا پورمحمدی افزود: همدلی خوبی بین صاحبان فن و صنایع در این استان وجود دارد و باعث شده چرخ صنعت در این استان به خوبی بچرخد. او ادامه داد: صنایع استان توانسته‌اند خود را با تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید دنیا همگام کنند که بسیار ارزشمند است. پورمحمدی اظهار داشت: چرم، کیف، کفش و فرش تبریز از جمله صنایع پیشران این خطه است که در دنیا شناخته شده است. او اضافه کرد: اگر در پاره‌ای از زمان‌ها توجه به صنایع مغفول واقع شده و ناکارآمدی در سیستم‌های مدیریتی و یا اقتصاد و سیاست و روابط بین‌الملل نگذاشته صنایع توان خود را به منصه ظهور برسانند اکنون باید سعی کرد شکاف‌های به وجود آمده را پر کرد. استاندار آذربایجان شرقی گفت: تجار آذربایجان اگر اراده کنند خواهند توانست تمام موانع پیش رو را از بین بردارند و افتخارآفرینی کنند. او خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌خواهیم شعار مرگ بر آمریکا را واقعی و عینی کنیم باید ابتدا خود را باور داشته باشیم و سپس با هم‌افزایی توانمندی‌های خود به جایگاهی که در خور ایران اسلامی است دست یابیم. پورمحمدی افزود: آذربایجان شرقی از زمان‌های قدیم از لحاظ صنعتی و تجاری نام‌آور بوده و امروز تولیدات کفش در شهر تبریز با کیفیت بالاست و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
بیعت ملت ایران با امام راحل و انقلاب اسلامی هیچ‌گاه شکسته نمی‌شود
استاندار آذربایجان شرقی در روز جمعه 26 بهمن، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز بود. دکتر پورمحمدی در سخنان خود با بیان اینکه بیعت ملت ایران با امام راحل و انقلاب اسلامی هیچ‌گاه شکسته نمی‌شود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی دارای دستاوردهای بزرگی است که باید همه نسل‌ها حافظ این دستاوردها باشند. او، تشکیل حکومتی بر مبنای مردم‌سالاری را از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، همه امور کشور باید با اتکا به آرای عمومی اداره شود و در طول چهل سال گذشته نیز به طور متوسط هر سال یک انتخاب به صورت آزاد برگزار شده است. پورمحمدی ابراز کرد: در رژیم دست‌نشانده طاغوت، تمام امور سیاسی و اجتماعی کشور به دست مستشاران خارجی انجام می‌شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی به استقلال و خودکفایی رسیده‌ایم. استاندار آذربایجان ‌شرقی تصریح کرد: تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا در مقابل دو نظام سیاسی سوسیالیست و امپریالیست، یک مدل جدید به عنوان مردم‌سالاری دینی تشکیل شود و مردم دنیا متوجه شدند که با مقاومت و استقلال در مقابل استکبار می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. او اظهار داشت: انقلاب اسلامی با مدل مردم‌سالاری دینی توانست ایران را به قدرتی برتر تبدیل کند و امروز همه اذعان دارند که بدون ایران نمی‌توانند در منطقه تصمیمی بگیرند.استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به تشکیل نهادهایی در راستای محرومیت‌زدایی پس از انقلاب اسلامی، افزود: شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی مردم ایران به برکت انقلاب دچار تحول شده است و امروز در بسیاری از بخش‌ها از جمله تولید گندم و بخش بهداشت و درمان به خودکفایی دست یافته‌ایم. او با بیان اینکه قبلا در روستاهای ما برق، آب و گاز نبود، تصریح کرد: درحال حاضر روستاییان از ما اینترنت پرسرعت می‌خواهند و اکثر روستاها از نعمت گاز، برق و آب بهره‌مند هستند. پورمحمدی با بیان اینکه بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و حتی برخی از آنها نیز صادر می‌شود، افزود: ایران اسلامی در صنعت خودرو، آلومینیوم، کشتی‌سازی، ساخت اسکله، پالایشگاه، سیلو، بزرگراه و غیره با پیشرفت روزافزون روبرو شده است که از جمله دستاوردهای انقلاب است.استاندار آذربایجان ‌شرقی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با شعار خودکفایی و استقلال که متکی به توان مردمی است گام‌های بزرگی برداشته است، افزود: توجه به علم، نخبگان و حمایت از استعدادهای برتر جزو اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. او خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر در 2400 دانشگاه ایران درس می‌خوانند درحالی‌که این رقم در رژیم طاغوت 170 هزار نفر بود. پورمحمدی با تاکید بر اینکه اگر در کل دنیا 10 کشور در مورد سلول‌های بنیادی مطرح باشد، ایران نیز جزو آن کشورها است، افزود: ایران جزو کشورهای برتر در زمینه نانو و فناوری فضایی است و سرعت پیشرفت علمی ایران 11 برابر رشد علمی جهان است. او ابراز کرد: درحال حاضر جمهوری اسلامی تبدیل به قطب پزشکی غرب آسیا شده است به طوری‌که تولید داروهای راهبردی فوق‌العاده چشمگیر بوده و ایران به همین منظور در ردیف کشورهای برتر دنیا قرار دارد. پورمحمدی با بیان اینکه ایران جزو باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان است، تصریح کرد: ایران اسلامی به دست متخصصان توانمند خود، به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافته و از نظر فناوری هسته‌ای نیز جزو کشورهای برتر است. او افزود: ایران همچنین تنها کشور دارای فناوری فضایی بومی است که تاکنون توانسته چندین ماهواره را در مدار قرار دهد.استاندار آذربایجان ‌شرقی به دستاوردهای نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی از نظر قدرت دفاعی در سطح بازدارندگی کامل قرار گرفته است و قدرت نظامی به قدری پیشرفت کرده که هیچ‌کسی جرات تعرض به ایران را نمی‌تواند داشته باشد. او ادامه داد: ساخت کلاس‌های موشک کوتاه برد، میان برد، بلند برد و بالستیک، کشتی نظامی، ناوچه، انواع هواپیمای نظامی با سرنشین و و بدون سرنشین از جمله دستاورهای دفاعی کشور است. پورمحمدی اذعان داشت: قدرت دفاعی نه تنها از عوامل مهم در تامین کشور است، بلکه معادله قدرت را به نفع ایران تغییر داده است. او تصریح کرد: ایران بعد از گذشت 40 سال با تغییرات چند جانبه مواجه بوده است چراکه همه تغییرات را در شرایط تحریمی به دست آورده است.

