تریبون رایگان برای شهردار اسبق

محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران که این روزها زیاد در صداوسیما دیده می‌شود، از فرصت حضور در برنامه اخیر بدون توقف برای جواب دادن به اتهاماتی استفاده کرد که از زمان واگذاری مدیریت شهری علیه او مطرح می‌شود، اما حرف‌های او واکنش‌های قابل توجهی از سوی اعضای شورای شهر دریافت کرد، واکنش‌هایی که برای فهمیدن کامل منظور آنها باید آن‌چه در یک‌سال و 9 ماه  گذشته اتفاق افتاده را مرور کرد.
قالیباف 14‌سال شهردار تهران بود و در بیشتر این سال‌ها هم از نعمت همراهی شورای شهری برخوردار بود که بیشتر اعضایش از نظر سیاسی با او همسو بودند، به همین دلیل هم خیلی طبیعی به نظر می‌رسید که وقتی بعد از این همه‌ سال سکان شهرداری و شورای شهر از او و شورای شهر که اغلب اصولگرا بودند، گرفته شود، تا ماه‌ها شاهد افشاگری گروه جدید علیه آنها خواهیم بود، اما آن چه در عمل اتفاق افتاده و تا الان که نزدیک به دو‌سال از تغییر مدیریت شهری می‌گذرد، همچنان ادامه دارد، چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. درواقع حجم ابهامات مالی یا آن‌طور که اعضای شورای شهر می‌گویند «تخلفات مالی» تیم قالیباف به‌حدی بوده که نه‌تنها هنوز هم نقل محافل مختلف می‌شود، بلکه هر چند وقت یک‌بار وجه تازه‌ای از آن مطرح می‌شود، از طرفی این‌طور به نظر می‌رسد که آن‌چه باعث شده این داستان بعد از گذشت این همه وقت تمام نشود و اعضای شورای شهر هم در مصاحبه‌های مختلف بر آن پافشاری می‌کنند، معطل‌ماندن پرونده تخلفات شهرداری در قوه قضائیه و روشن‌نشدن تکلیف آنهاست، آن هم درحالی‌که به‌عنوان مثال شکایت قالیباف علیه یکی از اعضای شورای شهر که در مورد محتوای همان پرونده‌ها و حجم تخلفات مالی قالیباف حرف زده بود، به سرعت رسیدگی و منجر به صدور حکم سنگینی هم شده است.
قالیباف در برنامه اخیر بدون توقف، تخلفات مالی‌ و بدهی 54‌هزار میلیاردتومانی شهرداری تهران را از بیخ‌وبن تکذیب کرد و گفت: «وقتی شورای شهر چهارم تمام شد، گزارش دارایی‌ها و بدهی‌ها را در شورا مصوب کرده که بدهی‌ها چقدر است و دارایی‌ها چقدر و این مصوبات را تحویل شورای پنجم داده و مصوبه علنی شورای شهر است. جالب است بدانید بدهی‌های ما حدود ۱۶‌هزار‌میلیارد تومان بود که ۱۴‌هزار‌میلیارد در دوره آقای نجفی خودشان تایید کردند که طلب قطعی از دولت است، غیر از آن یک‌میلیارد دلاری که دولت دهم به ما نداد و مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که باز هم آن را ندادند و خود آنها گفتند ۲۵‌هزار‌میلیارد تومانش مربوط به اتمام پروژه‌های آینده است، مگر پروژه آینده جزو دیون است، دیون به پولی گفته می‌شود که کاری انجام شده و پرداخت نشده است.»
قالیباف به حاشیه‌هایی که درباره عروسی دخترش به راه افتاده بود هم واکنش نشان داد و گفت: «دختر من ازدواج کرد، آنجایی مراسم گرفتم که همه کارمندهای شهرداری مراسم می‌گیرند، تعداد میهمان‌ها هم کمتر از ۴۰۰ نفر بود، دو نوع غذا هم بیشتر ندادیم. روز بعد رسانه‌ها گفتند، رفتند یک پارک جنگلی را قرق کردند.»


اعضای شورای شهر هم به ادعاهای او در مورد میزان تخلفات مالی و بدهی‌های به جا مانده از او در شهرداری به روش‌های مختلف واکنش نشان دادند، مثلا حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در توییتر به او طعنه زد و نوشت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است! سری به خیابان بهشت بزنید، تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه!»
از قضا فردای شبی که قالیباف در برنامه بدون توقف ادعاهایی کرد، جلسه علنی شورای شهر هم برگزار شد و این فرصتی بود برای واکنش‌های بیشتر تا جایی که رئیس شورای شهر هم به زبان آمد و نوشت: «سخنانی که از شهردار اسبق پخش شد، ظلم به شورا و شهرداری بود و امیدوارم با واقع‌گرایی از این تجربه سخت عبور کنیم.‌ سال ۹۷، ‌سال قضاوت مردم در عملکرد مدیریت شهری و لیست امید است، در چند روز گذشته اتفاقات ناعادلانه‌ای برای شورای شهر افتاد و میرلوحی و خداکرمی به دلیل سوءتفاهم نتوانستند از خود در دادگاه دفاع کنند و اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شد و امیدواریم در واخواهی دفاع موثری انجام شود.»
محمود میرلوحی هم به‌عنوان یکی از این دو قربانی در مورد حرف‌های قالیباف گفت: «با وجودی که هرچه از بدهی‌ها صحبت کنیم، ممکن است به برخی از پیمانکاران و افرادی که قصد همکاری با شهرداری را دارند، لطمه وارد شود، ولی ایشان ادعاهای خود را مجددا تکرار کرد و به مدیریت شهری و افرادی همچون آقایان افشانی و نجفی تهمت وارد آورد و با ادبیات سخیف درباره آنان سخن گفت. امیدواریم صداوسیما به شهرداری و شورای شهر فرصت بدهد تا پاسخ‌های خود را در این خصوص ارایه دهد. از دفتر حقوقی شهرداری تهران می‌خواهم درخصوص صحبت‌های مطرح‌شده اقدام حقوقی و قضائی انجام دهد. از آقای حناچی می‌خواهم اقدامات قانونی لازم را انجام داده و گزارش بدهی‌ها را منتشر کند و صداوسیما نیز زمان لازم را برای ارایه پاسخ به این ادعاها فراهم کند. به نظر می‌رسد صداوسیما همچنان آقای قالیباف را شهردار تهران می‌داند و از تلاش‌های شورای شهر و افتتاح ۵۳۰ پروژه که در پنجشنبه گذشته در راستای نشاط‌آفرینی برای مردم ارایه شد، سخنی به میان نمی‌آورد.»