قالیباف سخنان خود را اصلاح کند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: بعد از روی کار آمدن شورای شهر پنجم بارها صحبت درباره آوار برداری از مدیریت 12 سال شهرداری شد اما اعضای شورای شهر و همچنین شهردارانی که طی یک سال گذشته بر صندلی بهشت تکیه زده‌اند تنها به اعلام بدهی‌ها‌ی شهرداری گذشته بسنده کرده‌اند. با این اوصاف دو روز پیش محمد باقر قالیباف در برنامه تلویزیونی بدون توقف بدهی‌ها‌یی که به زمان شهرداری او نسبت داده شده بود را تکذیب کرد که این موضوع با واکنش‌ها‌ی بسیاری از سوی اعضای شورا رو به رو شد و در آخر اعضای شورا عنوان کردند که قرار است برخورد قضایی با شهردار پیشین داشته باشند!

> تکذیب بدهی 54 هزار میلیاردی
شهردار اسبق تهران در برنامه تلویزیونی بدون توقف درباره اظهارات مطرح شده از سوی مدیریت شهری تهران درباره بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری به مدیریت شهر در دوره چهارم اظهار کرد: این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنم. این رقم ۵۴ هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید. بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.


محمد باقر قالیباف تصریح کرد: این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زد و بند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند. وقتی شورای چهارم تمام شد ما گزارشهایی را در خصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌صورت مصوبه شورا درآمد که میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اکنون نیز اسنادش موجود داست. در آن مصوبه میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است که این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تائید شد؛ علاوه بر اینکه باید دولت دهم یک میلیارد دلار براساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد که این موضوع نیز محقق نشد. وی تصریح کرد: متاسفانه عنوان شده که این اموال فروخته شده است که این حرف‌ها، حرف‌های درستی نیست چرا که همه موارد اموال نقد و غیرنقد در شهرداری تهران ثبت شده است و دارایی‌ها و اموال و زمین‌های شهرداری تهران در دوره گذشته نسبت به زمان مدیریت قبل دو برابر افزایش یافته بود که این موضوع در صورتجلسه شورای شهر تهران در دوره گذشته هم آمده است.
> صحبت‌ها‌ی غیر منصفانه
این موضوع با واکنش‌ها‌ی گسترده‌ای از سوی اعضای شورا رو به رو شد به طوری که محسن‌ها‌شمی رئیس شورای شهر تهران روز گذشته این سخنان شهردار اسبق را یک دروغ بزرگ خوانده بود، گفت: « بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و باید صدا و سیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند. به اعتقاد‌ها‌شمی، سال ۹۸ سال قضاوت مردم در مورد عملکرد مدیریت شهری و لیست امید خواهد بود نتیجه‌ قضاوت مردم در آرا انتخابات مجلس دیده خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه در روزهای اخیر برای شورا اتفاقات غیرمنصفانه‌ای رخ داد، گفت: دو عضو شورا یعنی میرلوحی و خداکرمی به دادگاه احضار شدند و اشد مجازات برای میر لوحی صادر شد که امیدواریم در واخواهی و تجدید نظر این مشکل حل شود.

> تاکید بر بدهی 54 هزار میلیاردی
پیش از این میرلوحی، عضوشورای شهر به دلیل شکایت محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران به دادسرا حاضر شده بود و اینطور هم که معلوم است به جرم توهین و نشر اکاذیب محکوم شده و اشد مجازات برای او در نظر گرفته شده است؛ میرلوحی در گفت‌وگو با برخی از خبرگزاری‌ها گفته بود که شهرداری را با ۵۲ هزار میلیارد بدهی تحویل دادند، پرداخت‌های سال آخر دوران قالیباف همگی خاص بوده است، مدیریت شهری گذشته با اقداماتی همچون کمک به احزاب، مداحان، مسجدها در امور کشور دخالت می‌کردند. روز گذشته نیز این عضو شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز شورای شهر در واکنش به سخنان شهردار اسبق در برنامه بدون توقف گفت: «با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مشورت کردیم و قرار شد تذکر حقوقی در این زمینه برای پیگیری به پیروز حناچی شهردار تهران بدهیم.»
وی با تاکید بر این موضوع که مسئله بدهی شهرداری در دوره گذشته واقعیت دارد، گفت: «متاسفانه شهردار اسبق تهران با ادبیات سخیف به این موضوع اشاره کرد و مدیریت شهری اعم از محمدعلی نجفی، افشانی و حناچی (شهرداران یک و نیم سال گذشته) و اعضای شورای شهر را محکوم به دروغگویی کردند. از صدا و سیما درخواست می‌کنیم فرصتی به شورا و شهرداری بدهد تا با حضور در رسانه ملی به این صحبت‌ها پاسخ دهد.»
وی همچنین از بخش حقوقی شورا درخواست کرد که در اقدام حقوقی موضوع را پیگیری کنم.
او تاکید کرد: «همچنین با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه (رسولی، آروین و الویری) جلسه داشتیم و قرار شد پاسخ کتبی در این باره ارائه کنیم و کمیسیون اقدام قضایی را در این زمینه انجام می‌دهد. از صدا و سیما گله دارم چرا که همچنان محمدباقر قالیباف را شهردار تهران می‌داند، این در حالی است که در دهه فجر تعداد زیادی پروژه عمرانی افتتاح و بهره‌برداری شد ولی به این موضوع پرداخته نشد.»

