هشدار در باره بازار خودرو در اسفند ماه

پانا: هر روز اخباری نگران‌کننده از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد. با وجود آنکه تصور می‌شد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها موجب کاهش فاصله کارخانه تا حاشیه بازار شود این نرخ‌ها نه تنها تعدیل نشده است که فاصله قیمت کارخانه تا بازار برخی از مدل‌های خودرویی با افزایش نیز همراه شده است.
به گفته کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، این وضع متاثر از تزریق قطره‌چکانی خودروهای پیش‌فروش‌شده و افزایش تقاضا در بازار در ماه‌های پایانی سال است. اما ابوالقاسم اثنی‌عشری،‌ رئیس سابق هیئت تجدید نظر شورای رقابت، با بیان اینکه در اقتصاد خرد برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت ناشناخته هستند، گفت:‌ «یکی از دلایلی که موجب می‌شود قیمت کالاها بی‌رویه بالا رود، پیش‌بینی‌های بدبینانه از بازار است. وضعی که ایجاد فضای روانی در بازارهای کالایی موجب شده است.» رئیس سابق هیئت تجدیدنظر شورای رقابت گفت:‌ «با قیمت بسیار بالایی که برای خودروهای داخلی تعیین شده است باز هم مردم داوطلب خرید هستند به این دلیل که نقدینگی بالایی در اقتصاد ایران وجود دارد و فضای روانی تقاضای کاذب در بازارهای کالایی را ایجاد کرده و در حال بازارگردانی است. این وضع موجب شده است هر قدر هم قیمت‌های کارخانه و حاشیه بازار افزایش پیدا می‌کند
باز هم خریدار در بازار وجود داشته باشد.»
اثنی‌عشری گفت: «به مردم القا شده است که هر کالایی بخرند گران‌تر می‌شود و این تصور را دارند که قرض کنند و کالا بخرند. این درحالی است که در اوایل انقلاب که قیمت زمین نصف شده بود باز هم خریداری وجود نداشت.»


نعمت‌الله کاشانی‌نسب، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز اظهار کرد: «یکی از دلایلی که قیمت‌ها در حاشیه بازار هر چند هفته یک بار از قیمت کارخانه‌ای خودرو فاصله می‌گیرد و با افزایش بیشتری همراه می‌شود، این است که خودروسازان به وعده خود عمل نمی‌کنند. بازار با تقاضا مواجه است و قیمت‌ها با افزایش مواجه می‌شوند.»
وی افزود: «بازار براساس عرضه و تقاضا اداره می‌شود. دولت تلاش کرد تا قیمت‌ها هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده به صرفه باشد اما تولیدکنندگان همکاری لازم را نداشته‌اند و عرضه جوابگوی بازار نیست به همین دلیل قیمت‌های حاشیه بازار درحال افزایش است.»
کاشانی‌نسب گفت: «تولید به اندازه تقاضا نیست و تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد، یا تولید هنوز به روال نیفتاده است یا عرضه قطره‌چکانی است.» وی درباره پیش‌بینی بازار خودرو در اسفند گفت: «اگر این منوال ادامه داشته باشد با افزایش تقاضا در اسفند ممکن است قیمـ‌ت‌ها در حاشیه بازار فاصله بیشتری از قیمت‌های کارخانه به خود بگیرد.» عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: «قرار بود کارخانجات تولید را افزایش دهند اما ظاهرا تولید به اندازه ثبت‌نام‌ها افزایش نیافته است. وزارت صنعت خودروسازان را ملزم کرده است تا قراردادهای قطعی را با نرخ‌های گذشته ارائه دهند اما در دعوت‌نامه‌ها باز هم تحویل‌ها با تاخیر زمانی همراه است.»
وی در مورد قیمت برخی از خودروها در بازار نیز گفت: «پژو 206 تیپ 5 در بازار 82 میلیون و تیپ 2 آن 71 میلیون تومان است. قیمت پژو 405 بنزینی 67 میلیون تومان و پژو 405 دوگانه سوز 69 میلیون تومان است.»
کاشانی‌نسب با بیان اینکه این نرخ‌ها ممکن است در طی یک روز از یک تا سه میلیون تومان در نوسان باشند، گفت: «قیمت رانا 66 میلیون تومان است و قیمت‌ها در مقایسه با ماه گذشته از 5 تا 7 درصد افزایش یافته است و یکی از مهمترین دلایل آن افزایش تقاضا در بازار است.»

وزیر صنعت: تا تولید خودرو افزایش پیدا نکند قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرانی خودرو ارتباطی با بکارگیری فرمول این وزارتخانه ندارد و برای ارزانی خودرو تولید باید افزایش یابد.
به گزارش تسنیم، رضا رحمانی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه فرمولی که وزارت صمت برای ارزانی خودرو به کار برده به گرانی دوباره در بازار منجر شده است، گفت: گرانی خودرو ارتباطی با به کارگیری این شیوه ندارد، برای ارزانی خودرو، تولید باید افزایش پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکار لازم برای کاهش قیمت خودرو، اظهار کرد: تولید خودرو باید افزایش پیدا کند تا با عرضه بیشتر قیمت‌ها کاهش پیدا کند. وی افزود: تاکنون تسهیلاتی به قطعه سازان پرداخت نشده، در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی می‌شود.
شایان ذکر است که فرآیند پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به خودروسازان آغاز شده است.