افتتاح صدها طرح عمرانی، خدماتی و اقتصادی با حضور معاونان استاندار و فرمانداران
معاونان استاندار آذربایجان شرقی نیز در ایام دهه فجر امسال، در شهرستان‌های مختلف حضور یافتند و طرح‌های مختلف عمرانی، خدماتی، آموزشی و اقتصادی را افتتاح کردند. معاونان استاندار و فرمانداران استان، همچنین با دیدار‌های مردمی و همچنین حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در استان آذربایجان شرقی را برای مردم استان تبیین کردند.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی در پنجمین روز دهه فجر در مراسم افتتاح بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنینی قبل از لانه‌گزینی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان حضور یافت و در سخنانی اظهار داشت: از منظر اقتصادی، انجام چنین کارهایی در استان توجیه اقتصادی داشته و برای جامعه سودمند است. او همچنین در سفر به شهرستان میانه، ضمن افتتاح 5 طرح عمرانی و خدماتی، در نشست رفع موانع تولید این شهرستان نیز شرکت کرد. جهانگیری در سفر به شهرستان جلفا نیز یک واحد تولیدی را با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد ریال در این شهرستان افتتاح و از چهار واحد تولیدی و صنعتی بازدید کرد. او همچنین در سفر به شهرستان چاراویماق، ضمن بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، در نشست بررسی مسائل و مشکلات این شهرستان حضور یافت.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی یک مدرسه 12 کلاسه را در شهر جدید سهند افتتاح کرد. همچنین با حضور جواد رحمتی، یک کارخانه بسته‌بندی فراورده‌های گوشتی با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد ریال، یک واحد مرغداری صنعتی و پیشرفته 73 هزار قطعه‌ای با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد ریال، پروژه‌های شرکت برق با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد ریال و پروژه‌های عمرانی روستاهای قره بابا، نوشهر و آلمالو در شهرستان بستان‌آباد به بهره‌برداری رسید. در ششمین روز از دهه فجر نیز با حضور معاون عمرانی استاندار، چند طرح عمرانی، خدماتی و تولیدی شامل کارخانه آردسازی پارس با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد ریال و میزان تولید 100هزار تن در سال و چند طرح عمرانی شهرداری در شهرستان هریس افتتاح شد. عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ لاینر وتست لاینر با سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریال و ظرفیت تولید 150 تن در روز نیز آغاز شد.سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در چهارمین روز از دهه فجر در سفر به شهرستان اهر، چند طرح عمرانی از جمله آسفالت و مسیرگشایی معابر روستای مصطفی چای، 5 خانه هدف بوم‌گردی، تالار بزرگ شهر اهر و سیستم دیجیتالی دیتای مخابرات این شهرستان را افتتاح کرد. علیار راستگو همچنین در پنجمین روز دهه فجر، در جشن پایان گازرسانی به روستاهای شهرستان ملکان شرکت کرد. او در سفر به شهرستان هوراند نیز شعبه صندوق کارآفرینی امید، یک مجتمع خدماتی بین راهی و پروژه زیرسازی و آسفالت 10 کیلومتر از جاده ورودی هوراند را افتتاح کرد.دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، دیدار عمومی با مردم و حضور در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرستان‌ها، از برنامه‌های معاونان استاندار در سفر به شهرستان‌های استان در طول دهه فجر بود.
تبریز – خبرنگار روزنامه حمهوری اسلامی
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه اقتصادی برنامه دو خودروساز برای شکستن حباب قیمت ها رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود نیم نگاهی به کارنامه درخشان استانداری آذربایجان شرقی دردهه فجر امسال افتتاح بیش از دو هزار طرح و آغاز عملیات اجرایی 31 پروژه در آذربایجان شرقی افشای ارتباط طولانی عادل الجبیر با موساد مادرانی قوی‌تر از موشک و بمب هسته‌ای معامله با خون مردم فلسطین رئیس سازمان انرژی اتمی:‏ ایران به 15 کشور رادیودارو صادر می‌کند با حضور رئیس جمهور؛ بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در عملیات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه؛ سه تن از تروریست‌های حادثه سیستان دستگیر شدند ضربه به باند فساد ارزی در مازندران نشست مونیخ؛ آوردگاه پیروزیهای دیپلماتیک برای ایران سفر رئیس مجلس به پکن لاریجانی: ایران و چین همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند کمپین تامین سبدغذای عیدانه مددجویان بهزیستی آغاز شد دانشگاه‌های تهران و سنت پترزبورگ تفاهم نامه امضا کردند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی: از ظرفیت فراوان کشور برای حل مشکلات استفاده شود