> ملاحظه کردیم گزارش را منتشر نکردیم
او همچنین در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به این مسئله گفت:« ما پیش از این ملاحظه می‌کردیم و با توجه به شرایط، گزارش را منتشر نمی‌کردیم، ما در شرایطی هستیم که سیاست مدیریت شهری این است که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دعوت کند و حتی می‌خواهیم اوراق مشارکت منتشر کنیم و ممکن است اعلام مداوم بدهی‌ها روی سطح همکاری‌ها اثرگذار باشد، اما متاسفانه این عاملی شده است که رقبا و مدیریت قبلی شهری از این مبحث بهره‌برداری غیرصحیح کرده و کم‌لطفی می‌کنند. شش الی هفت ماه است که گزارش رسمی مالی با امضای پنج نفر روی میزم است، ارائه آن به روزنامه‌ها کاری ندارد، اما به نظرم درست نیست در شرایطی که بنگاه‌های بدهکار خوشنام نیستند، این کار را انجام دهیم.»
میرلوحی با بیان این‌که هنگامی که ما مدیریت شهری را در دست گرفتیم بانک‌ها همکاری نمی‌کردند، اظهار کرد: مثلاً برای ساخت پل صدر فاینانس خارجی گرفته بودند، اما کارهایش را انجام ندادند و ما آمدیم و با بانک‌ها گفت‌وگو کرده و حتی مجوز انتشار ۲۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت را گرفتیم و حتی برخی حساب‌ها نیز استحمال شده، اما دقت داشته باشید که فقط مدیریت شهری ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد و باید بخشی از بدهی‌هایمان را بدهیم تا آنها به خط شش مترو پول تزریق کنند. لیست پیمانکاران مشخص شده است و باید حناچی آن را منتشر کرده و ملاحظات را کنار بگذاریم، براساس گزارشی که معاون سابق مالی شهرداری اعلام کرده است، رقم بدهی شهرداری ۵۶ هزار میلیارد تومان است که این بدهی‌ها شامل بدهی به بانک‌ها، پیمانکاران و احکام قضایی است.»
وی با بیان این‌که در دوره گذشته آنها مرتباً وام می‌گرفتند، گفت: «حتی برای پرداخت حقوق پرسنل وام می‌گرفتند، اما در دوره ما هیچ دریافتی برای پرداخت حقوق نداشتیم.۱,۰۰۰ میلیارد تومان هولوگرام راستی‌آزمایی شد و تعدادی از آنها ابطال شده است، حناچی باید لیست پیمانکاران را بدهد تا مشخص شود میزان بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها چقدر است. ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که روزانه ۱۷میلیارد تومان سود بانکی باید شهرداری پرداخت کند، شهرداری باید برنامه‌ای بیاورد و در آن مشخص کند که بدهی‌ها را چگونه می‌خواهد پرداخت کند و اخباری دریافت کرده‌ایم دال بر این‌که آنها در حال تدوین این برنامه هستند.»

> دیوار حاشا بلند است
علاوه بر این حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در حساب توئیتر خود در واکنش به سخنان قالیباف در یک برنامه تلویزیونی گفت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است!! سری به خیابان بهشت بزنید تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه!»
این طور که به نظر می‌رسد اعضای شورای شهر و شهرداری تهران قرار است با شهردار سابق تهران برخورد قضایی داشته باشند اما همچنان بدهی‌ها‌ی شهرداری تهران در‌ها‌له‌ای از ابهام باقی مانده است؛ موضوع قابل توجه این است که خیلی از اعضای شورای شهر تهران که اکثرا تهران را شهر سوخته می‌دانند این روزها در رابطه با بدهی‌ها‌ی شهرداری و سخنان شهردار اسبق که به نوعی همه آن‌ها‌ را دروغگو نامیده بود سکوت کرده‌اند و واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند!