عصر جدید، یک کپی موفق از صدا و سیما

آفتاب یزد- گروه شبکه: در ماه‌های اخیر صدا و سیما با رویکردی متفاوت سعی کرده با میدان دادن به مجریان و برنامه سازان خبره به بازسازی وجهه خود بپردازد. برنامه‌ها‌یی مثل حالا خورشید با مجری گری قوی و خوب رشیدپور و مسابقه برنده باش با مجری گری محمدرضا گلزار توانسته‌اند که مخاطبین زیادی را به خود جذب کنند پیش از این نیز برنامه‌ها‌ی دورهمی و خندوانه با استقبال عمومی روبرو شده بودند.
اینبار نیز احسان علیخانی یکی از پرطرفدار‌ترین و مطرح‌ترین مجریان کشور که همه او را با برنامه ماه عسل می‌شناسند با برنامه‌ای نو و متفاوت به تلویزیون
بازگشته است.
علیخانی که دیگر همه به حضور او در برنامه ماه عسل عادت دارند برخلاف تم آن برنامه که غمناک است با یک برنامه مفرح و سرگرم‌کننده به اسم«عصر جدید» به روی آنتن رفت.


برنامه ای که علیخانی ساخته یک مسابقه استعداد یابی است که اولین قسمت آن شنبه شب از شبکه سه تلویزیون نمایش داده شد؛ رویا نونهالی، آریا عظیمی نژاد، سیدبشیر حسینی و امین‌حیایی داوران این برنامه هستند.

> عصر جدید چه برنامه ای است؟
عصر جدید که مدیر جوان شبکه سه از آن به عنوان ایده‌ای خلاق اسم برده قرار است در استودیویی متفاوت، میزبان افرادی باشد که نتوانسته‌اند استعدادهای خود را در جامعه بروز دهند. البته این برنامه یک کپی ایرانیزه شده از بیشتر مسابقات استعدادیابی در دنیاست که معروف‌ترینش همان نمونه آمریکایی است و بعدها نمونه‌هایی از نوع اروپایی و عرب و حتی هند و پاکستانی آن نیز ساخته شده است.
علیخانی عصرجدید را در محافل غیر رسمی و در جمع دوستانش اینگونه تعریف کرده: «توانایی گرفتن صحنه و جا کردن
هر کسی که فکر می‌کند استعداد نابی دارد در دل دوربین و جلوی مردم، درفاصله نهایتا
۵ دقیقه.»
پیشتر نمونه‌ها‌یی را در برنامه‌ها‌یی نه با عنوان استعداد یابی اما با همین حال و هوا دیده ایم. نمونه آن استنداپ کمدی‌هایی است که از برنامه خندوانه پخش شد. به طور مثال در آن برنامه امیر مهدی ژوله با یک صابون برگردان و چند تا خاطره صابونی ‌رفت توی دل مردم و حالا از نویسندگی استعفا داده و هنرپیشه سینما و تلویزیون شده!
اما در برنامه علیخانی قرار نیست فقط آزمون خوانندگی، بازیگر و نویسندگی باشد؛ هر شیرین کاری و ژانگولر خاصی که مردم را شگفت‌زده می‌کند را می‌شود در جرگه استعدادهای مورد توجه این برنامه قرار داد.

> عصر جدید یک کپی خوب
پخش اول این مسابقه،واکنش‌ها‌ی زیادی را به دنبال داشت و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند از تفاوت‌ها‌ و شباهت‌های این برنامه با نمونه‌های اصلی آن بگویند.
با اینکه در کپی بودن این برنامه شکی نیست اما در عین حال دو نگاه به این موضوع مطرح است، برخی فقط به کپی بودن برنامه اشاره داشته و اظهار داشتند که تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست که برنامه کپی باشد. امابرخی دیگر با اشاره به بسیاری از برنامه‌ها‌ی کپی در دنیا این موضوع را امری چندان مهم نداسته و تاکید داشتند که اگر این برنامه در ادامه بتواند با قوت و قدرت بیشتری پیش‌برود حتما موفق خواهد شد.
بسیاری از برنامه‌ها‌ی استعدادیابی در دنیا از یک برنامه آمریکایی کپی برداری شده‌اند اما به خوبی مخاطبان زیادی را در کشورهای خودشان جلب کرده و همچنین افراد مستعد زیادی را شناسایی و معرفی کرده‌اند.

> برنامه استعدادیابی
گزاره گمشده دهه‌های گذشته
برخی از کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی با این نگاه به عصر جدید پرداخته‌اند که نبود برنامه‌ای اینچنینی در دهه‌ها‌ی گذشته برای شناسایی افراد با استعداد موجب شده که بسیاری از کسانی که توانایی‌ها‌ی خاص داشته‌اند هرگز شناخته نشوند و جامعه از استعداد آنها محروم شود.
این برنامه فرصتی را ایجاد می‌کند که همه اقشار جامعه با هر توانایی که برای مردم سرگرم کننده باشد در این برنامه شرکت کرده و خود را به جامعه معرفی کند.
استعدادیابی‌ها‌ی اینچنینی ضمن ایجاد هیجان در جامعه باعث می‌شود حتی افرادی که از زعم خودشان بی‌استعداد هستند اعتماد به نفس پیدا کرده و به خود
امیدوار شوند.

> چند نفر فکر می‌کنند استعداد دارند؟
در ماه‌های گذشته که اپلیکیشن ثبت‌نام برنامه «عصر جدید» معرفی شده، بیش از سه هزار و پانصد نفر ویدئوهای‌شان را برای شرکت در برنامه فرستاده‌اند. از میان این ویدئوهای زیاد که هیات داورانی اقلا ۲۰نفره آنها را به طور مجزا و مستقل می‌بینند و نظرات‌شان را به اشتراک می‌گذارند، در مرحله اولیه ۵۰ نفر فعلا انتخاب شدند تا چند قسمتی با اینها ضبط شود.
گفته شده که هر قسمت از برنامه ی عصر جدید به طور متوسط هفت نفر را مورد ارزیابی قرار داده و چهار داور برنامه به آنها مجوز ورود به مرحله بعد را می‌دهند.
البته عوامل «عصر جدید» بر این باور هستند با پخش برنامه مردم متوجه می‌شوند با چه استعدادهایی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند و موج استقبال از برنامه به راه
خواهد افتاد. اما نوع استعدادیابی که مدنظر علیخانی است کمی متفاوت است؛ او گفته: «این بچه‌ها در اینجا یا می‌فهمند واقعا استعداد خارق‌العاده‌ای دارند که مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد یا خیال‌شان راحت می‌شود که باید بروند پی زندگی‌شان.»

> حضور افراد هیجان انگیز در هیات داوران
ترکیب داوران برنامه، جالب توجه و هیجان‌انگیزبوده و خودش به طور مجزا با واکنش‌ها‌ی بسیاری روبرو شده و البته یک علامت سوال هم دارد. به نظر می‌رسد که بسیاری از سینما گران اخیرا به تلویزیون علاقه نشان داده و تمایل دارند که بیشتر دیده شوند، به طور مثال امین حیایی که همیشه یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما بوده حالا داور این برنامه استعدادیابی شده است!
یا حضور رویا نونهالی که با بازی‌ها‌ی خوبش در سریال‌ها‌ی تلویزیونی از چهره‌ها‌ی شناخته شده برای مردم است هم قطعا هیجان انگیز خواهد بود.
آریا عظیمی‌نژاد نیز از شناخته شده‌ها‌ی عرصه موسیقی نیز یکی دیگر از داوران نام آشنا است که نظرات او در حوزه موسیقی نافذ و راه گشا است.
برای موسیقی و هنرپیشگی که به‌اندازه کافی کارشناس و متخصص در برنامه وجود دارد اما می‌ماند استعدادهای ورزشی و داور چهارمی که دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) است و مدرس دانشگاه صدا و سیما است!
کسانی که بشیر حسینی را می‌شناسند معتقد هستند او زیادی اکتیو و سخت گیر است و به راحتی هر چیزی توجه اش را جلب نمی‌کند. او در ایام جام جهانی گاهی مهمان برنامه «زابی‌واکا» تلویزیون اینترنتی آیو شده بود و یک ویدئو از نظراتش حسابی در فضای مجازی چرخید و دیده شد؛ حالا او یکی از داوران «عصر جدید» است.

> نقش علیخانی در عصر جدید چیست؟
در نمونه‌های خارجی این مدل برنامه‌ها‌ی استعدادیابی چیزی به نام مجری وجود ندارد. یا مجری پشت صحنه دارند و یا یک کسی که فقط توضیح می‌دهد و معرفی‌کننده است.
در «عصر جدید» اما نقش مجری پررنگ‌تر بوده ونقش میزبان دارد. به نظر می‌رسد که با توجه به ایرانیزه شدن برنامه و اینکه احسان علیخانی از مجریان محبوب است، این برنامه بیشتر مجری‌محور است.
در توئیتر و اینستاگرام خیلی‌ها‌ دارند در مورد این برنامه تلویزیونی می‌نویسند. بسیاری از آنها معتقد هستند که فارغ از سانسورها و کپی کاری آشکار، این واکنش‌های مختلف به این برنامه یعنی اولین گام موفقیت برای یک برنامه: دیده شدن!